تعرفه واحد ترانزیتی چین ، ایران و ترکیه در آستانه نهایی شدن
عملکرد ترانزیتی از چین طی سالهای گذشته محدود بود . حتی با تعیین تعرفهها ، اجرایی شدن این مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها به معنی یک گام به جلوست .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی از توافق کشورهای مسیر چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران و ترکیه برای تعیین تعرفه واحد ترانزیتی خبر داد .
امین ترفع درباره تعرفههای مسیر ترانزیتی از چین به قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران و ترکیه اظهار کرد : یک تعرفه مشترک برای کل مسیر تعیین شده تا کالاها از مبدا تا مقصد جابجا شوند . جلسههای نهایی برای قطعی کردن این تعرفهها در حال برگزاری است و به زودی تصمیم نهایی اعمال خواهد شد .
وی افزود : علاوه بر این ، بخشی از واردات و صادرات دو جانبه ایران از طریق ریل انجام میشود و عملکرد راهآهن در حوزه بینالمللی سال قبل جهش قابل توجهی داشت . بیش از پنج میلیون تن کالا جابجا شد . تعرفههای مسیر عمدتاً بر اساس هزینههای کشورها تعیین میشود و خارج از تصمیم کلان وزارتخانه نیست .
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت ترانزیت شرقی ایران گفت : عملکرد ترانزیتی از چین طی سالهای گذشته محدود بود . حتی با تعیین تعرفهها ، اجرایی شدن این مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها به معنی یک گام به جلوست .
ترفع با بیان اینکه بیشتر بارهای قابل جابجایی از خاک کشورمان شامل مواد غذایی و غلات است ، مسیرهای شرقی - غربی و شمال - جنوب ، هرچند گاهی بخشی از بارها در آن جابجا میشود ، مثلاً از بلاروس به روسیه و سپس به بندرعباس و در نهایت به هند یا عمان ، اما کریدور کامل شرقی - غربی به صورت مستمر فعال نیست . موانع داخلی وجود ندارد و مسئله بیشتر به عدم تمایل و هماهنگی کشورهای مسیر بازمیگردد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم