ایران با شبکه ۱۵ هزار کیلومتری ، ظرفیتی بالقوه در صنعت ریلی خاورمیانه
به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران ، با شبکه ۱۵۰۰۰ کیلومتری ، پتانسیل بالایی در بخش صنعت ریلی خاورمیانه دارد .
صنعت حملونقل ریلی ، به دلیل کارایی ، پایداری زیستمحیطی و نقش کلیدی در اقتصاد جهانی ، یکی از مهمترین بخشهای زیرساختی است .
تولید ادوات ریلی ، شامل واگنهای باری و مسافری ، لکوموتیوها ، ریلها ، سیستمهای ترمز و فناوریهای سیگنالینگ با پیشرفتهای فناوری و تقاضای رو به رشد برای حملونقل سبز ، در حال تحول است .
این گزارش ، با بررسی عمیق تجربههای کشورهای پیشرو ، اختراعات کلیدی ، وضعیت بازار جهانی، تمرکز بر خاورمیانه و تحلیل دقیق وضعیت ایران ، تصویری جامع ارائه میدهد . تمامی اطلاعات از منابع معتبر خارجی استخراج شده و با تحلیلهای بهروز تکمیل شده است .
کشورهای پیشرو در تولید ادوات ریلی ، با سرمایهگذاری در فناوریهای نوین ، زیرساختهای پیشرفته و سیاستهای کلان ، جایگاه برجستهای در تولید ادوات ریلی کسب کردهاند .
در ادامه اقدامات کلیدی این کشورها بررسی میشود ؛
چین ، با شبکه ریلی پرسرعت بیش از ۴۵۰۰۰ کیلومتر (تا سال ۲۰۲۴ میلادی) و شرکت CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) ، بزرگترین تولیدکننده ادوات ریلی جهان است .
این کشور ، اقدامات کلیدی از جمله توسعه قطارهای مگلو (Maglev) با سرعت ۶۰۰+ کیلومتر بر ساعت ، مانند خط شانگهای – هانگژو ، تولید انبوه واگنهای باری و مسافری با فناوریهای دیجیتال (مانند IoT برای پایش سلامت واگنها) ، صادرات به بیش از ۱۰۰ کشور ، از جمله پروژههای Belt and Road Initiative (BRI) و سرمایهگذاری سالانه ۲۲ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه برای لکوموتیوهای الکتریکی و هیبریدی را انجام داده است .
مهمترین دستاورد اقدامات انجام شده این منتج شده که در زمان حاضر حدود ۳۲ درصد از واگنهای باری و ۲۸ درصد از لکوموتیوهای جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط این کشور تامین میشود .
آلمان با شرکتهای Siemens Mobility و Alstom (پس از ادغام با Bombardier) در تولید لکوموتیوهای پیشرفته و سیستمهای سیگنالینگ پیشتاز است .
اقدامات کلیدی انجام شده در این کشور اروپایی به شرح زیر است ؛
– تولید قطارهای پرسرعت ICE4 با مصرف انرژی ۳۰ درصد کمتر از نسلهای قبلی
– توسعه لکوموتیوهای هیدروژنی (مانند iLint) برای کاهش انتشار کربن
– سیستمهای ترمز هوشمند ETCS سطح ۲ و ۳ برای ایمنی و اتوماسیون
– استانداردسازی ریلها و تجهیزات در اتحادیه اروپا برای یکپارچگی شبکه ریلی
به این ترتیب حدود ۱۶ درصد از بازار جهانی تجهیزات ریلی و رهبری در فناوریهای سبز را آلمانیها تامین میکنند.
ژاپن با قطارهای شینکانسن و شرکتهای Hitachi Rail و Kawasaki Heavy Industries ، در تولید قطارهای پرسرعت و ایمن شهرت دارد .
اقدامات کلیدی :
– توسعه قطارهای مگلو چوئو شینکانسن ، با سرعت ۵۰۵ کیلومتر بر ساعت (افتتاح برنامهریزیشده ۲۰۲۷)
– استفاده از مواد کامپوزیتی سبک برای کاهش وزن واگنها و مصرف انرژی
– سیستمهای پایش بلادرنگ برای کاهش خرابیها و افزایش عمر تجهیزات
– ژاپن هماکنون پیشرو در تولید قطارهای مسافری پرسرعت و فناوریهای دیجیتال در دنیا یکهتازی میکند .
آمریکا ، با شرکتهای Wabtec Corporation و TrinityRail در تولید واگنهای باری و لکوموتیوهای دیزلی – الکتریکی فعالیت میکند .
بر این اساس تولید واگنهای باری با ظرفیت بالا (تا ۱۳۰ تن) برای حمل کالاهای سنگین مانند زغالسنگ و غلات ، توسعه سیستمهای ترمز ECP (Electronically Controlled Pneumatic) برای ایمنی و کارایی و بازسازی ناوگان برای کاهش انتشار کربن و افزایش بهرهوری از جمله اقداماتی بود که باعث شده امروز ۲۲ درصد از واگنهای باری جهانی ، توسط یانکیها تولید شود .
فرانسه نیز با شرکت Alstom ، در تولید قطارهای پرسرعت TGV و سیستمهای سیگنالینگ پیشرفته فعال است .
سرعت این قطارها ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و مبتنی بر فناوریهای سبز است . همچنین تولید واگنهای مسافری با طراحی ارگونومیک و مصرف انرژی پایین و همکاری با کشورهای خاورمیانه برای پروژههای ریلی ، از دیگر اقدامات انجام شده است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم