در حال بارگذاری ...

آزادسازی ۵۰ درصد از اراضی مسیر ریلی رشت – آستارا با کمترین آسیب زیست‌ محیطی

نقاطی که احداث مسیر راه آهن رشت – آستارا در آن پیش‌بینی شده شالیزار هستند که مشکل منابع طبیعی و محیط زیستی ندارد ؛ ضمن اینکه برای بیشتر این مسیر ساخت پل در نظر گرفته شده است . همچنین تاکنون بر اساس قرارداد ۴۰ کیلومتر پل‌سازی در مسیر ۱۶۰ کیلومتری ریلی رشت – آستارا پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود با مطالعات و بازنگری طول پل‌های این مسیر به ۸۰ کیلومتر افزایش یابد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با اشاره به برخی دغدغه‌های زیست محیطی برای آزادسازی اراضی مسیر ریلی رشت – آستارا گفت : تاکنون ۵۰ درصد از اراضی این مسیر آزادسازی شده و احداث آن با کمترین آسیب زیست محیطی صورت گرفته است .

محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان ، با بیان اینکه احداث مسیر ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر درحال اجراست ، افزود : ۵۰ درصد از اراضی این مسیر تملک شده که طرف قرارداد اجرای عملیات پروژه یاد شده ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است . هم اینک بستر احداث مسیر ریلی گفته شده در حال آماده سازی است و تاکنون نیم همت برای آزادسازی و تملک اراضی هزینه شده و اکنون اعتبار این پروژه از بودجه سنواتی در حال تامین شدن است .

وی گفت : برای تامین بودجه این مسیر ریلی قرار است بخشی از اعتبار از محل تهاتر نفت تامین شود و علاوه بر این مذاکراتی با کشور روسیه صورت گرفته که موافقت‌نامه‌ای نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است . این موافقت نامه بین ۲ کشور اگر به قرارداد تجاری و اجرایی منجر شود با شرایطی که به تفاهم برسند، روسیه نیز در احداث این مسیر ریلی دخیل خواهد شد .

وی تصریح کرد : در زمان حاضر بر اساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات زیرسازی و روسازی، پل سازی و خاکی توسط این قرارگاه انجام خواهد شد که هم اکنون مقدمات اولیه در حال اجراست .

پردل نژاد همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت - آستارا ، پیشرفت فیزیکی آن را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان و بیان کرد : احداث این مسیر ۴۸ ماه پیش‌بینی شده اما اجرای پروژه‌ها وابسته به تامین بودجه مناسب و تخصیص به موقع است .

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با بیان اینکه اجرای هر پروژه مزایا و معایبی دارد ، خاطرنشان کرد : نقاطی که احداث مسیر راه آهن رشت – آستارا در آن پیش‌بینی شده شالیزار هستند که مشکل منابع طبیعی و محیط زیستی ندارد ؛ ضمن اینکه برای بیشتر این مسیر ساخت پل در نظر گرفته شده است . همچنین تاکنون بر اساس قرارداد ۴۰ کیلومتر پل‌سازی در مسیر ۱۶۰ کیلومتری ریلی رشت – آستارا پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود با مطالعات و بازنگری طول پل‌های این مسیر به ۸۰ کیلومتر افزایش یابد .

وی ادامه داد : فقط در رابطه با جنگل گیسوم ۲ خط فشار قوی وجود دارد که با وزارت نیرو هماهنگ شده و احداث این مسیر در نقاط دیگر به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب وارد نمی‌کند .

پردل نژاد با اشاره به اهمیت احداث این پروژه برای کشورهای دیگر گفت : این مسیر ریلی کشورهای روسیه و شمال اروپا را به جنوب ایران متصل می‌کند و مثلاً باری که از هند به اروپا منتقل می‌شود تا ۴۰ درصد در زمان و هزینه برای آنها صرفه‌جویی و برای کشور درآمدزایی در پی خواهد داشت .

وی با بیان اینکه احداث راه آهن توسعه اجتماعی ، گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد ، خاطرنشان کرد : پروژه ریلی رشت - آستارا یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی کشور است که با تکمیل آن کریدور شمال – جنوب کامل می‌شود و مزایای اقتصادی خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت .

گفتنی است ، کریدور شمال - جنوب ، یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور است که ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل می‌کند .

کریدور شمال - جنوب که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولت‌های ایران ، روسیه و هند شکل گرفته است ، اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان ، بلاروس ، بلغارستان ، ارمنستان ، هند ، ایران ، قزاقستان ، قرقیزستان ، عمان ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی ، فدراسیون روسیه ، قفقاز ، خلیج فارس (مسیر غربی) ، آسیای مرکزی ، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر ، ایران و خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

بر اساس هدف‌گذاری مشترک میان دو کشور ، امیدواریم راه‌آهن آذربایجان ، پروژه‌ در حال احداث پایانه ریلی آستارا را تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی تکمیل کند . با اتمام این طرح‌ ، پایانه ریلی آستارا به یکی از مراکز مهم مبادلات تجاری و ترانزیتی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تبدیل ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات احداث بخشی از باند دوم بزرگراه بافت – ارزوئیه – حاجی‌آباد ، به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار حوزه ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به اتفاق هیئت همراه ، از آخرین مراحل اجرای پروژه خط دوم راه‌آهن زنجان – ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ، در جریان بازدید از محور طارم – بناب – ...

|

با توجه به رشد مستمر در بارگیری و جابه‌جایی ، راه‌آهن یزد توانسته است نقش موثری را در توسعه حمل و نقل پایدار و تحقق برنامه های پیش بینی شده راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایفا نماید .

|

نظرات کاربران