در حال بارگذاری ...

در راستای توسعه لجستیک ، شقوق حمل و نقل باید به صورت همگن رشد پیدا کنند

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل IPGCFZ در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته ۱۴۰۴، که به همت شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار شد ، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت : توسعه زیرساخت در حوزه لجستیک و به طور کلی در تمام صنایع ، یک امر حیاتی و غیرقابل انکار است. برای هرگونه رشد و توسعه ، نیازمند زیرساخت‌های مناسب هستیم و در این زمینه ظرفیت‌های ارزشمندی در چابهار ایجاد شده است .

حسین حبیب الهی افزود : اگر به تعریف بندر بازگردیم ، بندر نقطه‌ای برای اتصال شقوق مختلف حمل‌ونقل محسوب می‌شود . بنابراین برای توسعه هر بندری باید ضعیف‌ترین حلقه‌های حمل‌ونقل شناسایی و تقویت شوند تا بتوان از زیرساخت‌های موجود به شکلی بهینه بهره‌برداری کرد . بندر شهید بهشتی چابهار با وجود عمر کوتاه خود توانسته جایگاهی ممتاز در صنعت لجستیک ایران کسب کند ؛ به گونه‌ای که طی مدت کوتاهی به رتبه دوم بنادر کانتینری کشور دست یافته و در حوزه ترانزیت نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است .

وی ادامه داد : با این حال ، برای استمرار این روند نیازمند ارزیابی و آسیب‌شناسی هستیم . یکی از چالش‌های اصلی بندر شهید بهشتی ، عدم اتصال به شبکه ریلی است . ریل برای هر بندر یک کانون توسعه به شمار می‌رود ، چرا که امکان پیوند بهینه شقوق مختلف حمل‌ونقل دریایی، زمینی و سایر بخش‌ها را فراهم می‌سازد . در غیر این صورت ، توسعه بندر به شکل نامتوازن و غیرهمگن صورت خواهد گرفت و بهره‌وری کاهش می‌یابد .

حبیب الهی گفت : از این رو ، باید به توسعه یکپارچه همه شقوق حمل‌ونقل توجه ویژه داشت . اگر تنها حمل‌ونقل دریایی تقویت شود و سایر بخش‌ها ضعیف باقی بمانند ، رشد متوازن و پایدار محقق نخواهد شد . بندر شهید بهشتی با وجود عدم اتصال ریلی ، توانسته در بازه‌ای کوتاه پنج‌ساله جایگاه دوم در حمل‌ونقل کانتینری را کسب کند . این موفقیت حاصل همکاری و هم‌افزایی شرکت‌ها ، نهادها و ارگان‌های مختلف بوده است .

وی یادآور شد : امیدواریم با همکاری‌های دوجانبه ایران و هند ، در آینده نزدیک شاهد ارتقای جایگاه بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد چابهار در اقتصاد نه تنها ایران بلکه در اقتصاد بین‌المللی باشیم . این هدف دور از دسترس نیست ، چرا که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بندر و منطقه آزاد چابهار اگر بی‌نظیر نباشند ، بدون شک در منطقه و حتی جهان کم‌نظیر محسوب می‌شوند . به ندرت می‌توان منطقه آزادی به وسعت ۲۵ هزار هکتار یافت که در کنار خود بندری عمیق همچون بندر شهید بهشتی داشته باشد و چنین ظرفیت گسترده‌ای را در اختیار صنایع و اقتصاد قرار دهد .

 

 

 

 
 
 
 
 
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم
 
 
 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به پیگیری‌های حقوقی برای بازپس‌گیری مسیرهای پروازی این شرکت ...

|

امسال با توجه به سیاست‌هایی که در کشور در قالب صرفه‌جویی حداکثری مطرح بوده سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در نمایشگاه غرفه‌ای ندارند و نمایشگاه به صورت ۱۰۰ درصدی با حضور فعال بخش خصوصی آغاز به کار کرده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست (HSE) ، ...

|

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور بخش مهمی از برنامه‌های موجود در جهت افزایش نقش سواحل مکران و محور شرق در تجارت و حمل‌و‌نقل کشور را در بر می‌گیرد . این اهمیت تا حدی است که با تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی می‌توان چابهار را به پایتخت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، حامد بحرینی ، کارشناس و فعال حوزه حمل‌ونقل و لجستیک ، در گفت‌وگو با خبرنگار ما بر ضرورت تعیین رگولاتور واحد در این صنعت ...

|

نظرات کاربران