نگاه تک بعدی به زیرساخت با رشد لجستیک منافات دارد
به گزارش پرتال حمل و نقل ، کارشناس حمل و نقل و لجستیک در حاشیه ششمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته ۱۴۰۴ ، که به همت شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار شد ، در مصاحبهای اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت : موضوع حمل و نقل و لجستیک در کشور ما بیشتر به صورت زیرساختی دیده میشود ، در حالی که باید موضوعات بازرگانی ، تجارت ، ارتباطات و کریدورها در اولویت قرار گیرد . به همین دلیل ، وزارت راه مسئولیت لجستیک کشور را بر عهده دارد و عمدتاً در حوزههای زیرساختی جادهای ، ریلی و بندری فعالیت میکند و زیرساختها را ایجاد میکند . اما زمانی که به این مسائل نگاه میکنیم ، مشاهده میشود که در کاغذ ، کریدورهای ترسیم شده و برنامههای بلندمدت تعریف شدهاند و حتی هزینههای زیادی هم صرف این پروژهها شده است . اما در عمل ، رضایتی از سوی صاحبان کالا و تاجران مشاهده نمیشود .
محمدرضا ابراهیم پور افزود : دلیل اصلی این وضعیت ، عدم یکپارچگی و هماهنگی نرمافزاری و فرآیندی است . شاید علت اصلی این مشکل این باشد که از نظر دیدگاه و ماموریتی که برای نهادهای مختلف تعریف شده است ، وزارت راه ممکن است چنین ماموریتی را نداشته باشد . وظیفه وزارت راه توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور است ، در حالی که ما به یک هماهنگی نرمافزاری و یکپارچگی بین بخشها و زیرمجموعههای مختلف گمرک و سایر نهادها نیاز داریم .
وی ادامه داد : در این راستا ، شاخصهای جهانی مانند LPI (شاخص لجستیک جهانی) وجود دارد که وضعیت لجستیک کشورها را ارزیابی میکند . نیازی به اختراع دوباره چرخ نداریم ؛ کافی است بررسی کنیم که در چندین مورد از شاخصهای LPI که متاسفانه در سالهای اخیر وضعیت ما در آنها افت کرده است ، مسائلی چون زیرساختها و هماهنگی نرمافزاری مطرح هستند . پیگیری بهبود این شاخصها میتواند به بهبود وضعیت لجستیک کشور کمک کند و انشاءالله وضعیت برجستهتری برای کشور رقم بزند .