در حال بارگذاری ...
  • تکمیل ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

    در سالجاری ، تکمیل راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال آماده بهره‌برداری شود . با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ریلگذاری و روسازی در این پروژه صورت گرفته است که عملکرد خوبی در این پروژه محسوب می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها با تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت چهاردهم در حوزه توسعه شبکه ریلی ، بر نقش کلیدی راهگذرهای ریلی در آینده حمل‌ونقل کشور تأکید کرد و گفت : با درک اهمیت راهبردی حمل‌ونقل ریلی و تأثیر آن بر اقتصاد ملی و جایگاه ایران در حمل و نقل بین‌المللی ، توسعه راهگذرهای ریلی با اولویت‌بندی در دستور کار قرار داده است . بیش از سه هزار کیلومتر مسیر ریلی تعریف شده که اجرای آن می‌تواند ظرفیت حمل بار و مسافر کشور را متحول کند و ایران را به یکی از کانون‌های مهم حمل‌ونقل منطقه‌ای بدل سازد .

    عباس خطیبی با اشاره به تأکید ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بر اولویت توسعه شبکه ریلی ، افزود : در یک سال گذشته ، ۱۴۷ کیلومتر عملیات زیرسازی و ۱۱۲ کیلومتر ریل‌گذاری و عملیات روسازی انجام شده که ۹۲ کیلومتر آن به مسیر راهبردی چابهار – زاهدان اختصاص دارد . علاوه بر این ، حدود ۱۰ هزار متر مربع ساختمان ایستگاه در کشور ساخته شده که ۲۸۰۰ متر مربع آن به ایستگاه‌های این محور مهم تعلق دارد . این اقدامات نشان‌دهنده حرکت پرشتاب وزارت راه و شهرسازی و تمرکز بر پروژه‌های حیاتی کشور است .

    وی راه آهن رشت - آستارا را یکی از اولویت‌های مهم کشور در توسعه شبکه ریلی اعلام کرد و گفت : در یکسال طی شده آزادسازی ۴۰ کیلومتراز این محور با حمایت‌های مالی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و به طوریکه این طول به بیش از ۵۵ کیلومتر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تملک اراضی مسیر که بخش مهمی از عملیات اجرایی این خط ریلی محسوب می‌شود تا پایان سال تکمیل شود .

    خطیبی با برشمردن برخی دستاوردهای ویژه یکسال گذشته در حوزه ریلی ادامه داد : شروع مجدد عملیات ریلگذاری راه آهن چابهار - زاهدان  نیز در دولت چهاردهم آغاز شد و  پیشرفت فیزیکی پروژه از ۷۱ به ۸۳ درصد رسید . در ادامه آغاز عملیات ریلگذاری راه‌آهن مبارکه – شهرکرد نیز یکی دیگر از برنامه‌های محقق شده در توسعه شبکه ریلی کشور است که با  توجه ویژه پیشرفت فیزیکی این مسیر از ۶۰ به ۶۶ درصد ارتقاء یافته است .

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها درباره برنامه‌های تا پایان سال در حوزه ریلی گفت : در سالجاری ، تکمیل راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال آماده بهره‌برداری شود . با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ریلگذاری و روسازی در این پروژه صورت گرفته است که عملکرد خوبی در این پروژه محسوب می‌شود .

    وی در ادامه از فعال شدن راه آهن کرمانشاه - خسروی در محدوده کرمانشاه - اسلام آباد خبر داد و افزود :‌ در حال حاضر عملیات روسازی مسیر آغاز شده شده و در این مدت ۱۲ کیلومتر بالاست ریزی محور تکمیل شده است و بزودی عملیات ریلگذاری در محدوده کرمانشاه به سمت اسلام آباد  آغاز ‌می‌شود و در صورت تامین به موقع اعتبارات پیش‌بینی‌می‌شود در سال ۱۴۰۶ سوت قطار در اسلام آباد به صدا در آید .

    خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به ابعاد فراتر از صرفاً اجرای پروژه‌ها خاطرنشان کرد : توسعه راهگذرهای ریلی علاوه بر اتصال مراکز تولیدی به بنادر و مرزها ، صرفه‌جویی قایل توجهی در مصرف انرژی ، کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل را به دنبال دارد . از سوی دیگر ، جایگاه ژئوپلیتیک ایران در منطقه را محکم‌تر می‌کند .

    وی در پایان با تأکید بر لزوم پشتیبانی همه‌جانبه از پروژه‌های ریلی گفت : آنچه امروز بیش از هر چیز اهمیت دارد ، تأمین مالی مستمر و پایدار پروژه‌های در حال اجراست . تحقق اهداف دولت چهاردهم در حوزه حمل‌ونقل ریلی نه تنها موجب تحول در ساختار اقتصادی کشور خواهد شد ، بلکه به ارتقای نقش ایران در معادلات بین‌المللی نیز کمک شایانی خواهد کرد .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل با حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی ، یکی از سخت‌ترین و منحصر به‌فردترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود . در طول مسیر ۱۷۵ کیلومتری این پروژه ، ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۹ دستگاه پل خاص به طول ۴ کیلومتر احداث شده است که بیش از ۲۲ درصد ...

    |

    در ماه گذشته توانستیم با شتابی چشمگیر ، عملیات ریل گذاری در مسیر چابهار – خاش را به بیش از ۵۰ کیلومتر برسانیم ؛ رقمی که تاکنون در هیچ‌یک از طرح‌های ریلی کشور سابقه نداشته است . حتی در برخی روزها رکورد ۳۵۰۰ متر ریل‌گذاری روزانه نیز به ثبت رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از از پروژه راه آهن رشت - ...

    |

    بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته ، فاز اول پروژه به طول ۱۱۵ کیلومتر حدفاصل کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب تعریف شده که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۶ درصد در بخش زیرسازی ، مراحل نهایی آن در حال اجرا است . فاز دوم پروژه نیز به طول ۱۴۸ کیلومتر از اسلام‌آباد غرب تا مرز خسروی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات احداث بخشی از باند دوم بزرگراه بافت – ارزوئیه – حاجی‌آباد ، به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار حوزه ...

    |

    نظرات کاربران