قطارهای کانتینری روسیه در راه تهران / دیپلماسی ریلی ، همکاری ترانزیتی ایران و روسیه را هموار کرد
به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک مدیرعامل راه آهن با دبیرکل شورای هماهنگی حملونقل اوراسیا و مدیرعامل شرکت RZD Logistics روسیه ، برگزار و در این جلسه بر افزایش نقش راهآهن ایران در کریدور شمال – جنوب ، پیوستن روسیه به توافقنامه تعرفه مشترک ریلی و توسعه همکاریهای لجستیکی در بندر خشک آپرین تأکید شد .
نشست مشترک ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با میخائیل گونچاروف دبیرکل شورای بینالمللی هماهنگی حملونقل سراسری اوراسیا (CCTT) و اولگ پولیف مدیرعامل شرکت RZD Logistics روسیه ۱۷ آبان ماه در ساختمان مرکزی شهدای راهآهن برگزار شد .
مدیرعامل راهآهن با اشاره به ورود قطار روسی به بندر خشک آپرین تهران در روز جاری و امضای توافقنامه تعرفه مشترک ریلی با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در مسیر کریدور شمال – جنوب ، خواستار هماهنگی بیشتر اعضا در اجرای تفاهمنامه شد .
ذاکری با محدود خواندن سهم ریل از کریدور شمال – جنوب ، ظرفیت راهآهن ایران را برای حمل بار در این مسیر ، بسیار بیشتر از میزان کنونی برشمرد و دستیابی به این هدفگذاری را منوط به همکاری تنگاتنگ روسیه و سایر کشورهای عضو این مسیر بینالمللی دانست .
مدیرعامل راهآهن همچنین خواستار هدفگذاری کمّی شورا برای اعزام قطارهای برنامهای از مسیر ایران به سمت جنوب شده و همزمان از آمادگی راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای تعیین تعرفه حمل واحد با کشورهای عضو خبر داد .
میخائیل گونچاروف ، دبیرکل شورای بینالمللی هماهنگی حملونقل سراسری اوراسیا نیز در این نشست با ابراز خرسندی از ورود قطار باری روسیه به بندر خشک آپرین ، از تلاش روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بهرهبرداری هرچه بیشتر از این بندر خبر داد . مهمترین مانع در مسیر استفاده کامل از ظرفیتهای شاخه غربی کریدور شمال – جنوب ، مشکلات موجود در بخشهای شمالی این مسیر بود که اکنون با بهرهبرداری از بندر آپرین بخش قابلتوجهی از این چالشها مرتفع شده است .
وی همچنین وضع تعرفه حمل ترانزیتی واحد میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برای تقویت مسیرهای عبوری از کشورهای عضو، بهویژه کریدور شمال – جنوب ضروری دانست .
در بخش پایانی این نشست ، اولگ پولیف مدیرعامل شرکت RZD Logistics نیز با تقدیر از عملکرد کریدور شمال – جنوب و تلاشهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران در شکوفایی این مسیر بینالمللی گفت : زمان سیر در این کریدور به حدود ۱۵ روز کاهش یافته و هزینه حمل بار در آن نیز تقریباً به نصف رسیده است .
وی همچنین از تصمیم راهآهن روسیه برای اعزام حداقل سه رام قطار باری دیگر از روسیه به سمت بندر آپرین خبر داد و افزود : این بندر خشک میتواند به مرکزی مهم برای توسعه مبادلات تجاری ریلی میان کشورهای عضو کریدور شمال – جنوب با کشورهای افغانستان ، پاکستان و عراق تبدیل شود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم