نیاز داریم ، ظرفیت داریم ولی بسته تامین مالی نداریم
حدود ۲۰ سال از واگذاری ناوگان ریلی به بخش خصوصی میگذرد و این بخش ، برخلاف دولت ، نمیتواند بدون توجیه اقتصادی اقدام به خرید ناوگان جدید کند . در نتیجه تا زمانی که اقتصاد حملونقل ریلی اصلاح نشود ، بخش خصوصی توان نوسازی و توسعه را نخواهد داشت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مجتبی لطفی ، رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکتهای ریلی ، در میزگرد تخصصی بررسی آسیبها و مشکلات صنایع ریلی و راهکارهای برونرفت از وضعیت موجود ، با انتقاد از نبود حمایتهای مالی مؤثر از تولیدکنندگان داخلی گفت : برای رونق تولید در صنعت ریلی ، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن باید بستههای مالی و فاینانس مشخصی برای شرکتهای داخلی فراهم کنند . اگر این بستهها با وامهای ترجیحی و نرخ سود پایین ارائه شود ، شرکتها توجیه اقتصادی برای سفارش واگن و لکوموتیو پیدا میکنند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت ریلی کشور مانند «پازلی ناقص» است ، افزود : ظرفیت تولید در کشور وجود دارد و همه نیز بر اهمیت آن تأکید میکنند ، اما در عمل اقدامی صورت نمیگیرد . وقتی از شرکتهای خصوصی مالک لکوموتیو و واگن میپرسیم چرا سفارش نمیدهند ، پاسخ میدهند که منابع مالی ندارند . در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان ، شرکتهای ریلی با حمایتهای مالی و تسهیلات ویژه قادر به نوسازی ناوگان هستند ، اما در ایران چنین امکانی فراهم نیست .
رئیس کارگروه لکوموتیو با اشاره به اینکه اقتصاد حملونقل ریلی در وضعیت رکود قرار دارد ، تصریح کرد : حدود ۲۰ سال از واگذاری ناوگان ریلی به بخش خصوصی میگذرد و این بخش ، برخلاف دولت ، نمیتواند بدون توجیه اقتصادی اقدام به خرید ناوگان جدید کند . در نتیجه تا زمانی که اقتصاد حملونقل ریلی اصلاح نشود ، بخش خصوصی توان نوسازی و توسعه را نخواهد داشت .
لطفی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت : در یک سال گذشته ، مدیریت جدید راهآهن گامهای مثبتی در جهت بهبود گردش نقدینگی و حمایت از صنعت ریلی برداشته است . در دورههای قبل ، به جای توسعه ، شاهد کوچک شدن بازار حملونقل ریلی بودیم ؛ اما امروز روند بهبود آغاز شده است .
وی تأکید کرد : با وجود این ، از دید صنایع ریلی هنوز وضعیت مطلوبی نداریم . صدای تولید در کشور ضعیف است و ظرفیت کارخانهها با حداقل توان فعالیت میکنند . باید همه نهادها و رسانهها کمک کنند تا شرایط تغییر کند . بسیاری از مشکلات صنعت ریلی ریشه در تحریم ندارد و میتوان با برنامهریزی داخلی ، وضعیت را بهمراتب بهتر از امروز کرد .
این فعال صنعت ریلی با اشاره به توانمندیهای فنی شرکتهای داخلی گفت : در حوزه حمل بار و مسافر ، ایران از نظر دانش فنی و زیرساخت صنعتی کشور توانمندی است . شرکتهایی مانند واگنپارس مپنا محصولات باکیفیتی تولید کردهاند و حتی توان ساخت لکوموتیو با تکنولوژی روز را دارند ، اما مشکل اصلی نبود سفارش و بازار است . این بزرگترین بیماری صنعت ریلی کشور است که باید هرچه سریعتر درمان شود .