ایران و آذربایجان ؛ دو کشور برادر در مسیر توسعه روابط حمل و نقلی و اقتصادی
تصمیمگیران اصلی در این منطقه ، دو کشور دوست و برادر یعنی ایران و آذربایجان هستند که اشتراکات فرهنگی ، مذهبی و تاریخی عمیقی دارند و هیچ کشور دیگری نمیتواند در خصوص نوع تعاملات ما تصمیمسازی کند . با توجه به مسیری که طی شده ، افق بسیار روشنی در روابط دوجانبه قابل تصور است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه تصمیمگیران اصلی در این منطقه ، دو کشور دوست و برادر یعنی ایران و آذربایجان هستند ، تصریح کرد : هیچ کشور دیگری نمیتواند در خصوص نوع تعاملات ما تصمیمسازی کند .
فرزانه صادق در جمع خبرنگاران و در پایان نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ، با اشاره به نتایج مثبت این نشست و دیدارهای مستمر دو کشور ، از چشمانداز روشن در توسعه روابط دوجانبه بهویژه در حوزه حملونقل ، ترانزیت و زیرساختها خبر داد .
صادق با بیان اینکه پس از وقفهای سهساله ، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سال گذشته برگزار شد ، گفت : از آن زمان تاکنون ، این ششمین دیدار میان رؤسای کمیسیونهای مشترک دو کشور است که نشاندهنده اراده جدی طرفین برای توسعه همکاریهاست .
وی با اشاره به سفر رئیسجمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان ، افزود : پس از سفر موفق دکتر پزشکیان ، بسیاری از مسائل دوجانبه از جمله موانع بانکی که سالها مانع همکاریهای اقتصادی بود ، به سرعت حل و فصل شد . همچنین پروازهای مستقیم میان باکو با تبریز و تهران برقرار و افزایش یافت .
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه همکاریهای حملونقلی در دو محور اصلی در حال پیگیری است ، گفت : هم در حوزه فرایندهای ترانزیتی و گمرکی و هم در حوزه زیرساختهای حملونقل ، پروژههای مهمی میان ایران و آذربایجان در حال اجراست .
صادق با اشاره به مشکلات رانندگان و کامیونداران در مرزهای مشترک ، اظهار کرد : این موضوع در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و مقرر شد کارگروه ویژهای با حضور نمایندگان ایران ، آذربایجان و روسیه تشکیل شود تا در نشست سهجانبه که ظرف یک ماه آینده برگزار خواهد شد ، راهحلهای عملیاتی برای رفع این مشکلات ارائه شود .
وی درباره زیرساختهای در دست اجرا گفت : یکی از مهمترین پروژههای مشترک ، احداث پل مرزی بین مناطق کلاله و آغبند است که ساخت این پل از سوی آذربایجان آغاز شده و طبق گزارشها ، پیشرفت خوبی دارد و با تکمیل آن ، اتصال ترانزیتی جادهای میان دو کشور برقرار خواهد شد و پیشبینی میشود تا نوروز امسال به بهرهبرداری برسد .
وزیر راه و شهرسازی همچنین به پروژه راهسازی جاده کلاله تا جلفا به طول بیش از ۱۰۷ کیلومتر اشاره کرد و افزود : این مسیر بسیار استراتژیک با توجه به تأکید رئیسجمهور ، با جدیت در حال پیگیری است و با وجود توپوگرافی سخت و وجود تونلهای متعدد، تلاش میکنیم این مسیر تا یک سال آینده به بهرهبرداری برسد . این مسیر ، بخشی از کریدور شرق به غرب محسوب میشود که مکمل کریدور شمال به جنوب خواهد بود و نقشی مهم در اتصال آذربایجان به سایر کشورها ایفا خواهد کرد .
صادق در ادامه به پروژه پایانه ریلی آستارا اشاره کرد و گفت : برخی مشکلات این پایانه در ماههای اخیر حل شده و امیدواریم ظرف شش ماه آینده ، این پایانه نیز به بهرهبرداری کامل برسد .
وی همچنین به سایر حوزههای همکاری از جمله انرژی ، برق ، سواپ گاز و نیروگاههای مشترک اشاره کرد و گفت : نشستهای تخصصی در این حوزهها در جریان است و معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان ، آقای شاهین مصطفییف ، دیداری با وزیر نیرو خواهد داشت تا توافقات در این زمینهها نهایی شود .
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به آینده روابط ایران و آذربایجان تاکید کرد : تصمیمگیران اصلی در این منطقه ، دو کشور دوست و برادر یعنی ایران و آذربایجان هستند که اشتراکات فرهنگی ، مذهبی و تاریخی عمیقی دارند و هیچ کشور دیگری نمیتواند در خصوص نوع تعاملات ما تصمیمسازی کند . با توجه به مسیری که طی شده ، افق بسیار روشنی در روابط دوجانبه قابل تصور است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم