سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی ، فاقد توجیه اقتصادی است
در حال حاضر واردات تجهیزات و قطعات ریلی با مانعی به نام “بهینهسازی” مواجه است ، در حالی که مشخص نیست مجری و مرجع تصمیمگیری این طرح چه نهادی است. این موضوع روند فعالیت شرکتهای ریلی را مختل کرده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رحمتالله پوربابایی ، دبیر انجمن صنایع ریلی ایران ، در میزگرد تخصصی بررسی آسیبها و مشکلات صنایع ریلی و راهکارهای برونرفت از وضعیت موجود ، با اشاره به چالشهای جدی این بخش گفت : عوامل متعددی در عقبماندگی صنعت ریلی نقش داشتهاند که از جمله میتوان به یارانههای انرژی ، نبود بهرهوری و رکود اقتصادی اشاره کرد .
وی افزود : پرداخت یارانههای سنگین انرژی باعث شده بهرهوری در بخش حملونقل و لجستیک به موضوعی کماهمیت تبدیل شود . از سوی دیگر ، رکود اقتصادی و قوانین نامناسب ، جذابیت سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی را از بین برده و مانع توسعه آن شده است .
پوربابایی تصریح کرد : در سالهای اخیر سرمایهگذاری در صنعت ریلی هیچ توجیه اقتصادی نداشته است . کارخانههای تولید ناوگان ریلی بهطور متوسط تنها با ۱۵ درصد ظرفیت خود فعالیت کردهاند و در نتیجه صنایع وابسته نیز بهشدت تضعیف شدهاند . این در حالی است که مشوقهایی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه ، یا بهدرستی اجرا نشده یا عملاً بیاثر ماندهاند .
او با انتقاد از سیاستهای دولت در حمایت از این صنعت گفت : دولت و مجلس شعار حمایت از حملونقل ریلی را میدهند ، اما در عمل اقدام مؤثری انجام نمیدهند . سال ۱۴۰۲ کل ارز تخصیصیافته به صنعت ریلی تنها ۱۳۰ میلیون دلار بوده ، در حالیکه صنعت خودروسازی در همان سال ۱۳ میلیارد یورو دریافت کرده است . امسال نیز در شش ماه نخست ، ۹ میلیارد یورو ارز به صنعت خودرو تخصیص یافته اما تنها ۲۰۰ میلیون یورو برای بخش ریلی در نظر گرفته شده است .
دبیر انجمن صنایع ریلی با اشاره به طرح بهینهسازی و محدودیتهای جدید گفت : در حال حاضر واردات تجهیزات و قطعات ریلی با مانعی به نام “بهینهسازی” مواجه است ، در حالی که مشخص نیست مجری و مرجع تصمیمگیری این طرح چه نهادی است. این موضوع روند فعالیت شرکتهای ریلی را مختل کرده است .
پوربابایی همچنین با انتقاد از نحوه انتخاب شرکتهای برگزیده در مراسم روز صنعت افزود : متأسفانه شرکتهایی که نقش کلیدی در اشتغال ، نوآوری و تولید محصولات استراتژیک مانند لوکوموتیو دارند ، در چنین مراسمهایی مورد توجه قرار نمیگیرند . در حالی که باید به تولید لوکوموتیو داخلی افتخار کنیم ، وزارت صمت حتی از تولیدکنندگان اصلی این حوزه برای حضور در همایشها دعوت نمیکند .
وی با بیان اینکه تحریمهای داخلی اثرگذاری بیشتری نسبت به تحریمهای خارجی دارند ، گفت : در کشور بیش از ۳۱ سامانه دولتی برای انجام امور شرکتها فعال است و همین موضوع باعث پیچیدگیهای غیرضروری شده است . پیشنهاد ما ایجاد یک پیشخوان واحد برای تجمیع این سامانههاست تا روند فعالیت بنگاههای تولیدی تسهیل شود .
پوربابایی در پایان تأکید کرد : در کشور هفت شرکت فعال در زمینه تولید ناوگان ریلی شامل واگن ، لوکوموتیو ، مترو و قطارهای مسافری وجود دارد و توان تولید داخل کاملاً فراهم است ، اما بهدلیل نبود سفارش کافی و مشکلات اجرایی ، ظرفیت این شرکتها بلااستفاده مانده است . با این حال ، همکاریهای اخیر با راهآهن و قراردادهای جدید ، روزنههایی از امید را ایجاد کرده است .