در حال بارگذاری ...

اثر تحریم‌ها و مکانیسم ماشه بر صنعت کشتیرانی ایران ؛ چشم‌انداز و راهکارها

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسعود پل‌مه ، دبیر انجمن کشتیرانی ایران ، با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و مکانیسم ماشه ، از تأثیرات بلندمدت این مسائل بر کشتیرانی کشور سخن گفت .

وی تأکید کرد که ایران در ۱۵ سال گذشته ، بسیاری از خدمات بین‌المللی مانند بیمه P&I را نداشت و علیرغم مشکلات ، ناوگان کشتیرانی کشور توانست به فعالیت خود ادامه دهد .

پل‌مه بیان کرد که هرچه سیبل بزرگتر باشد ، هدف‌گیری آن آسان‌تر است ؛ اما در مقابل ، شرکت‌های کوچک‌سایز می‌توانند در شرایط بحرانی واکنش سریع‌تری داشته باشند .

مکانیسم ماشه و قطعنامه ۱۹۲۹

دبیر انجمن کشتیرانی ایران در ادامه به بررسی مکانیسم ماشه و ارتباط آن با قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل پرداخته و توضیح داد که این قطعنامه در سه حوزه تأثیرگذار بوده است : تحریم ناوگان هوایی و دریایی ایران ، بازرسی کالاها و کشتی‌های ایرانی و عدم ارائه خدمات بندری به کشتی‌ها و کالاهای ایرانی .

وی افزود که این تحریم‌ها از سال ۲۰۱۰ توسط آمریکا اجرایی شده است و به رغم تغییرات ظاهری در سیاست‌ها، بسیاری از این تحریم‌ها پیش‌تر نیز به طور غیررسمی اعمال شده بود .

تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا ؛ چالش‌ها و تفاوت‌ها با قطعنامه‌های سازمان ملل

پل‌مه همچنین به تفاوت‌های عمده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و قطعنامه‌های سازمان ملل پرداخت و گفت که تحریم‌های آمریکا به مراتب سخت‌تر و محدودکننده‌تر هستند .

به گفته وی ، آمریکا نه‌تنها کشورها را از مبادلات تجاری با ایران منع کرده ، بلکه به صورت فعال کشتی‌های ایرانی را متوقف کرده است . این در حالی است که طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ، تنها کالاهای مشکوک به ممنوعه باید با رضایت کشور صاحب پرچم مورد بازرسی قرار گیرند .

تأثیر تحریم‌ها بر هزینه‌ها و سرعت توسعه

دبیر انجمن کشتیرانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد که تحریم‌ها به طور مستقیم موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش سرعت توسعه در صنعت کشتیرانی و لجستیک ایران شده‌اند .

وی افزود که این تحریم‌ها باعث شده‌اند تا ایران نتواند به راحتی از خدمات بیمه‌ای و گواهینامه‌های بین‌المللی بهره‌برداری کند . با این حال ، پل‌مه بر اهمیت ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی مقاوم تأکید کرد که بتواند در برابر چالش‌ها و تهدیدات تحریمی تاب‌آوری لازم را داشته باشد .

ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی و مدیریت ریسک

دبیر انجمن کشتیرانی همچنین به لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی برای کاهش آسیب‌پذیری‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد .

وی پیشنهاد داد که ایران باید به سمت توافقات دو یا چندجانبه ، به‌ویژه در سطح منطقه‌ای و با استفاده از مبادلات پولی غیردلاری حرکت کند تا از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا دوری گزیده و در عرصه تجارت جهانی حضور مؤثری داشته باشد .

پل‌مه با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ کشتیرانی ، هواپیمایی و نفتکش ایران می‌توانند از طریق تغییر سایز و ساختار خود به راحتی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند ، از دولت خواست تا از تجربیات گذشته استفاده کرده و توانمندی‌های خود را برای مقابله با تحریم‌ها افزایش دهد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

آنچه در تجارت بین‌المللی مهم است ، دسترسی مستقیم به سیستم‌های بانکی و صنعتی است که هم‌اکنون ما در این چرخه به آن‌ها دسترسی نداریم . با این حال ، تجربه‌های گذشته در شرایط اسنپ‌بک ، قبل از برجام و در دورهای قبلی تحریم ، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی شایعه لغو پرواز برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران پس از فعال شدن مکانیسم ماشه را ...

|

سال‌هاست که ایران با تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست و حتی در حوزه دارو محدودیت‌های جدی اعمال شده است . بنابراین فعال شدن مکانیسم ماشه برای ما موضوع تازه‌ای نیست و هیچ خللی در انجام وظایف سازمان ایجاد نخواهد کرد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، با فعال‌شدن مکانیسم «اسنپ‌بک» و سایه بازگشت تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل ، کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ...

|

پیش‌تر ، رفتارها مستندمحور بود ، اما اکنون با تغییر رویکرد به رفتارشناسی ، اگر تشخیص دهند الگویی مشابه الگوی قبلی دنبال می‌شود ، همان مسیر را مسدود می‌کنند ؛ بدون نیاز به مستندات حقوقی . برخی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل فرسودگی ناوگان یا مشکلات عملیاتی ، ناچار به خروج ...

|

نظرات کاربران