در حال بارگذاری ...

بررسی توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک ریلی در گیلان با محوریت منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت‌های بندری ، گمرکی ، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی ، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال – جنوب است . ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقش‌آفرینی کند .

 به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترکی با حضور مصطفی طاعتی‌مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ، رحمت رحمت‌نژاد مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ ، و صادق برزگر مدیرکل گمرک بندر انزلی و ناظر گمرکات استان گیلان در ایستگاه راه‌آهن رشت برگزار شد .

در این نشست ، موضوع توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک ریلی استان گیلان با محوریت نقش‌آفرینی منطقه آزاد انزلی در زنجیره ترانزیت بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت .

از جمله محورهای گفت‌وگو می‌توان به بررسی طرح انتقال غلات ترانزیتی از بندر آکتائو قزاقستان به بندر کاسپین و سپس حمل ریلی آن به بندرعباس با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد ؛ طرحی که به گفته مدیرعامل سازمان ، می‌تواند نقطه عطفی در تقویت جایگاه اقتصادی و ترانزیتی شمال کشور باشد .

بندر کاسپین ، قلب تپنده ترانزیت در شمال کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست ، ضمن تأکید بر ظرفیت‌های منحصربه‌فرد منطقه در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل ترکیبی ، اظهار داشت : منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت‌های بندری ، گمرکی ، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی ، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال – جنوب است . ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقش‌آفرینی کند .

وی با اشاره به رویکرد دولت در توسعه تجارت خارجی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مناطق آزاد افزود : تلاش ما این است که با همکاری راه‌آهن و گمرکات ، بستر حمل‌ونقل ترکیبی از طریق منطقه آزاد انزلی به طور کامل فعال شود تا مسیر ترانزیتی کالا میان آسیای مرکزی ، قفقاز و جنوب کشور با سرعت ، دقت و هزینه کمتر انجام گیرد .

در ادامه نشست ، موضوع تخصیص کد گمرکی مستقل برای ایستگاه راه‌آهن رشت و استفاده از اراضی همجوار برای ایجاد پس‌کرانه‌های بندری انزلی و کاسپین در دستور کار قرار گرفت . این اقدام با هدف افزایش بهره‌وری زنجیره حمل‌ونقل و تسهیل جابه‌جایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی دنبال می‌شود .

همچنین روند تخلیه و انتقال ۳ هزار کانتینر حامل لوازم خودرو از بندرعباس به ایستگاه رشت مورد بررسی قرار گرفت؛ محموله‌هایی که در چارچوب مزایای گمرکی مناطق آزاد کشور ، از مسیر بندر کاسپین ترخیص و برای بارگیری مجدد به مقاصد داخلی اعزام خواهند شد .

در بخش دیگری از جلسه ، محمد پردل‌نژاد مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گیلان ، گزارشی از پیشرفت طرح احداث ایستگاه راه‌آهن بندر کاسپین ارائه کرد و جزئیات فنی و اجرایی این پروژه با حضور مدیران دستگاه‌های حاضر بررسی شد .

در پایان ، حاضران ضمن تأکید بر لزوم هم‌افزایی میان راه‌آهن ، گمرک و سازمان منطقه آزاد انزلی برای شکل‌گیری هاب لجستیکی شمال کشور ، بر اجرای سریع‌تر زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی و تقویت سهم ترانزیت کشور در کریدور شمال – جنوب تأکید کردند .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ از رشد ۵۰ درصدی صادرات کالا از این راه آهن خبر داد و گفت : حجم مبادلات ریلی در این حوزه طی هفت ماه ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پروژه تعریض و بهسازی آزادره ساوه-سلفچگان را قطعه راهبردی کریدور شمال – ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به همراه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ، مهدی ...

|

هدف از این بازدید بررسی روند تکمیل زیرساخت‌ها ، رفع موانع فنی و ارتقای ایمنی مسیر بود .

|

مسیر ریلی شیراز – بوشهر به‌عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب ، با بهره‌گیری از آنتن اتصال جهرم ، نقش قابل‌توجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد .

|

نظرات کاربران