در حال بارگذاری ...
  • تاکید دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی بررسی مسائل ، چالش‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد انزلی به دعوت مجمع نمایندگان گیلان و با حضور رضا مسرور ، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، هادی حق‌شناس ، استاندار گیلان و مصطفی طاعتی‌مقدم ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در تهران برگزار شد .

    در این نشست ، موضوعاتی از جمله محدوده منطقه آزاد انزلی ، مناطق منفصله ، توسعه زیرساخت‌ها و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

    دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی گیلان اظهار داشت : منطقه آزاد انزلی به‌دلیل موقعیت راهبردی خود در سواحل کاسپین ، می‌تواند به محور اصلی توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه دریای کاسپین و مسیرهای بین‌المللی ترانزیت تبدیل شود .

    منطقه آزاد انزلی محور مبادلات تجاری ایران در دریای کاسپین است

    رضا مسرور با اشاره به اهمیت فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی و توسعه ارتباطات دریایی افزود : اتصال بندر کاسپین به بنادر روسیه ، قزاقستان و آذربایجان از طریق خطوط کشتیرانی مستقیم ، نقشی تعیین‌کننده در رونق صادرات، اشتغال‌زایی و افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد .

    لزوم تسهیل امور سرمایه‌گذاران و تسریع در اجرای طرح‌ها در منطقه

    مسرور همچنین بر لزوم تسهیل امور سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت : زمان صدور مجوزها و اجرای طرح‌ها باید به حداقل برسد تا سرمایه‌گذار احساس اطمینان کند ؛ زیرا سرعت عمل و شفافیت در فرآیندها ، خود به یک برند برای منطقه تبدیل می‌شود .

    وی خواستار هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های استانی و ملی در اجرای پروژه‌های زیربنایی در این منطقه شد و افزود : پیشرفت گیلان به‌طور مستقیم با توسعه اقتصادی کشور پیوند خورده است ؛ بنابراین همه دستگاه‌ها باید در مسیر تحقق اهداف کلان مناطق آزاد در این استان همکاری کنند .

    منطقه آزاد انزلی بازوی اصلی توسعه تجارت دریایی شمال کشور

    استاندار گیلان هم در این نشست با اشاره به نقش راهبردی منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور گفت : اگر منطقه آزاد در انزلی شکل نمی‌گرفت ، امروز بخش قابل توجهی از ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور وجود نداشت . اکنون بندر انزلی و منطقه آزاد به‌عنوان دو بازوی مکمل در توسعه تجارت دریایی فعالیت می‌کنند .

    هادی حق‌شناس افزود : اتصال ریل به بندر انزلی و تقویت مسیرهای ترانزیتی از ترکیه به روسیه و ترکمنستان ، فرصت کم‌نظیری برای رونق صادرات و تجارت بین‌المللی گیلان فراهم کرده است .

    حق‌شناس با اشاره به کاهش سطح آب دریای کاسپین و تاثیر آن بر فعالیت بنادر شمالی گفت : در سه سال گذشته سطح آب کاسپین حدود ۶۰ سانتی‌متر کاهش یافته که بر عملکرد بنادر شمالی اثر گذاشته است ؛ با این حال ، اقدامات منطقه آزاد انزلی در توسعه اسکله‌ها و زیرساخت‌های ساحلی ، نقش موثری در تداوم فعالیت دریایی استان داشته است .

    احداث ترمینال جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره)

    وی توسعه فرودگاه بین‌المللی رشت و احداث ترمینال جدید در این فرودگاه را از دیگر برنامه‌های مهم استان برشمرد و گفت : با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبار برای ساخت سالن جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره) این امر می‌تواند نقطه عطفی در توسعه حمل‌ونقل هوایی شمال کشور باشد .

    توسعه گردشگری دریایی و ساخت بیمارستان جنرال در محدوده منطقه آزاد انزلی

    استاندار گیلان با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و لزوم کاهش ترافیک جاده‌ای تاکید کرد : با راه‌اندازی مسیرهای دریایی تفریحی بین بنادر انزلی ، تالش و آستارا می‌توان بخشی از حجم تردد خودرویی گردشگران را کاهش داد و گردشگری دریایی را به یک مزیت رقابتی برای استان تبدیل کرد .

    حق‌شناس در پایان به کمبود زیرساخت‌های درمانی در نوار ساحلی استان اشاره کرد و گفت : بیمارستان جنرال لاکان در حال احداث است ، اما پاسخگوی تمامی نیازهای استان نخواهد بود ؛ بنابراین باید بیمارستانی جامع با خدمات فوق‌تخصصی در محدوده رشت ، انزلی ، لاهیجان و آستانه اشرفیه احداث شود . منطقه آزاد انزلی ظرفیت ارزشمندی برای توسعه تجهیزات درمانی و گردشگری دارد و با همراهی وزارت بهداشت و دستگاه‌های ملی می‌توان گیلان را به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت کشور تبدیل کرد .

    در ادامه نشست ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گزارشی از عملکرد و اقدامات منطقه ارائه داد و نمایندگان استان گیلان نیز دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بیان کردند .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    در گذشته تمرکز مناطق آزاد بیشتر بر فعالیت‌های تجاری بود ، اما اکنون نگاه جدیدی حاکم است ؛ ما به‌دنبال شکل‌دهی نسل هفتم مناطق آزاد با محوریت اقتصاد دیجیتال ، بهره‌وری و نوآوری هستیم . سند تحول بنیادین مناطق آزاد تدوین و مسیر قانونی خود را طی می‌کند و سند اقتصاد دیجیتال نیز ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران اعلام کرد : با آغاز فعالیت این منطقه طی پنج ماه گذشته و استقرار ساختارهای اداری و ...

    |

    امسال تمرکز ما در نمایشگاه لجستیک بیشتر بر بخش دریایی است . بندر کاسپین ظرفیت حمل‌ونقل نهایی آن سالانه ۱۱ میلیون تن بار را دارد ، در حالی که ظرفیت اسمی فعلی آن ۳ میلیون تن است . سال گذشته حدود ۷۶۰ هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شد و امسال تا مردادماه ، رشد ۳۶ درصدی نسبت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ پس از ۶ ماه وقفه ، نخستین محموله ترانزیتی کود اوره از ترکمنستان ، با عبور از مسیر دریایی و راه‌آهن شمال۲ ، از بندر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی ، مستلزم تکمیل همکاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ...

    |

    نظرات کاربران