تکمیل ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی
در سالجاری ، تکمیل راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیشبینی میکنیم تا پایان سال آماده بهرهبرداری شود . با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ریلگذاری و روسازی در این پروژه صورت گرفته است که عملکرد خوبی در این پروژه محسوب میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاهها با تشریح اقدامات و برنامههای دولت چهاردهم در حوزه توسعه شبکه ریلی ، بر نقش کلیدی راهگذرهای ریلی در آینده حملونقل کشور تأکید کرد و گفت : با درک اهمیت راهبردی حملونقل ریلی و تأثیر آن بر اقتصاد ملی و جایگاه ایران در حمل و نقل بینالمللی ، توسعه راهگذرهای ریلی با اولویتبندی در دستور کار قرار داده است . بیش از سه هزار کیلومتر مسیر ریلی تعریف شده که اجرای آن میتواند ظرفیت حمل بار و مسافر کشور را متحول کند و ایران را به یکی از کانونهای مهم حملونقل منطقهای بدل سازد .
عباس خطیبی با اشاره به تأکید ریاستجمهوری و وزیر راه و شهرسازی بر اولویت توسعه شبکه ریلی ، افزود : در یک سال گذشته ، ۱۴۷ کیلومتر عملیات زیرسازی و ۱۱۲ کیلومتر ریلگذاری و عملیات روسازی انجام شده که ۹۲ کیلومتر آن به مسیر راهبردی چابهار – زاهدان اختصاص دارد . علاوه بر این ، حدود ۱۰ هزار متر مربع ساختمان ایستگاه در کشور ساخته شده که ۲۸۰۰ متر مربع آن به ایستگاههای این محور مهم تعلق دارد . این اقدامات نشاندهنده حرکت پرشتاب وزارت راه و شهرسازی و تمرکز بر پروژههای حیاتی کشور است .
وی راه آهن رشت - آستارا را یکی از اولویتهای مهم کشور در توسعه شبکه ریلی اعلام کرد و گفت : در یکسال طی شده آزادسازی ۴۰ کیلومتراز این محور با حمایتهای مالی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و به طوریکه این طول به بیش از ۵۵ کیلومتر رسیده است و پیشبینی میشود تملک اراضی مسیر که بخش مهمی از عملیات اجرایی این خط ریلی محسوب میشود تا پایان سال تکمیل شود .
خطیبی با برشمردن برخی دستاوردهای ویژه یکسال گذشته در حوزه ریلی ادامه داد : شروع مجدد عملیات ریلگذاری راه آهن چابهار - زاهدان نیز در دولت چهاردهم آغاز شد و پیشرفت فیزیکی پروژه از ۷۱ به ۸۳ درصد رسید . در ادامه آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن مبارکه – شهرکرد نیز یکی دیگر از برنامههای محقق شده در توسعه شبکه ریلی کشور است که با توجه ویژه پیشرفت فیزیکی این مسیر از ۶۰ به ۶۶ درصد ارتقاء یافته است .
معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاهها درباره برنامههای تا پایان سال در حوزه ریلی گفت : در سالجاری ، تکمیل راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیشبینی میکنیم تا پایان سال آماده بهرهبرداری شود . با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ریلگذاری و روسازی در این پروژه صورت گرفته است که عملکرد خوبی در این پروژه محسوب میشود .
وی در ادامه از فعال شدن راه آهن کرمانشاه - خسروی در محدوده کرمانشاه - اسلام آباد خبر داد و افزود : در حال حاضر عملیات روسازی مسیر آغاز شده شده و در این مدت ۱۲ کیلومتر بالاست ریزی محور تکمیل شده است و بزودی عملیات ریلگذاری در محدوده کرمانشاه به سمت اسلام آباد آغاز میشود و در صورت تامین به موقع اعتبارات پیشبینیمیشود در سال ۱۴۰۶ سوت قطار در اسلام آباد به صدا در آید .
خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به ابعاد فراتر از صرفاً اجرای پروژهها خاطرنشان کرد : توسعه راهگذرهای ریلی علاوه بر اتصال مراکز تولیدی به بنادر و مرزها ، صرفهجویی قایل توجهی در مصرف انرژی ، کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی و ارتقای ایمنی حملونقل را به دنبال دارد . از سوی دیگر ، جایگاه ژئوپلیتیک ایران در منطقه را محکمتر میکند .
وی در پایان با تأکید بر لزوم پشتیبانی همهجانبه از پروژههای ریلی گفت : آنچه امروز بیش از هر چیز اهمیت دارد ، تأمین مالی مستمر و پایدار پروژههای در حال اجراست . تحقق اهداف دولت چهاردهم در حوزه حملونقل ریلی نه تنها موجب تحول در ساختار اقتصادی کشور خواهد شد ، بلکه به ارتقای نقش ایران در معادلات بینالمللی نیز کمک شایانی خواهد کرد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم