تشکیل قطارهای کامل و برنامهای ، کوتاهترین مسیر برای افزایش بهرهوری
در راستای افزایش سهم بار بینالمللی و درآمد ارزی ، مذاکرات متعددی با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان برای صدور مجوز عبور واگنهای ایرانی در خاک این کشورها انجام شده که بخش عمدهای از آنها نهایی شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن در نشست با انجمن صنفی و مدیران عامل شرکتهای حمل و نقل ریلی باری از افزایش تعامل با بخش خصوصی خبر داد و گفت : تشکیل قطارهای باری کامل ، موجب کاهش هزینهها ، افزایش بهرهوری ، رشد درآمد بخش خصوصی و کاهش تصدیگری دولت می شود .
نشست مدیرعامل راه آهن با مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی باری ، شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ در ساختمان مرکزی شهدای راه آهن برگزار شد . مدیران بخش خصوصی ریلی در این نشست ، ضمن تشکر از سیاستهای اخیر راه آهن در تعامل با بخش خصوصی و کارهای انجام شده ، چالش ها و پیشنهادهای خود را در زمینه بهبود عملکرد و افزایش سهم ریلی در زمینه حمل بار با مدیرعامل راه آهن در میان گذاشتند .
ذاکری در این نشست با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در اصلاح ساختار اقتصادی صنعت ریلی از رشد ۱۲ درصدی تناژ بارگیری در سال جاری خبر داد و گفت: این افزایش نتیجه رشد تعداد واگنها و ارتقای میزان آمادهبهکاری لکوموتیوها نسبت به سال گذشته است .
مدیرعامل راه آهن همچنین از رشد تعاملات بینالمللی و توسعه دیپلماسی ریلی خبر داد و افزود : در راستای افزایش سهم بار بینالمللی و درآمد ارزی ، مذاکرات متعددی با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان برای صدور مجوز عبور واگنهای ایرانی در خاک این کشورها انجام شده که بخش عمدهای از آنها نهایی شده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر اشاره کرد و گفت : با رفع موانع اجرایی ماده ۱۲ ، تاکنون حدود ۶۸۰ میلیارد تومان منابع مالی به شرکتهای ریلی تزریق شده و با تنفیذ قراردادها در حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر نفت در آیندهای نزدیک ، سه هزار میلیارد تومان دیگر نیز که از سالهای گذشته اقدام کرده بودند ، به زودی تخصیص مییابد .
در ادامه سبحان نظری ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به رونق سرمایهگذاری در بخش خصوصی صنعت ریلی گفت : اوضاع بخش خصوصی نسبت به گذشته بهبود یافته و لازم است راه آهن همانند شرکت های مالک واگن های مخزندار ، از شرکت های حمل ونقلی دیگر نیز حمایت کند تا سرمایه گذاری پایدار و مستمر صورت پذیرد .