شهر لجستیکی تهران با هم افزایی دو سازمان دولتی شکل می گیرد
به گزارش پرتال حمل و نقل ، جبارعلی ذاکری ، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ، در جمع خبرنگاران از شکلگیری نخستین شهر لجستیکی کشور با محوریت بندر خشک آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد .
وی با اشاره به اینکه بندر خشک آپرین در تهران بزرگترین بندر خشک ریلی کشور است ، گفت : زیرساختهای اصلی بندر آپرین ایجاد و فعال شده است . در کنار آن شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز به عنوان مرکز لجستیک هوایی فعالیت دارد . ترکیب این دو مجموعه باعث تشکیل شهر لجستیکی تهران میشود ؛ چرا که هیچکدام از شیوههای حملونقلی بهتنهایی قادر به انجام تمام عملیات زنجیره تأمین نیستند .
ذاکری افزود : با امضای این تفاهمنامه ، شهر فرودگاهی از ظرفیت حملونقل ریلی کشور بهویژه بندر آپرین استفاده خواهد کرد و در مقابل ، شرکت راهآهن و شرکتهای حملونقل ریلی نیز میتوانند از امکانات و ظرفیتهای شهر فرودگاهی بهره ببرند . در این شهر لجستیکی ، سه شیوه حملونقل جادهای ، ریلی و هوایی بهصورت مکمل فعالیت خواهند داشت .
مدیرعامل راهآهن درخصوص جزئیات اتصال بندر خشک آپرین به شهر فرودگاهی گفت : طراحی مسیر در حال بررسی است و پس از قطعی شدن گزینه نهایی ، بر اساس هزینهها وارد فاز اجرا خواهیم شد . به دلیل فاصله کم ، این طرح در زمره پروژههای بزرگ ملی نیست و بهصورت مشارکتی انجام میشود .
ذاکری درباره نوع بارهای قابل حمل نیز توضیح داد : حملونقل هوایی برای بارهای کمحجم و با ارزش اقتصادی بالا مناسب است ، در حالی که راهآهن برای بارهای حجیم با ارزش اقتصادی کمتر صرفه دارد . در شهر لجستیکی ، ابتدا بارها تجمیع شده ، سپس از طریق سامانههای هوشمند بازتوزیع میشوند . بخش عمده ارسالها جادهای خواهد بود و حملونقل هوایی برای انتقال بارهای خاص انجام میشود .
او درباره مزایای گمرکی این طرح نیز گفت : در بندر خشک آپرین گمرک مستقر است و کالاها میتوانند از گمرک بندر امام یا گمرک شهر فرودگاهی ترخیص شوند . این فرایند باعث تسهیل و کاهش زمان ترخیص کالا میشود ؛ هرچند ایجاد گمرک مستقل در شهر لجستیکی نیازمند مصوبه است و فعلاً در دستور کار تفاهمنامه فعلی قرار ندارد .
مدیرعامل راهآهن با اشاره به رویکرد این پروژه برای استفاده از فناوریهای روز تصریح کرد : در فاز نخست توسعه بندر آپرین ، از مجموع ۷۰۰ هکتار مساحت این بندر ، ۵۵ هکتار به بهرهبرداری رسیده است و برنامه توسعه بعدی شامل دو فاز ۲۰۰ هکتاری دیگر خواهد بود . تاکنون ۱۲ تا ۱۳ شرکت برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردهاند و مجوزهای لازم برای بخش قابل توجهی از آنها صادر شده است .
وی افزود : استفاده از فناوریهای نو مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی از الزامات ما برای شرکتهای مستقر در شهر لجستیکی است تا زمان ماندگاری کالاها کاهش یافته و مدیریت ورود و خروج بارها تسهیل شود . همچنین یکپارچهسازی سامانه تعرفهای بین مجموعههای مختلف این شهر لجستیکی در دستور کار ما قرار دارد .