ناوگان ریلی باید به صورت فاینانس به بهره بردار ارائه گردد
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مجتبی لطفی ، رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکتهای ریلی ، در میزگرد تخصصی بررسی آسیبها و مشکلات صنایع ریلی و راهکارهای برونرفت از وضعیت موجود ، به تحلیل مشکلات موجود در صنعت حملونقل ریلی پرداخت و بر لزوم حل مشکلات تولید ناوگان ریلی تأکید کرد .
وی در این نشست اظهار داشت : در بررسی مشکلات ، باید سعی کنیم مشکلات را به صورت ایزوله و دقیق تحلیل کنیم . برای مثال ، سرعت بازرگانی مهم است ، اما در انجمن صنایع ریلی ما نمیتوانیم مستقیماً بر آن تأثیر بگذاریم . ما در اینجا به دنبال حل مشکلات تولید ناوگان ریلی در شرکتهای حملونقل ریلی هستیم .
وی در ادامه افزود : اولویتهای ما در انجمن صنایع ریلی ، اقتصادی شدن حملونقل ریلی است . همانطور که آقای دکتر جمیلی و دیگر کارشناسان اشاره کردند ، نخستین قدم در این راستا واگذاری مالکیت لوکوموتیو و واگنهای مسافری به بخش خصوصی و اصلاح ساختار اقتصادی آنها است . این موضوع به نرخها و عملکرد بستگی دارد که در نهایت منجر به افزایش درآمدها خواهد شد . در این مسیر ، تغییرات مدیریتی در شرکت راهآهن حرکتهای مثبتی را ایجاد کرده است و اکنون افراد متخصص و آشنا با اقتصاد حملونقل ریلی در مدیریت راهآهن حضور دارند .
لطفی همچنین به تأمین مالی تولید کنندگان اشاره کرد و افزود : شرکتهای حملونقل ریلی ایران پتانسیل بالایی دارند . آنها دارای ماشینآلات ، ظرفیتها و نیروهای متخصص با تکنولوژی روز هستند . اگر وضعیت فنی تولید کنندگان ایرانی را با دیگر کشورها مقایسه کنیم ، وضعیت بسیار خوبی داریم. قراردادهای گذشته نیز گواهی بر این امر هستند . اما مشکل اصلی در تأمین منابع مالی است . ما نیازی به اختراع یک مدل جدید نداریم ، زیرا در تمام دنیا این مدلهای مالی موجود است . تولیدکنندگان به وام نیاز دارند تا بتوانند تولید کنند. در واقع، شرکتها باید از منابع مالی مانند فاینانسها بهرهمند شوند و تأمین مالی باید به گونهای باشد که مشتریها بتوانند با درآمد خود اقساط را پرداخت کنند .
وی در ادامه گفت : بسیاری از شرکتهای خصوصی قصد دارند لوکوموتیو و واگن خریداری کنند . به طور مثال ، یک شرکت قصد دارد ۱۰۰۰ واگن خریداری کند که هزینه آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان میشود . اما تأمین این مبلغ از طریق بانکها با مشکلات فراوانی روبهرو است، زیرا نرخ بهره بالا و پروسه طولانی گرفتن وام ، مشکلات اقتصادی زیادی را برای این شرکتها ایجاد میکند .
لطفی تأکید کرد : برای حل این مشکل ، باید یک مکانیزم مالی مشابه سیستمهای جهانی ایجاد کنیم. با این مکانیزم ، شرکتهای تولیدکننده میتوانند از منابع مالی برای تولید ناوگان استفاده کنند و مشتریها از درآمد خود اقساط وام را پرداخت کنند . اما این وام نباید با نرخ بهره بانکی فعلی باشد که جوابگو نخواهد بود . این رویکرد در سایر صنایع کاربرد دارد ، اما در بخش ریلی این مدل به دلیل نیاز به سرمایهگذاری بلندمدت باید اصلاح شود .
رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکتهای ریلی در پایان گفت : مسائل زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم و نمیتوانیم فقط به یک موضوع پرداخته و از بقیه غفلت کنیم . اما اگر بتوانیم تأمین مالی تولید ناوگان ریلی را به درستی حل کنیم ، بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد .