در حال بارگذاری ...
  • راه آهن به عنوان پدر صنعت و شریک تجاری ، در پی تعدیل تعرفه باشد

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حسن صدیقی ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل در سخنانی صریح نسبت به وضعیت بحرانی صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور هشدار داد و خواستار بازنگری فوری در سیاست‌های قیمت‌گذاری ، تخصیص اعتبار و اولویت‌بندی در حوزه حمل سوخت شد .

    او گفت : از سال ۱۳۷۹ که سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل‌ونقل ابلاغ شد ، بیش از ۲۵ سال گذشته و در این مدت بارها در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری ، بر لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی و مزایای آن نسبت به حمل جاده‌ای تأکید شده است . اما متأسفانه در عمل ، سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای بوده که حمل جاده‌ای به‌صورت مصنوعی بر حمل ریلی مزیت پیدا کرده است .

    نجات جان انسان‌ها با توسعه ریلی

    صدیقی با ارائه آماری قابل توجه افزود : بر اساس محاسبات ، به ازای هر ۱۳۰ هزار تن باری که از جاده به ریل منتقل می‌شود ، از فوت یک نفر در تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌شود . این عدد در حوزه نجات از مصدومیت و نقص عضو نیز چشم‌گیر است . هر رام قطار باری ۲۵۰۰ تنی معادل نجات جان یک نفر از حادثه جاده‌ای است . این یعنی مسئولیت اجتماعی ما بسیار سنگین‌تر از چیزی‌ست که تصور می‌شود .

    سیاست‌گذاری نامتوازن ، قیمت‌گذاری غیرکارشناسی

    وی در ادامه به یکی از عوامل اصلی بحران اشاره کرد : قیمت‌گذاری خدمات حمل‌ونقل ریلی به‌طور کاملاً یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی انجام می‌شود . در حالی‌ که هزینه‌های تعمیرات ، قطعات ، نیروی انسانی و سایر موارد افزایش یافته‌اند ، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ، نرخ حمل را بدون توجه به این عوامل و فقط بر اساس نرخ جاده‌ای اعلام می‌کند . این در حالی‌ست که حمل جاده‌ای هفت برابر سوخت بیشتری مصرف می‌کند .

    ورشکستگی صنعت ریلی ؛ واقعیت امروز

    صدیقی با تأکید بر شرایط وخیم شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ، به‌ویژه در حوزه حمل سوخت گفت : امروز در شرایطی هستیم که برای هر تن-کیلومتر حمل ، شرکت‌های ریلی در حال تولید زیان هستند . برخی شرکت‌ها با ورشکستگی مواجه شده‌اند . در حالی‌ که ما سال‌ها به خاطر مصالح ملی از منافع اقتصادی خود گذشتیم ، امروز دیگر تاب‌آوری شرکت‌ها به پایان رسیده است .

    وی با اشاره به مثالی تلخ و هشداردهنده گفت : اگر شرکت‌های ریلی از مدار خارج شوند و ۴ میلیون تن سوخت از طریق جاده حمل شود ، بر اساس آمار ، سالانه ۱۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۶۰۰ نفر دچار آسیب و جرح می‌شوند .

    پیشنهاد مشخص برای خروج از بحران

    صدیقی در پایان راهکار مشخصی ارائه داد :

    بازنگری فوری در نرخ‌گذاری حمل ریلی سوخت با توجه به قیمت کارشناسی و نرخ حمل جاده‌ای .

    تخصیص بودجه مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پوشش مابه‌التفاوت هزینه‌ها .

    توافق بلندمدت سه‌جانبه بین شرکت ملی پخش ، راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان برنامه برای حفظ تناسب نرخ حمل در همه سال‌ها .

    تعدیل تعرفه بهره‌برداری از سوی راه‌آهن به‌عنوان شریک اصلی شرکت‌های ریلی ، در صورت نبود شرایط برای اجرای بندهای بالا .

    او در پایان گفت : امروز با یک اسنپ‌بک داخلی مواجه هستیم . اگر امروز تصمیم نگیریم ، فردا برای صنعت ریلی ، اشتغال ، امنیت و حتی جان مردم دیر خواهد بود .

     

     

     

     
     
     
    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم
     
     
     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه تخصصی مالکان واگن‌های مخزن‌دار انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ، دوازدهم ...

    |

    در راستای افزایش سهم بار بین‌المللی و درآمد ارزی ، مذاکرات متعددی با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان برای صدور مجوز عبور واگن‌های ایرانی در خاک این کشورها انجام شده که بخش عمده‌ای از آن‌ها نهایی شده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مارال سوری ، کارشناس بازرگانی حوزه اوراسیا از شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل ، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما بر ضرورت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیدرضا سیدوکیلی ، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ، با اشاره به قوانین مصوب مجلس در حوزه تعرفه‌گذاری ...

    |

    پروژه‌هایی که قابلیت اجرا در مدت زمان کوتاه با بهره‌وری بالا و افزایش ظرفیت شبکه به ویژه در حوزه های سیر و حرکت و زیربنایی دارند ، در دستور کار قرار گرفت .

    |

    نظرات کاربران