در حال بارگذاری ...

مناطق آزاد ایران ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب لجستیکی منطقه را دارند

سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی چون بنادر خشک ، پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل ترکیبی از ضرورت‌های پیش‌روی مناطق آزاد است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر امور عمرانی ، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اهمیت صنعت لجستیک در مناطق آزاد تاکید کرد و آن را موتور محرک توسعه اقتصادی این مناطق دانست .

مهدی رعیتی با اشاره به موقعیت استراتژیک مناطق آزاد گفت : هم‌جواری با کشورهای همسایه و دسترسی به آب‌های بین‌المللی ، این مناطق را به بستری مناسب برای تبدیل‌شدن به هاب لجستیکی منطقه تبدیل کرده است . مدیریت کارآمد در حوزه لجستیک می‌تواند هزینه‌های تولید و توزیع را کاهش داده و موجب افرایش رقابت‌پذیری کالاها و خدمات تولیدی در مناطق آزاد شود .

وی ، کمبود زیرساخت‌های مدرن را از چالش‌های اصلی توسعه لجستیک عنوان کرد و گفت : سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی چون بنادر خشک ، پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل ترکیبی از ضرورت‌های پیش‌روی مناطق آزاد است .

مدیر امور عمرانی ، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهبود فرآیندهای نظارتی را دیگر ضرورت‌های این حوزه دانست و از پیگیری برای تشکیل شورای‌عالی لجستیک مناطق آزاد به‌عنوان اقدامی در جهت رفع این موانع خبر داد .

رعیتی در ادامه حضور مناطق آزاد در این دور از نمایشگاه را فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها دانست و گفت : در این نمایشگاه پروژه‌های عمرانی ، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و طرح‌های لجستیکی مناطق آزاد معرفی می‌شود و نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و سرمایه‌گذاران برگزار خواهد شد . هدف اصلی ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش فنی برای توسعه زیرساخت‌های لجستیکی است .

وی در پایان چشم‌انداز آینده لجستیک در مناطق آزاد را حرکت به سمت لجستیک هوشمند و پایدار دانست و تصریح کرد : با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا (IoT) و سیستم‌های مدیریت حمل‌ونقل (TMS) و همچنین گسترش همکاری‌های بین‌المللی در قالب پیمان‌‌های بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، می‌توان مناطق آزاد ایران را به هاب لجستیکی منطقه تبدیل کرد . این روند نه‌تنها موجب رشد اقتصادی مناطق آزاد خواهد شد ، بلکه جایگاه ایران را در تجارت جهانی نیز ارتقا خواهد داد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی ، مستلزم تکمیل همکاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار رضا مسرور ، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با سعید رسولی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ...

|

از آنجا که خودرو به‌عنوان کالای وارداتی از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی می‌شود ، رعایت ضوابط گمرکی جمهوری اسلامی ایران الزامی است . این ضوابط شامل پرداخت حقوق ورودی ، مالیات بر ارزش افزوده و اخذ گواهی‌ها و تأییدیه‌های لازم مطابق مقررات واردات و صادرات کشور است که توسط گمرک ...

|

این اقدام گامی مهم در جهت حل یک مشکل چندین‌ساله در زمینه تفکیک آمار صادرات مناطق آزاد از سرزمین اصلی تلقی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد شفافیت در اطلاعات صادراتی و ارائه آمار دقیق‌تر شود .

|

در تلاشیم تا با افزایش مزیت رقابتی ، بستر مناسبی برای توسعه صادرات فراهم کنیم . در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ ، صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی از مناطق آزاد به ۳۰۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، رشدی ۹ درصدی را نشان می‌دهد .

|

نظرات کاربران