حمل و نقل کشور نیازمند یک بازارگاه مرجع است
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل هلدینگ دکا لجستیک ، در حاشیه ششمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته ۱۴۰۴، که به همت شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار شد ، در مصاحبهای اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت : امروز در صنعت حمل و نقل ، با توجه به تعدد شرکتها و موقعیت جغرافیایی ایران ، باید به سمت هوشمندسازی سیستم حمل و نقل حرکت کنیم . کشور به شدت نیازمند یک بازارگاه مرجع در حوزه حمل و نقل است که متأسفانه در حال حاضر چنین بازاری وجود ندارد . نه در سیستم حاکمیتی و نه در بخش خصوصی ، این بازارگاه مرجع به صورت کامل ایجاد نشده است . اگر هم برخی شرکتها بهصورت پلتفرم یا استارتاپ بازارگاههایی را معرفی کردهاند ، اینها تنها بخش کوچکی از نیاز کشور را پوشش میدهند و هدف نهایی نیستند .
وی افزود : کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که تمامی صاحبین بار ، شرکتهای حمل و نقل و رانندگان بتوانند در آن شرکت کنند و اعلام بار کشوری ایجاد شود . در حال حاضر ، حوزه اعلام بار کشور بهطور کامل راهاندازی نشده است ؛ بعضی از مناطق اعلام بار دارند و برخی دیگر فاقد اعلام بار هستند . این مسئله منجر به توزیع ناعادلانه بار در سراسر کشور میشود .
پشنگیان تصریح کرد : پیشنهاد ما این است که کشور نیاز به یک بازارگاه ملی در سطح کشور دارد که بتواند در آینده به سیستم حمل و نقل ترکیبی وصل شود . با این بازارگاه ، میتوانیم مدیریت بهتری بر روی حمل و نقلهای باری که از کریدورهای کشور عبور میکنند ، داشته باشیم و تمامی این فرآیندها را در قالب یک پلتفرم هوشمند مدیریت کنیم . این سیستم هنوز در کشور وجود ندارد ، اما اگر این بازارگاه ملی راهاندازی شود ، مشکلات موجود در توزیع عادلانه بار و بهرهمندی شرکتها ، رانندگان و صاحبین بار حل خواهد شد .
مدیرعامل هلدینگ دکا ادامه داد : موضوع بعدی ، بحران کمبود راننده در آینده است . ما با بحران جدی کمبود رانندههای حرفهای مواجه هستیم و این مسأله در آینده به یکی از چالشهای بزرگ کشور تبدیل خواهد شد . نسل جدید تمایلی به انتخاب شغل رانندگی ندارند زیرا این شغل هم سخت و هم زیانآور است . از طرف دیگر ، کشور ما توان جذب مهاجر برای شغل رانندگی را ندارد و به همین دلیل نمیتوانیم از کشورهای دیگر برای این شغل نیروی کار جذب کنیم . علاوه بر این ، موج مهاجرت رانندگان ایرانی به کشورهای دیگر ، بهویژه کشورهای اروپایی که در حال حاضر با کمبود راننده مواجه هستند ، تشدید شده است . این روند میتواند بحران جدی در آینده ایجاد کند و لازم است که سیستم حاکمیتی تدابیر جدی برای این بحران در نظر بگیرد .
پشنگیان بیان کرد : بحث دیگری که در صنعت حمل و نقل باید به آن توجه کنیم ، وضعیت حمل و نقل بینالمللی زمینی است . صادرکنندگان کشور با مشکلات جدی در این بخش روبهرو هستند . به دلیل شرایط تحریمی ، بسیاری از صادرکنندگان قادر به رساندن محمولهها به مقاصد نهایی خود نیستند و مجبورند بارها را در کشورهای همسایه بهصورت کراسداک یا اینترنشیپ ارسال کنند . یکی از مشکلات عمده در این زمینه ، کمبود ویزا برای کامیونهای ایرانی است که پس از اجرایی شدن بیمه سبز ، شدت یافته است . این مشکل باعث شده که بهناچار از کامیونهای ترکی یا حتی اروپایی برای حمل و نقل استفاده کنیم که خود با محدودیتهای زیادی همراه است .
وی خاطرنشان کرد : طبق قوانین موجود ، کامیونهای ترکی نمیتوانند مجدداً وارد کشور ثالث شوند که این موضوع پیچیدگیهایی در زمینه مستندات و فرآیندهای داکیومنتی ایجاد کرده است . این مشکلات محدودیتهای زیادی در حمل و نقل بینالمللی زمینی ایجاد کرده و باعث کاهش توان صادراتی کشور میشود . امیدواریم که تصمیمات اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا مشکلات موجود برطرف گردد .