در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت ۸۰ درصدی راه‌آهن چابهار – زاهدان ؛ حلقه اتصال شرق ایران به کریدورهای بین‌المللی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان با عبور از فراز و نشیب‌های اجرایی ، حالا با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی ، در آستانه بهره‌برداری و نیازمند شتاب بیشتر برای اتصال به شبکه ریلی کشور است .

    پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی کشور در حوزه حمل و نقل و توسعه منطقه‌ای ، پس از سال‌ها انتظار در سال ۱۳۸۸ در دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد تصویب شد . این طرح با هدف اتصال بندر استراتژیک چابهار به شبکه ریلی کشور و تقویت کریدور شمال – جنوب ، بخشی از برنامه کلان توسعه سواحل مکران محسوب می‌شود . با وجود تصویب اولیه ، عملیات اجرایی پروژه تا سال ۱۳۹۲ به‌طور جدی آغاز نشد و صرفاً بخشی از برنامه‌های مطالعاتی آن انجام شد ؛ این پروژه در سال ۱۳۹۸ و بعد از مدت‌ها بلا تکلیفی ، در دولت دوازدهم ، وارد فاز رسمی ریل‌گذاری و تخصیص بودجه‌های کلان شد .

    در طول سال‌های اخیر ، پروژه با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده ؛ از توقف‌های موقت در عملیات اجرایی تا تأمین منابع مالی و تغییرات مدیریتی . با این حال ، طبق اعلام مسئولان ، پیشرفت فیزیکی پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بیش از ۸۰ درصد رسیده و دولت چهاردهم وعده داده که تا پایان سال جاری ، مسیر ریلی چابهار – زاهدان به بهره‌برداری کامل برسد . این مسیر نه‌تنها نقش حیاتی در توسعه اقتصادی جنوب شرق کشور دارد ، بلکه می‌تواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه‌ای به‌ طور چشمگیری ارتقا دهد .

    راه آهن خاش – ایرانشهر به پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی رسیده است

    سرپرست حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان در تشریح آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار – نیکشهر – ایرانشهر – خاش – زاهدان گفت: این پروژه از نظر منابع مالی مشکلی ندارد و به خوبی تأمین می‌شود و خوشبختانه تعهدات دولت و سازمان برنامه و بودجه تقریباً محقق شده و روند کاری پروژه نیز در حال پیشرفت است .

    مجید نوذری نژاد درباره محورهای مختلف این پروژه توضیح داد : تقریباً تمام محورها فعال هستند . با توجه به تعهدات موجود ، اولویت‌بندی عملیات انجام شده و اکنون اولویت اول محور خاش – ایرانشهر است . در این محدوده حدود ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و پیشرفت فیزیکی آن به ۹۱ درصد رسیده است .

    وی افزود : در محور ایرانشهر – نیک‌شهر به دلیل صعب‌العبور بودن شرایط ، کمی عقب‌ماندگی وجود دارد . در بخش چابهار – نیک‌شهر نیز که یک قطعه آن در سنوات گذشته تکمیل شده ، تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت و حدود ۳۷ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است .

    نوذری نژاد اظهار داشت : برنامه‌ریزی صورت گرفته نشان می‌دهد تا پایان آذرماه ، ایرانشهر و بخش زیادی از چابهار – نیک‌شهر به اتمام خواهد رسید و طبق برنامه ریزی های انجام شده ، کل این پروژه تا پایان سال آماده خواهد شد ، اما راه‌آهن صرفاً باز شدن خط نیست و الزامات دیگری نیز دارد . از جمله دستگاه‌های ارتباطی که خریداری شده و در حال ورود است ، همچنین ساختمان ایستگاه‌های اصلی (چابهار ، نیک‌شهر و ایرانشهر) و ایستگاه‌های بین‌راهی که در حال ساخت می‌باشند .

    عزم جدی دولت برای تکمیل خط راه‌آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۴

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان ، در نشستی گفت : پروژه راه آهن چابهار – زاهدان که سال‌ها با تأخیر مواجه بود ، در ۱۳ سال گذشته تنها ۱۳ همت تأمین اعتبار شده بود ، اما طی یازده ماه گذشته ۲۰ همت جدید برای آن پیش‌بینی شده است . با لطف خدا و تلاش همه‌جانبه ، امیدواریم این پروژه تا پایان امسال و یا در ماه‌های ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری برسد .

    عطا الله اکبری افزود : راه‌آهن چابهار یک پروژه ملی با کارکرد بین‌المللی است . این پروژه نه‌تنها زیرساختی است برای اتصال کشور به بازارهای منطقه و همچنین برگ برنده‌ای برای چانه‌زنی استان در سطح ملی خواهد بود .

    پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بین‌المللی است

    معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان گفت : بررسی‌های میدانی کافی و لازم از پروژه‌های مهم و زیرساختی استان مثل راه آهن چابهار – زاهدان انجام شد و آن چیزی که تعهد وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه است ، تخصیص اعتبارات تا پایان سال است که به خوبی به آن تزریق خواهد شد .

    سید عبدالله ارجائی افزود : امیدواریم پیمانکار این پروژه هم بتواند تعهداتش را انجام دهد و پروژه تا پایان سال ۱۴۰۵ به سرانجام برسد . این پروژه در اولویت یک وزارت راه و شهرسازی است و نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی استان دارد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بین‌المللی است و بهره‌برداری از این پروژه، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصادی منطقه، ارتقای شاخص‌های حمل‌ونقل و رونق صادرات ایفا خواهد کرد .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    در ماه گذشته توانستیم با شتابی چشمگیر ، عملیات ریل گذاری در مسیر چابهار – خاش را به بیش از ۵۰ کیلومتر برسانیم ؛ رقمی که تاکنون در هیچ‌یک از طرح‌های ریلی کشور سابقه نداشته است . حتی در برخی روزها رکورد ۳۵۰۰ متر ریل‌گذاری روزانه نیز به ثبت رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ، در جریان بازدید از محور طارم – بناب – ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : از مجموع حدود ۲۰۰ کیلومتر آزادراه برنامه‌ریزی‌شده برای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با حکم معاون وزیر راه و شهرسازی ، وحید تشکری به عنوان سرپرست اداره کل بهره‌برداری آزادراه‌ها منصوب شد .

    |

    آزادراه کنارگذر شمالی کرج با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصد ، نقش مهمی در توسعه پایدار شبکه آزادراهی کشور دارد و با ایجاد مسیر جایگزین برای ترافیک بین‌استانی ، بار محورهای پرترافیک را کاهش می‌دهد . علاوه بر این ، مسیرهای ورودی و خروجی آن ، روان‌سازی رفت و آمد درون‌شهری کرج را ...

    |

    نظرات کاربران