توسعه کریدور شمال – جنوب محور همکاری سهجانبه ایران ، آذربایجان و روسیه است
بر اساس هدفگذاری انجامشده میان سه کشور در بیانیه نخستین نشست سهجانبه باکو ، لازم است برای تحقق هدف ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۳۰ ، زمینه افزایش تردد ناوگان حملونقل بهویژه در بخش جادهای فراهم شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت همکاری سهجانبه ایران ، آذربایجان و روسیه در حوزه حملونقل، ترانزیت و انرژی گفت : این همکاریها میتواند زمینهساز تقویت زیرساختهای منطقهای و تحقق همگرایی اقتصادی در مسیر کریدور بینالمللی شمال – جنوب باشد .
فرزانه صادق رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که بامداد دوشنبه ۲۱ مهرماه به باکو سفر کرده است ، در سخنرانی خود در نشست سهجانبه ایران ، آذربایجان و روسیه ، این نشست را ابتکاری مهم برای تقویت اتصالات حملونقلی ، ترانزیتی و همکاریها در حوزه انرژی و همگرایی سه کشور دانست و از تلاشهای جمهوری آذربایجان در میزبانی شایسته این رویداد قدردانی کرد .
وی اظهار کرد : اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست میتواند بهمثابه یک نقشه راه، به توسعه زیرساختهای ترانزیتی و تقویت اتصالات حملونقلی و انرژی سه کشور منجر شود .
صادق در ادامه با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از مهمترین چارچوبهای همکاری سه کشور ، گفت : توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری این کریدور باید همواره در دستور کار مشترک قرار داشته باشد .
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تضمین بار در کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و افزود : بر اساس هدفگذاری انجامشده میان سه کشور در بیانیه نخستین نشست سهجانبه باکو ، لازم است برای تحقق هدف ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۳۰ ، زمینه افزایش تردد ناوگان حملونقل بهویژه در بخش جادهای فراهم شود .
برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت تهیه میشود
صادق با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور و کاهش حداکثری موانع تردد ، پیشنهاد کرد ظرف سه ماه آینده ، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژههای توسعه زیرساختی کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و گفت : در حوزه ریلی ، پروژه خطآهن رشت – آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر با همکاری دولت فدراسیون روسیه در حال اجراست . تاکنون ۸۰ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک و تسطیح شده و بقیه مسیر نیز تا پایان سال جاری تکمیل و به پیمانکار روس برای عملیات اجرایی واگذار خواهد شد .
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین درباره پایانه ریلی آستارا گفت : بر اساس توافق با طرف آذربایجانی، مقرر شده اقدامات لازم برای تکمیل و بهرهبرداری کامل از این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۵ انجام شود .
اتمام عملیات اجرایی پل جدید مرزی کلاله - آقبند تا پایان سال جاری
وی به توسعه مسیر جادهای ارس برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق قلمرو ایران اشاره کرد و گفت : روند تعریض جاده ۱۰۷ کیلومتری جلفا – کلاله و ساخت پل کلاله – آقبند در حال پیشرفت است و طبق توافق دو کشور ، عملیات اجرایی پل جدید مرزی تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید .
صادق گفت : جلوگیری از ازدحام و توقف ناوگان در مرزهای سه کشور اهمیت زیادی دارد و افزایش ظرفیت پذیرش مرزها و رفع موانع فرآیندی ما را به اهداف تعیینشده نزدیکتر خواهد کرد .
پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی برای افزایش همکاریهای گمرکی
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همکاریهای گمرکی را از عوامل مهم توسعه ترانزیت دانست و افزود : پیشنهاد میکنم یادداشت تفاهم همکاریهای گمرکی میان ایران ، آذربایجان ، روسیه و هند که پیشتر تهیه و ارسال شده است ، هر چه سریعتر نهایی و به امضا برسد . همچنین تبادل الکترونیکی اطلاعات کالا و وسایل نقلیه بین گمرکات سه کشور در چارچوب کریدور شمال – جنوب از موضوعات مهمی است که باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود . در همین راستا پیشنهاد میکنم کارگروه فنی مشترکی برای تدوین سازوکار تبادل دادهها میان سه کشور ظرف ماه آینده تشکیل شود .
صادق در بخش پایانی سخنان خود به موضوع انرژی اشاره کرد و گفت : حوزه انرژی یکی از زمینههای راهبردی همکاری سه کشور است . باید کریدور شمال – جنوب را به محور انرژی نیز بسط دهیم و یک «کریدور انرژی» تعریف کنیم .
وی افزود : همانگونه که آقای مصطفییف در نشست اخیر تهران بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست سهجانبه برق تأکید کردند ، پیشنهاد میکنم سه کشور با برگزاری نشستهای فنی مستمر ، سنکرونسازی شبکه برق خود را هرچه سریعتر عملیاتی کنند .
وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی سخنانش گفت : کریدور ترانزیتی شمال – جنوب چارچوبی منحصربهفرد برای توسعه مناسبات اقتصادی ، حملونقلی و انرژی سه کشور است . باید با تدوین سازوکارهای مناسب برای مدیریت این کریدور ، از این فرصت مهم اقتصادی به نحو مؤثری بهره ببریم و با اتخاذ رویکردهای منعطف ، چالشهای موجود را به حداقل برسانیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم