اثر تحریمها و مکانیسم ماشه بر صنعت کشتیرانی ایران ؛ چشمانداز و راهکارها
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسعود پلمه ، دبیر انجمن کشتیرانی ایران ، با اشاره به مشکلات ناشی از تحریمهای بینالمللی و مکانیسم ماشه ، از تأثیرات بلندمدت این مسائل بر کشتیرانی کشور سخن گفت .
وی تأکید کرد که ایران در ۱۵ سال گذشته ، بسیاری از خدمات بینالمللی مانند بیمه P&I را نداشت و علیرغم مشکلات ، ناوگان کشتیرانی کشور توانست به فعالیت خود ادامه دهد .
پلمه بیان کرد که هرچه سیبل بزرگتر باشد ، هدفگیری آن آسانتر است ؛ اما در مقابل ، شرکتهای کوچکسایز میتوانند در شرایط بحرانی واکنش سریعتری داشته باشند .
مکانیسم ماشه و قطعنامه ۱۹۲۹
دبیر انجمن کشتیرانی ایران در ادامه به بررسی مکانیسم ماشه و ارتباط آن با قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل پرداخته و توضیح داد که این قطعنامه در سه حوزه تأثیرگذار بوده است : تحریم ناوگان هوایی و دریایی ایران ، بازرسی کالاها و کشتیهای ایرانی و عدم ارائه خدمات بندری به کشتیها و کالاهای ایرانی .
وی افزود که این تحریمها از سال ۲۰۱۰ توسط آمریکا اجرایی شده است و به رغم تغییرات ظاهری در سیاستها، بسیاری از این تحریمها پیشتر نیز به طور غیررسمی اعمال شده بود .
تحریمهای یکجانبه آمریکا ؛ چالشها و تفاوتها با قطعنامههای سازمان ملل
پلمه همچنین به تفاوتهای عمده تحریمهای یکجانبه آمریکا و قطعنامههای سازمان ملل پرداخت و گفت که تحریمهای آمریکا به مراتب سختتر و محدودکنندهتر هستند .
به گفته وی ، آمریکا نهتنها کشورها را از مبادلات تجاری با ایران منع کرده ، بلکه به صورت فعال کشتیهای ایرانی را متوقف کرده است . این در حالی است که طبق قطعنامههای سازمان ملل ، تنها کالاهای مشکوک به ممنوعه باید با رضایت کشور صاحب پرچم مورد بازرسی قرار گیرند .
تأثیر تحریمها بر هزینهها و سرعت توسعه
دبیر انجمن کشتیرانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد که تحریمها به طور مستقیم موجب افزایش هزینهها و کاهش سرعت توسعه در صنعت کشتیرانی و لجستیک ایران شدهاند .
وی افزود که این تحریمها باعث شدهاند تا ایران نتواند به راحتی از خدمات بیمهای و گواهینامههای بینالمللی بهرهبرداری کند . با این حال ، پلمه بر اهمیت ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی مقاوم تأکید کرد که بتواند در برابر چالشها و تهدیدات تحریمی تابآوری لازم را داشته باشد .
ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی و مدیریت ریسک
دبیر انجمن کشتیرانی همچنین به لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی برای کاهش آسیبپذیریهای ناشی از تحریمها اشاره کرد .
وی پیشنهاد داد که ایران باید به سمت توافقات دو یا چندجانبه ، بهویژه در سطح منطقهای و با استفاده از مبادلات پولی غیردلاری حرکت کند تا از تحریمهای یکجانبه آمریکا دوری گزیده و در عرصه تجارت جهانی حضور مؤثری داشته باشد .
پلمه با بیان اینکه شرکتهای بزرگ کشتیرانی ، هواپیمایی و نفتکش ایران میتوانند از طریق تغییر سایز و ساختار خود به راحتی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند ، از دولت خواست تا از تجربیات گذشته استفاده کرده و توانمندیهای خود را برای مقابله با تحریمها افزایش دهد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم