سلطه خودروهای چینی در آسیا ، آفریقا و آمریکای جنوبی
یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق ، قیمت رقابتی است . مصرفکنندگان در کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساستر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون به صرفهتر از رقبای اروپایی ، ژاپنی ، کرهای و آمریکایی دارند . این اختلاف قیمت بهویژه در بخش خودروهای برقی قابل توجه است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، این تغییر در ترجیح مصرفکنندگان نه در اقتصادهای توسعهیافته بزرگ، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است .
نبرد اصلی بین خودروسازان سنتی و تولیدکنندگان چینی نه در اروپا یا ایالات متحده ، بلکه در کشورهای در حال توسعه و کمدرآمد در جریان است . خودروهای چینی بهتدریج به گزینهای جدی برای مشتریان در آمریکای لاتین ، آفریقا ، خاورمیانه ، آسیای مرکزی و جنوبشرقی آسیا تبدیل شدهاند .
در حالی که تیترهای خبری اغلب بر گسترش فعالیت خودروسازان چینی در اروپا تمرکز دارند ، رقابت واقعی در بازارهای نوظهور درحال شکلگیری است .
یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق ، قیمت رقابتی است . مصرفکنندگان در کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساستر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون به صرفهتر از رقبای اروپایی ، ژاپنی ، کرهای و آمریکایی دارند . این اختلاف قیمت بهویژه در بخش خودروهای برقی قابل توجه است .
قربانیان اصلی رشد فروش خودروهای چینی
دادهها نشان میدهند که قربانیان اصلی رشد خودروسازان چینی برندهای معتبری مانند تویوتا ، نیسان ، هوندا ، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن ؛ هیوندای و کیا از کره جنوبی ؛ فیات ، رنو و فولکس واگن از اروپا و شورولت و فورد از آمریکا بودهاند .
این تغییر در ترجیح مصرفکنندگان نه در اقتصادهای توسعه یافته بزرگ ، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است . در حالی که خودروسازان چینی همچنان حضور خود را در اروپا گسترش میدهند و تا آگوست ۲۰۲۵ به سهم بازار ۵ درصدی رسیدهاند ، حضور آنها در کشورهایی مانند برزیل ، تایلند و حتی استرالیا پررنگتر است .
در برزیل ، به عنوان بزرگترین بازار خودرویی آمریکای لاتین ، سهم بازار برندهای چینی از ۶.۸ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است . مجموع فروش آنها پس از فیات، فولکس واگن و شورولت در رتبه چهارم قرار دارد .
خودروهای چینی
در استرالیا ، یکی دیگر از بازارهای بزرگ ، سهم آنها تا سپتامبر ۲۰۲۵ به نزدیک ۱۷ درصد رسید . این رقم نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایش ۵.۳ درصدی داشته است .
در همین حال ، خودروسازان سنتی درحال از دست دادن جایگاه خود در بسیاری از این بازارها هستند . برای مثال ، در اوکراین ، تویوتا و رنو جای خود را به بیوایدی دادهاند . سهم بازار بیوایدی در اوکراین از ۳ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد در سال جاری رسیده است .
روند مشابهی در سراسر آمریکای لاتین و آسیا قابل مشاهده است . در شیلی ، شورولت درحال از دست دادن سهم بازار به نفع گریت وال موتورز و چانگان است . بیوایدی وارد جمع ده برند برتر کلمبیا شده و فورد را کنار زده است . در سوی دیگر و در اندونزی ، این برند به رتبه ششم رسیده است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم