در حال بارگذاری ...

زنان ایرانی و آینده هوانوردی ؛ از حاشیه تا محور تحول

اگرچه زنان ایرانی همواره با دیوارهایی بلند از تبعیض ، محدودیت و کلیشه‌های اجتماعی روبه‌رو بوده‌اند ، اما تجربه نشان داده است که در کار جمعی ، تعامل و مذاکره ، موفق‌تر از همتایان مرد خود عمل کرده‌اند و می‌توانند بازیگران اصلی تحول در صنعت هوانوردی ایران باشند .

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم خلیل الله معمارزاده ، در طول تاریخ ، آسمان همواره نمادی از آزادی ، جسارت و آرزوهای دست‌نیافتنی بوده است . پرواز برای بشر نه تنها به معنای جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر ، بلکه به معنای گشودن افق‌های تازه‌ای از شناخت و تجربه است . با این حال ، آنچه کمتر دیده شده ، نقش و سهم زنانی است که همواره در پس پرده این آسمان پرهیاهو ایستاده‌اند ؛ زنانی که با وجود محدودیت‌های اجتماعی ، فرهنگی و سازمانی ، بارها نشان داده‌اند توانایی آن را دارند که نه تنها همراه این صنعت باشند ، بلکه پیش‌ران تحول آن شوند ، البته اگر خود نیز جسور باشند .

جنبش‌های اجتماعی در تاریخ ثابت کرده است که زنان چگونه با بهره‌گیری از جذابیت‌های طنازانه توانسته‌اند مسیرهای سخت و مردانه را در هم بشکنند و سلسله‌جنبان جنگ‌های تهاجمی و حاکمیتی شوند . حتی تارهای مو و انحناهای بدن آنان ، زمین‌های آماده‌ی تحول و رشد اجتماعی را درهم کوبیده و با سلاحی بی‌سپر ، ترسی سنگین را بر ساختارهای سنتی جوامع افکنده‌اند و آن‌ها را به سوی مدرنیته رانده‌اند . از این منظر ، نقش تحول‌گرایانه زنان در هوانوردی حتی در دل سخت‌گیرانه‌ترین سنت‌ها نیز قابل توجه است ؛ می‌گویید نه ؟ کافی است نگاهی به عربستان بیندازید .

امروز دیگر سخن از حضور زنان در هوانوردی تنها یک بحث جنسیتی یا نمادین نیست ، بلکه ضرورتی اقتصادی ، اجتماعی و حتی فناورانه است . پژوهش‌های جهانی بارها ثابت کرده‌اند که تنوع جنسیتی به افزایش نوآوری ، تصمیم‌گیری‌های کارآمدتر و موفقیت مالی بیشتر می‌انجامد . با این حال ، صنعت هوانوردی همچنان یکی از مردسالارترین صنایع جهان باقی مانده و سهم زنان در نقش‌های کلیدی آن ، از کابین خلبان گرفته تا مدیریت ارشد ، به شکلی چشمگیر پایین‌تر از مردان است . همین نابرابری بود که سازمان بین‌المللی یاتا را برانگیخت تا کمپین 25BY2025 را راه‌اندازی کند و مسیر آینده‌ای برابرتر را هموار سازد .

اما ماجرای زنان ایران در هوانوردی روایتی متفاوت و چندلایه است . از دوران قاجار که حضور زنانی چون انیس‌الدوله و فخرالدوله نشانه‌هایی از بلوغ اجتماعی زنان ایرانی را نمایان ساخت ، تا امروز که دختران جوان ایرانی در صنعت هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی گام برمی‌دارند ، داستانی از مقاومت ، توانمندی و امید شکل گرفته است . این داستان حتی در برابر مردان بی‌معنایی که تخدیر خود را در تنوع‌طلبی‌های جنسی جستجو می‌کنند نیز ادامه یافته و زنان قهرمانانه ایستاده‌اند . هرچند برخی ، به دلیل نبود حمایت و توجه کافی ، در سکوت تسلیم این شهوترانی‌های اعتیادگونه مردان بی‌معنا شده‌اند ، اما دنیا بی‌گمان روزی حساب و دهان این ظالمان را صاف خواهد کرد .

از سوی دیگر ، اگرچه زنان ایرانی همواره با دیوارهایی بلند از تبعیض ، محدودیت و کلیشه‌های اجتماعی روبه‌رو بوده‌اند ، اما تجربه نشان داده است که در کار جمعی ، تعامل و مذاکره ، موفق‌تر از همتایان مرد خود عمل کرده‌اند و می‌توانند بازیگران اصلی تحول در صنعت هوانوردی ایران باشند .

این صنعت ، صنعتی است که ناوگانش زنانه است ، اما مدیریت و رهبری‌اش همچنان مردانه . جایی که سهم زنان در نقش‌های کلیدی بسیار اندک است ، در حالی که ظرفیت و استعدادهای آنان بی‌پایان . اکنون زمان آن رسیده است که نگاه‌ها از حاشیه به متن تغییر یابد . زنان ایرانی نه تنها به‌عنوان نیروهای پشتیبان ، بلکه به‌عنوان لکوموتیوهای اصلی تحول اجتماعی و صنعتی دیده شوند . استقلال مالی ، تکیه بر توانمندی‌های واقعی و انحنای انعطاف‌پذیر تدبیر به جای جذابیت‌های انحنای ظاهری و مدیریت هوشمندانه فرصت‌ها ، کلیدهایی است که می‌تواند دروازه‌های این تغییر بزرگ را بگشاید .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم خلیل الله معمارزاده ، در این روزهایی که آینده مبهم است و همه انگار در یک وضعیت کلافه‌کننده‌ی انتظار و بلاتکلیفیِ ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در شورای‌عالی هواپیمایی کشوری بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امور ...

|

در ایران ، با توجه به محدودیت‌های جدی در منابع مالی ، قیمت سوخت یارانه‌ای ، تعداد محدود ناوگان و میانگین سنی بالای هواپیماها ، در عمل و به‌طور طبیعی راهبرد غالب در میان شرکت‌های هواپیمایی ، افزایش یوتیلیزیشن هواپیماهاست . این یعنی تلاش می‌شود تا هواپیماها در بیشترین ساعات ...

|

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ ، بیش از ۴.۵ میلیون مسافر ایرانی از طریق این سه فرودگاه به سایر کشورها سفر کرده‌اند ، بدون آنکه از پروازهای مستقیم مبدأ ایران استفاده کنند . این رقم در سال ۲۰۲۵ ، با توجه به تشدید محدودیت‌های امنیتی و کاهش جذابیت مسیرهای هوایی ایران ، به ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مانعی برای ...

|

نظرات کاربران