در حال بارگذاری ...
  • رشد بی‌سابقه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آزادراه‌ها

    از ابتدای امسال تاکنون ، سه کلنگ‌زنی بزرگ آزادراهی در کشور انجام شده است ؛ از جمله آزادراه پردیس – هراز با ۱۲ همت سرمایه‌گذاری ، آزادراه ارومیه – تبریز با ۲۷ همت و آزادراه شازند – اراک به طول ۶۷ کیلومتر با ۱۴ همت سرمایه‌گذاری که همه با حضور فعال بخش خصوصی اجرایی شده‌اند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اعلام کرد : در دولت چهاردهم با پیگیری مستمر رئیس‌جمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ، روند توسعه شبکه آزادراهی کشور شتاب گرفته و تاکنون بیش از ۶۶ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های مشارکتی جذب شده است .

    وی گفت : پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۳۰۰ همت برسد .

    میلاد دوستی در آیین آغاز عملیات اجرایی تعریض و بهسازی آزادراه ساوه - سلفچگان با تشریح عملکرد حوزه آزادراه‌ها اظهار داشت : در حال حاضر کشور دارای ۷ کریدور آزادراهی است و بیش از ۳ هزار کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری قرار دارد . همچنین ۷۰۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث و حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در مرحله مطالعه قرار دارد .

    وی افزود : یکی از شاخص‌های مهم توسعه هر کشور ، گسترش شبکه آزادراهی آن است و خوشبختانه در دولت چهاردهم با اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی ، موضوع توسعه کریدورهای آزادراهی به‌صورت هفتگی در سطح ملی پیگیری می‌شود .

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به چالش‌های حوزه آزادراهی کشور گفت : یکی از چالش‌های اساسی در این بخش ، کاهش سطح سرویس و کیفیت خدمات برخی آزادراه‌هاست که در نتیجه فرسودگی و عدم اجرای به‌موقع برنامه‌های بهسازی به وجود آمده است . برای حل این مسئله باید از محل درآمد آزادراه‌ها ، به‌ویژه درآمد عوارض ، هزینه‌های نگهداری و ارتقای سطح سرویس تأمین شود .

    وی تصریح کرد : بر اساس بند (الف) ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه ، سرمایه‌گذار می‌تواند نرخ عوارض پروژه را بر مبنای هزینه‌ها و سطح خدمات تعیین کند . خوشبختانه امسال برای نخستین‌بار ، گزارش هزینه و درآمد ۲۴ آزادراه مشارکتی کشور بررسی و نرخ‌ها بر اساس واقعیت اقتصادی اصلاح شد . با وجود فاصله میان نرخ واقعی و نرخ مصوب ، تلاش کردیم افزایش‌ها در سقفی اعمال شود که ضمن حمایت از سرمایه‌گذار ، به مردم فشاری وارد نشود و در عین حال امکان بهسازی و ارتقای ایمنی مسیرها فراهم شود .

    وی درباره روند جذب سرمایه‌ در توسعه شبکه آزادراهی کشور گفت : سال ۱۴۰۴ را باید سال طلایی سرمایه‌گذاری در حوزه آزادراهی دانست . از ابتدای امسال تاکنون ، سه کلنگ‌زنی بزرگ آزادراهی در کشور انجام شده است ؛ از جمله آزادراه پردیس – هراز با ۱۲ همت سرمایه‌گذاری ، آزادراه ارومیه – تبریز با ۲۷ همت و آزادراه شازند – اراک به طول ۶۷ کیلومتر با ۱۴ همت سرمایه‌گذاری که همه با حضور فعال بخش خصوصی اجرایی شده‌اند .

    به گفته دوستی ، تاکنون مجموع سرمایه‌گذاری جذب‌شده در طرح‌های آزادراهی کشور بیش از ۶۶ همت بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۳۰۰ همت افزایش یابد. وی افزود: سهم بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها بیش از ۵۵ درصد است که ضمن کاهش وابستگی به منابع دولتی ، موجب صرفه‌جویی قابل‌توجه در بودجه عمرانی کشور شده است .

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها تأکید کرد : توسعه شبکه آزادراهی کشور نه‌تنها شاخصی از رشد اقتصادی ، بلکه زیرساخت اصلی پیشرفت در حمل‌ونقل ، لجستیک و تجارت داخلی است. در دولت چهاردهم سیاست ما بر جذب سرمایه، اصلاح قوانین و ایجاد تسهیلات برای حضور گسترده‌تر بخش خصوصی متمرکز است .

    وی یادآور شد : نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی در محدوده ۳۷ تا ۴۳ درصد افزایش یافته و در چند محور که طی سه سال گذشته افزایشی نداشتند ، این عدد به‌صورت تجمیعی تا ۶۰ درصد اعمال شده است . طبق قانون ، سرمایه‌گذاران مجاز بودند نرخ‌های بالاتری را اعمال کنند ، اما دولت و وزارت راه و شهرسازی با هدف حمایت از مردم، سقفی متعادل و منطقی برای این افزایش در نظر گرفتند تا هم منافع عمومی حفظ شود و هم نگهداری مسیرها استمرار یابد .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    آزادراه شیراز – اصفهان به‌ عنوان حلقه‌ای حیاتی از کریدور شمال – جنوب ، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند و بهره‌برداری از آن یکی از گام‌های بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی به‌شمار می‌رود .

    |

    طرح کمربند پیرامونی کشور در قالب کریدور غرب تعریف شده و از مرز بازرگان آغاز می‌شود ، به شلمچه ، سپس چابهار و سرخس می‌رسد و دوباره به مرز بازرگان باز می‌گردد . از این میان چهار کریدور بزرگراهی نقش مهمی در ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارند و تکمیل آنها نیازمند احداث مسیرهای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با حکم معاون وزیر راه و شهرسازی ، وحید تشکری به عنوان سرپرست اداره کل بهره‌برداری آزادراه‌ها منصوب شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اعلام کرد : در دولت چهاردهم با پیگیری مستمر رئیس‌جمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ، ...

    |

    آزادراه ساوه - سلفچگان از انتهای آزادراه تهران - ساوه آغاز و این مسیر از طریق سلفچگان به آزادراه قم - اراک - سلفچگان و به محورهای چهارخطه قم - اراک و سلفچگان - اصفهان متصل می‌کند که از سال ۱۳۸۳ به صورت چهارخطه در دست بهره‌برداری قرار دارد .

    |

    نظرات کاربران