در حال بارگذاری ...
  • راهکارهای دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، احمد زمانیان ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ، ترانزیت و لجستیک اتاق مشهد در اجلاس دیپلماسی منطقه‌ای گفت : حمل و نقل و ترانزیت را می‌توان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و زیر ساخت‌های تجاری برای توسعه صادرات کسب درآمدهای ارزی ، ایجاد ارزش افزوده ، ایجاد فرصت‌های شغلی رشد و توسعه اقتصادی ، افزایش امنیت ملی تقویت مناسبات بازرگانی امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به شمار آورد .

    متاسفانه سالیان متمادی است ترانزیت کالا از کشور دستخوش موانع و مشکلات عدیده‌ای شده است که تهدیدی جدی برای کمرنگ شدن مسیر ترانزیتی کشور و کریدورهای تعریف شده گردیده است .

    موانع و مشکلاتی همچون دخالتی بیش از ۲۰ سازمان و ارگان در عملیات ترانزیت ، صدور بخشنامه‌های بعضاً خلق الساعه و کارشناسی نشده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها ، بعضاً اعمال سلایق شخصی بجای بهره‌گیری از قوانین و مقررات ، تعدد سازمان‌ها ، نگاه امنیتی به مقوله ترانزیت ، کندی تردد در مرزها ، توقفات طولانی ناوگان در مرزها ، نبود مدیریت واحد مرزی و چندین عامل و مانع دیگر که تماماً موجب افزایش هزینه‌های حمل ، افزایش زمان حمل و بلاتکلیفی شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا را به دنبال آورده است .

    به‌ جهت عبور از این موانع و تسهیل در فرآیند عملیات ترانزیت و ایجاد جاذبه بیشتر در میان صاحبان کالا برای بهره‌برداری بیشتر عبور کالاهای خود از مسیر ایران ، راهکارهای کارشناسی شده پیشنهاد می‌گردد که امید است جامه‌ عمل بپوشد .

    ایجاد ساختار مدیریتی واحد در مبادی مرزی کشور با محوریت استانداری ها ، به‌منظور تسهیل در فرآیند ترانزیت ، تسریع در تصمیم‌گیری های اجرایی و یکپارچه سازی عملکرد دستگاه های مستقر در مرز لازم است که :

    ۱- اجرای کامل و واقعی نظام مدیریت واحد مرزی با اختیارات تام اجرایی در سطح استان‌ها

    هدف : تمرکز تصمیم گیری ، پاسخگویی واحد و هماهنگی کامل بین دستگاه‌های مستقر در پایانه های مرزی

    نهاد مسئول : ستاد ملی گذر (ترانزیت) به ریاست جمهوری

    دستگاه های همکار : وزارت کشور ، شورای امنیت کشور ، وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت جهاد کشاورزی ، گمرک ایران ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت نفت ، نیروی انتظامی ، سازمان ملی استاندارد .

    ۲- ایجاد ساز و کار هماهنگی و پاسخگویی واحد در پایانه های مرزی تحت نظارت مستقیم استاندارد

    هدف : رفع موازی کاری ، هم افزایی عملکرد دستگاه‌ها و تسریع در رفع موانع و مشکلات اجرایی روزمره که اقداماتی مانند : تشکیل کمیته هماهنگی مرزی استان با حضور دستگاه‌های مستقر در مرز و برگزاری جلسات منطم با مشارکت بخش خصوصی از اتاق بازرگانی و انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان‌ها صورت گرفته

    نهادهای مسئول : استانداری های مرزی

    دستگاهای همکار : گمرک ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای ، مرزبانی ، شرکت‌های پخش فرآورده های نفتی ، سازمان استاندارد است .

    ۳- تفویض اختیارات عملیاتی و تصمیم گیری به مدیران استانی دستگاه‌های مستقر در مرز

    هدف : تسریع در صدور مجوزها و کاهش زمان توقف ناوگان در مرز مصادیق ، صدور مجوزهای مورد لزوم ، قرنطینه ، استاندارد ، سوخت ، امور زیربنایی و خدماتی

    دستگاهای همکار : وزارت امور اقتصادی و دارایی ، گمرک جهاد کشاورزی ، وزارت نفت ، راه و شهر سازی ، وزارت کشور ، نیروی انتظامی هستند .

    ۴- فعال سازی کریدور بین المللی «کتای»

    اقدام : احیای موافقت نامه قرقیزستان ، تاجیکستان ، افعانستان ، ایران از طریق نشست چهار جانبه و تدوین نقشه راه اجرایی .

    دستگاه‌های همکار : وزارت راه و شهرسازی ، گمرک ایران ، وزارت خارجه ، سازمان راهداری ، اتاق بازرگانی ایران

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس اداره فنی و نظارت بر طرح ها از اجرای مجموعه گسترده ای از پروژه های عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد ریال در حوزه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسعود پل‌مه دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران ، با اشاره به تلاش‌های بیش از ۱۲ ساله انجمن برای رفع محدودیت‌های اعمال ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی مهمترین دستاورد نشست سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه را ترسیم نقشه راه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تن ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شهره مشیدی‌فر ، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی رهسان ترابر مهر ، در حاشیه انتخابات هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اهم اقدامات پیشران مدیریتی ، نرم افزاری ، زیرساختی و لجستیکی در سند برنامه ملی ترانزیت مورد بررسی و توجه قرار گرفته است که ...

    |

    نظرات کاربران