بهرهبرداری از قطعه هفتم آزادراه شیراز – اصفهان فردا با حضور ویدئو کنفرانسی رئیسجمهور
آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان حلقهای حیاتی از کریدور شمال – جنوب ، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و بهرهبرداری از آن یکی از گامهای بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی بهشمار میرود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، قطعه هفتم آزادراه شیراز – اصفهان فردا با حضور ویدئوکنفرانسی رئیسجمهور به بهرهبرداری میرسد . این پروژه بهعنوان بخشی کلیدی از راهگذر شمال – جنوب ، نقشی مؤثر در توسعه شبکه حملونقل کشور و افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقهای ایفا خواهد کرد .
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ، با اشاره به اهمیت استراتژیک این طرح گفت : جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در تقاطع راهگذر بینالمللی شرق – غرب و شمال – جنوب قرار دارد . از این رو ، توسعه شبکه آزادراهی کشور نهتنها ضرورتی حملونقلی ، بلکه یک اولویت ملی برای افزایش سهم ایران در تجارت و ترانزیت کالا و مسافر است . آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان حلقهای حیاتی از کریدور شمال – جنوب ، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و بهرهبرداری از آن یکی از گامهای بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی بهشمار میرود .
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با تشریح مسیر این کریدور گفت : این محور از بندر انزلی آغاز میشود و پس از عبور از رشت ، قزوین ، تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندربوشهر میرسد . آزادراه شیراز – اصفهان میانبری مستقیم میان دو مرکز مهم استانی ایجاد میکند که ضمن تسهیل ترانزیت ، موجب کاهش چشمگیر طول مسیر ، زمان سفر و هزینههای حمل و نقل خواهد شد .
به گفته وی ، بهرهبرداری از این آزادراه فاصله میان شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر و زمان سفر را حدود دو ساعت کاهش میدهد . این اقدام ، تنها در سال نخست ، موجب صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت و دهها هزار میلیارد ریال در هزینههای ملی خواهد شد .
دوستی با اشاره به آثار ایمنی پروژه افزود : بهرهبرداری از آزادراه ، کاهش چشمگیر تصادفات را بههمراه دارد و برآورد میشود سالانه از جان بیش از ۵۵۰ نفر محافظت شود . همچنین با جلوگیری از خسارات ناشی از سوانح رانندگی ، بیش از ۳,۱۲۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی محقق خواهد شد . صرفهجویی سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در اقتصاد ملی ، تنها یکی از دستاوردهای بهرهبرداری از این مسیر است .
دوستی ، پروژه را از نظر اجرایی یکی از دشوارترین طرحهای زیرساختی کشور دانست و گفت : عبور مسیر از رشتهکوههای زاگرس ، این پروژه را به یکی از پیچیدهترین طرحهای عمرانی کشور تبدیل کرده است . با وجود این ، ملاحظات زیستمحیطی نیز بهصورت کامل رعایت شده و در همین راستا ، کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در حریم مسیر اجرا شده است .
وی همچنین با اشاره به موقعیت گردشگری این محور خاطرنشان کرد : اتصال دو قطب گردشگری مهم کشور یعنی اصفهان و شیراز ، ظرفیتهای تازهای برای رونق گردشگری داخلی فراهم میکند و مناظر طبیعی مسیر در شمالغرب استان فارس ، خود به جاذبهای جدید برای مسافران تبدیل خواهد شد .
دوستی در پایان گفت : افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان نقطه عطفی در مسیر تکمیل کریدور شمال – جنوب و نمادی از توان مهندسی و ظرفیت بالای کشور در اجرای پروژههای بزرگ ملی است ؛ پروژهای که با بهرهبرداری از آن ، گامی مؤثر در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه ایران در شبکه ترانزیت منطقهای برداشته میشود .
گفتنی است ؛ آزادراه شیراز – اصفهان در مجموع ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و قطعه هفتم آن با طول ۱۲/۵ کیلومتر فردا افتتاح میشود . این قطعه شامل دو باند رفت و برگشت با شش خط عبوری است و برای اجرای آن ۹ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۲۲/۵ هزار میلیارد ریال برآورد میشود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم