توسعه هوانوردی عمومی ؛ گامی نو در مسیر رونق اقتصادی شرق کشور
هوانوردی عمومی در جهان حدود ۹۰ درصد صنعت هوایی را شامل میشود ، اما در ایران هنوز بهصورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است . این بخش میتواند با استفاده از هواپیماهای سبک زیر ۱۹ صندلی یا با وزن کمتر از ۹ تن ، نقش مؤثری در حمل بارهای با ارزش بالا یا فسادپذیر و همچنین جابهجایی مسافران ایفا کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر فرودگاه بجنورد ، با تأکید بر اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای بومی در صنعت هوایی کشور ، از ضرورت توسعه هوانوردی عمومی (General Aviation) بهعنوان یکی از مسیرهای نوین رشد اقتصادی و گردشگری در استانهای شرقی خبر داد .
علی کاملی در نشست سیاست همسایگی ، توسعه زیرساختهای حملونقل ، ترانزیت ، گمرک و انرژی با اشاره به گستردگی جغرافیایی و پراکندگی شهرها در شرق کشور اظهار کرد : برای رونق گردشگری ، توریسم سلامت و جابهجایی مسافران خارجی میان شهرهای ایران ، لازم است از ناوگان هوایی متناسب با ظرفیت هر منطقه استفاده شود. این موضوع نه تنها برای شهرهای کوچک ، بلکه برای فرودگاههای بزرگ کشور از جمله فرودگاه بینالمللی مشهد نیز صادق است .
وی افزود : هوانوردی عمومی در جهان حدود ۹۰ درصد صنعت هوایی را شامل میشود ، اما در ایران هنوز بهصورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است . این بخش میتواند با استفاده از هواپیماهای سبک زیر ۱۹ صندلی یا با وزن کمتر از ۹ تن ، نقش مؤثری در حمل بارهای با ارزش بالا یا فسادپذیر و همچنین جابهجایی مسافران ایفا کند .
مدیر فرودگاه بجنورد همچنین تأکید کرد ؛ ورود بخش خصوصی به این حوزه نیازمند حمایت و تسهیل قوانین از سوی دولت است و گفت : رفع بروکراسیهای سنگین ، ایجاد ساز وکارهای امن برای پروازهای کوچک و ارائه تسهیلات تشویقی به سرمایهگذاران ، از الزامات توسعه این بخش است .
وی نتیجه این اقدام را افزایش اتصال هوایی بین شهرها و کشورهای همسایه ، رونق اقتصادی فرودگاههای کوچک ، افزایش سهم حملونقل هوایی در تولید ناخالص ملی و تسهیل در ارائه خدمات پزشکی ، دانشگاهی و تجاری دانست .
کاملی در پایان خاطرنشان کرد : سرمایهگذاری در حوزه هوانوردی عمومی ، نه تنها به توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی کشور کمک میکند ، بلکه زمینهساز رشد اقتصادی پایدار و افزایش بهرهوری در مناطق کمتر برخوردار خواهد بود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم