ناوگان دریایی ایران آماده مقابله با تحریمهای جدید ؛ صادرات و واردات متوقف نخواهد شد
آنچه در تجارت بینالمللی مهم است ، دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعتی است که هماکنون ما در این چرخه به آنها دسترسی نداریم . با این حال ، تجربههای گذشته در شرایط اسنپبک ، قبل از برجام و در دورهای قبلی تحریم ، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر انجمن کشتیرانی با تاکید بر این که اسنپ بک خللی در حملونقل دریایی و تجارت ایران ایجاد نمی کند ، گفت : باید تهدید زنگه زور را به فرصت تبدیل کنیم .
مسعود پل مه در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که با توجه به فعال شدن فرآیند مکانیسم ماشه از سوی اروپایی ها ، این اقدام چه تاثیری بر حملونقل دریایی و تجارت ایران خواهد داشت ، اظهار کرد : طی چند دهه گذشته همواره با تحریمها مواجه بودهایم و آثار آنها به نوعی شرایط موجود را تشدید نکرده است . البته این تشدیدها به معنای صد درصدی نیست و به اعتقاد من بیش از ۳۰ درصد تأثیرات تشدیدکننده نخواهد داشت .
وی با اشاره به اهمیت ارتباطات بانکی و دسترسی به سیستمهای تجارت بینالملل افزود : آنچه در تجارت بینالمللی مهم است ، دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعتی است که هماکنون ما در این چرخه به آنها دسترسی نداریم . با این حال ، تجربههای گذشته در شرایط اسنپبک ، قبل از برجام و در دورهای قبلی تحریم ، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است .
دبیر انجمن کشتیرانی خاطرنشان کرد : با استفاده از این تجارب و علیرغم تشدیداتی که اسنپبک ممکن است ایجاد کند ، ناوگان ما توانمندی مدیریتی ، اجرایی و عملیاتی لازم را دارد و این اطمینان را به همه عزیزان میدهیم که به هیچ وجه خللی در روند صادرات و واردات کشور عزیزمان ایران ایجاد نخواهد شد .
وی همچنین درباره اثرات اقتصادی تحریمها گفت : هرچند تلاش میکنیم شرایط را به گونهای تسهیل کنیم که افزایش هزینه ایجاد نشود ، اما متأسفانه تصمیمات تحریمی و استکبارانه علیه ما نقش افزایشی بر نرخ تبادل کالا و قیمت تمام شده کالا داشته است .
پل مه با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب گفت : سال گذشته روسیه ۹۰۰ میلیون تن بار جابهجا کرد که سهم ایران از این رقم ناچیز بود و تنها ۶ میلیون تن از این بار از طریق کریدور شمال – جنوب عبور کرده که عمده این بار کالای مصرفی بوده است . مزیتهای این کریدور نباید از دست برود ، چرا که کشورهایی هستند که هیچ منافعی برای ایران قائل نیستند .
وی با یادآوری اجلاس اتحادیه اروپا در قزاقستان در سال ۱۳۸۶ افزود : اتاق بازرگانی آمریکا در آن زمان پیشنهاد راهاندازی کریدور اوراسیا را داد و امروز مشابه آن را در کریدور زنگه زور داریم . اگر قدرت دیپلماسی داشته باشیم ، میتوانیم تجربهای مشابه زنگه زور را برای ایران رقم بزنیم .
پل مه در ادامه به اهمیت حفظ قدرت چانهزنی ایران با ترکیه اشاره کرد و گفت : در غیر این صورت، کامیونهای ترکی از ایران عبور نخواهند کرد و دیگر مزیتی برای کامیونهای ایرانی باقی نخواهد ماند. ناچار خواهیم بود که کامیونهای ایرانی تنها وظیفه تامین بار داخلی را داشته باشند .
وی با تأکید بر ضرورت نگاه دیپلماسی اقتصادی افزود : خوشبختانه با روی کار آمدن دولت پزشکیان ، رویکردها تغییر کرده و امیدواریم انقطاع خط ریلی رشت – آستارا نیز برطرف شود تا مخاطرات زنگه زور به تاخیر بیفتد . باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم .
دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران خاطرنشان کرد : در منطقهای قرار داریم که صدها میلیون تن بار در حال تردد است و بیش از ۱۲ کریدور فعال در اطراف ایران وجود دارد . ابتدای دهه ۸۰ هیچ کریدوری جز آنچه در فضای سرزمینی ایران وجود داشت ، فعال نبود ؛ اما امروز ۱۲ کریدور وجود دارد که بعضاً ضد منافع کشورمان است .
وی با تاکید بر نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه حملونقل اضافه کرد : دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و در بسیاری از موارد نقش تسهیلکننده و اجرایی داشته باشد . بهعنوان مثال ، یک کانتینر از هند اگر مسیر دریایی را به سمت مسکو طی کند ، حدود ۴۲۰۰ دلار هزینه دارد و ۵۵ روز زمان میبرد ؛ در حالی که همان مسیر از طریق ایران ۴۰۰۰ کیلومتر کوتاهتر است و هزینه آن حدود ۸۰۰۰ دلار خواهد بود .
وی همچنین با اشاره به برگزاری پنجمین همایش توسعه دریامحور اظهار کرد : این همایش بهمن امسال با محورهای کلیدی چشم انداز دربامحور ، رقابت های منطقه ای ، امنیت دریایی ، تاب آوری افتصادی ، زنجیره تامین جهانی ، سرمایه انسانی توانمند ، نظام های تامین مالی و سرمایهگذاری و زنجیره ارزش اقتصادی آبی برگزار می شود . برگزاری چنین همایشی باید با استفاده از تمام توان علمی ، اجرایی و مدیریتی دولت و بخش خصوصی صورت گیرد ، زیرا اقتصاد دریا محور یکی از با اهمیتترین مباحث اقتصادی کشور است . دریا موهبتی الهی است که موتور پیشران اقتصاد ، پیشرفت و تعالی کشور محسوب میشود ، اما متأسفانه تاکنون نتوانستهایم بهطور شایسته از این ظرفیت استفاده کنیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم