در حال بارگذاری ...

نقش‌آفرینی فعال ایران در قفقاز و کریدور شمال – جنوب

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تحولات پرشتاب ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه قفقاز ، ضرورت نقش‌آفرینی فعال ، هوشمندانه و راهبردی جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش نمایان ساخته است . امروز منطقه در حال تجربه بازآرایی در مسیرهای ترانزیتی و همکاری‌های اقتصادی است ؛ بازآرایی‌ای که می‌تواند جایگاه ایران را به‌عنوان یک حلقه کلیدی در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب تثبیت کند . در همین چارچوب، نشست سه‌جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو فرصتی مهم برای تقویت همکاری‌های زیرساختی و حمل‌ونقلی و اقتصادی و پیشبرد اهداف مشترک سه کشور در مسیر توسعه کریدورهای بین‌المللی به شمار می‌رود .

تحولات قفقاز و ضرورت نگاه واقع‌بینانه

یکی از محورهای مهم تحولات اخیر در منطقه ، طرح موسوم به کریدور زنگزور است که پس از جنگ ۲۰۲۰ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان مطرح شد . این مسیر ، اگرچه در ظاهر اقتصادی است ، اما ابعادی ژئوپلیتیکی دارد و می‌تواند موازنه قدرت در قفقاز جنوبی را تغییر دهد . تغییر رویکرد ارمنستان، ورود میانجی‌های غربی و توافق‌های امنیتی جدید در واشنگتن ، نشانگر پیچیدگی این تحولات است .

کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و دیپلماسی اقتصادی بر این باورند که حذف ایران از معادلات منطقه‌ای ممکن نیست . مسیرهای متنوعی همچون بیله‌سوار – جلفا سال‌هاست در سخت‌ترین شرایط فعال بوده‌اند و اتصال ایران از طریق ارمنستان به گرجستان می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای دسترسی به بازارهای منطقه‌ای فراهم کند . رویکرد ایران در قبال این تحولات ، نه انفعال و نه مخالفت مطلق ، بلکه بهره‌برداری هوشمندانه از فرصت‌های جدید برای تقویت جایگاه ژئوپلیتیکی و اقتصادی کشور است .

کریدور شمال – جنوب ؛ شاهراه راهبردی ایران

در کنار تحولات قفقاز ، تکمیل و فعال‌سازی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب جایگاه ایران را به‌عنوان یک مسیر کلیدی ترانزیت بین اقیانوس هند ، روسیه و شمال اروپا تثبیت می‌کند . این کریدور ، مسیری کوتاه‌تر و ارزان‌تر نسبت به مسیر سنتی از طریق کانال سوئز است و می‌تواند ظرفیت حمل کالا از هند به روسیه و اروپا را به شکل چشمگیری افزایش دهد .

این مسیر نه‌تنها درآمدهای ارزی پایدار و غیرنفتی برای کشور ایجاد می‌کند ، بلکه هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های ریلی ، جاده‌ای ، لجستیک و خدماتی به همراه خواهد داشت . همچنین تبدیل شدن ایران به مسیر اصلی تجارت دو قدرت بزرگ و کشورهای منطقه ، جایگاه ژئوپلیتیکی کشور را به‌شدت ارتقا می‌دهد .

محورهای نشست سه‌جانبه باکو

نشست باکو که با حضور معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و معاون نخست وزیر روسیه برگزار می‌شود ، به بررسی و پیشبرد سه محور اصلی اختصاص دارد :

۱. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل

مهم‌ترین گام در این بخش ، نهایی‌سازی قرارداد تجاری پروژه خط‌آهن رشت – آستارا با مشارکت شرکت ایرانی و پیمانکار روسی است . تاکنون ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک شده و مابقی نیز تا پایان سال انجام خواهد شد تا از سال آینده عملیات اجرایی آغاز شود . این قطعه ، حلقه مفقوده شبکه ریلی ایران در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب است و تکمیل آن ، اتصال ریلی مداوم از بنادر جنوبی ایران تا مرزهای شمالی را ممکن می‌سازد .

۲. تسهیل فرآیندهای گمرکی و حمل‌ونقل جاده‌ای

یکی از اهداف کلیدی نشست ، ساده‌سازی و روان‌سازی تردد کشنده های ترانزیت بین سه کشور است . با اجرای تصمیمات این نشست ، ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب به خصوص بخش غربی این راه گذر ؛ امری که موجب افزایش ظرفیت جابه جایی کالا و رشد درآمد ترانزیتی ایران خواهد شد .

۳. افزایش مبادلات با توسعه زیرساخت ها

در ادامه همکاری‌های دو کشور ، هفته گذشته هیئتی از آذربایجان از پروژه‌های مهم ایران از جمله مسیر اتصال نخجوان از خاک ایران ، جاده ۱۰۷ کیلومتری کلاله – جلفا و پل و پایانه کلاله بازدید کرد . این اقدامات با هدف تسریع در ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌های مشترک انجام شد .

نگاه راهبردی به آینده همکاری‌ها

ایران با تکیه بر موقعیت ممتاز جغرافیایی و ظرفیت‌های فنی و لجستیکی ، می‌تواند از تحولات منطقه‌ای به‌عنوان سکوی پرتاب برای تقویت نقش خود در معادلات اقتصادی و ترانزیتی جهانی استفاده کند . تأکید بر ثبات و توسعه منطقه‌ای ، تقویت زیرساخت‌های داخلی ، تعامل سازنده با همسایگان و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی از محورهای کلی این رویکرد است .

نشست سه‌جانبه باکو ، صرفاً یک رویداد دیپلماتیک نیست ؛ بلکه تلاشی هماهنگ برای باز کردن گره‌های اصلی در مسیر شکل‌گیری یک شاهراه بین‌المللی است که می‌تواند آینده اقتصادی ایران را متحول کند . ایران ، با حضور فعال و هوشمندانه در تحولات قفقاز و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب ، جایگاه تاریخی خود به‌عنوان چهارراه ارتباطی شرق و غرب را بازیابی و تثبیت خواهد کرد .

وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های مرتبط ، توسعه زیرساخت‌ها ، تسهیل فرآیندهای تجاری و تقویت تعاملات منطقه‌ای را با جدیت پیگیری می‌کند تا منافع اقتصادی، ژئوپلیتیکی و امنیتی کشور در سطحی پایدار و بلندمدت تأمین شود .

 

فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی با عنوان "کریدور زنگزور : از ایده تا واقعیت" به میزبانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار گردید . ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، همزمان با همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ۱۱ بسته ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با تشریح دستاوردهای دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم اعلام کرد : ایران در نقطه تقاطع مهم‌ترین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی ضیایی ، مدیر اندیشکده حمل‌ونقل ایران اعلام کرد که سابقه بهره‌گیری ایران از موقعیت ژئوپلیتیکی خود در مسیرهای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ از رشد ۵۰ درصدی صادرات کالا از این راه آهن خبر داد و گفت : حجم مبادلات ریلی در این حوزه طی هفت ماه ...

|

نظرات کاربران