در حال بارگذاری ...

ایران باید از مزیت‌های ژئوپلیتیکی خود در ترانزیت بهره‌برداری کند

امسال تمرکز ما در نمایشگاه لجستیک بیشتر بر بخش دریایی است . بندر کاسپین ظرفیت حمل‌ونقل نهایی آن سالانه ۱۱ میلیون تن بار را دارد ، در حالی که ظرفیت اسمی فعلی آن ۳ میلیون تن است . سال گذشته حدود ۷۶۰ هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شد و امسال تا مردادماه ، رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم . در حوزه صادرات نیز شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی بوده‌ایم . اکنون ترانزیت کالا از ترکیه به ترکمنستان و بالعکس از مسیر بندر کاسپین انجام می‌شود و این نشان‌دهنده جایگاه رو‌به‌رشد این بندر در منطقه است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از آغاز پروژه‌های گسترده برای ارتقا زیرساخت‌های گردشگری ، حمل‌ونقل و منظر شهری خبر داد .

وی با اشاره به ورود ۱۳ میلیون گردشگر در سال گذشته ، از احداث پارکینگ طبقاتی ۸۰۰۰ واحدی ، بهبود منظر شهری و توسعه ظرفیت بندر کاسپین به عنوان گام‌های عملی در مسیر تبدیل منطقه به قطب اقتصادی شمال کشور یاد کرد .

مصطفی طاعتی مقدم در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک گفت : یکی از مزیت‌های راهبردی کشور ما ، با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ممتاز ، ظرفیت ترانزیت است که باید بتوانیم از این ظرفیت به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم و نمایشگاه‌هایی مانند حمل‌ونقل و لجستیک ، بستری مناسب برای معرفی این توانمندی‌ها هستند . منطقه آزاد انزلی با قرار گرفتن در هاب اوراسیا ، از جایگاه ویژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل برخوردار است . بندر کاسپین نیز با همین هدف در این منطقه شکل گرفت. اتصال ریلی بندر کاسپین که در دولت های گذشته آغاز شد ، خوشبختانه سال گذشته به بهره‌برداری رسید . همچنین با تصویب قانون توسعه منطقه آزاد انزلی ، فرودگاه رشت نیز به محدوده این منطقه افزوده شده است .

طاعتی مقدم ادامه داد : در بندر کاسپین ، تاکنون ۶ پست اسکله فعال داریم که ۴ پست آن توسط بخش خصوصی احداث شده و ۲ پست دیگر متعلق به سازمان منطقه آزاد است . این بندر ظرفیت توسعه تا ۲۲ پست اسکله را دارد و ما آمادگی کامل برای واگذاری این ظرفیت‌ها به سرمایه‌گذاران داریم .

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی منطقه آزاد انزلی گفت : برای جذب سرمایه‌گذاران ، تخفیف‌هایی در حوزه اپراتوری بندر و انبارداری در نظر گرفته‌ایم . همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تخفیف ۶۰ درصدی برای حمل کالا از بندر کاسپین به بنادر جنوبی کشور در نظر گرفته که شامل حمل فله و کانتینری می‌شود .

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اظهار کرد : امسال تمرکز ما در نمایشگاه لجستیک بیشتر بر بخش دریایی است . بندر کاسپین ظرفیت حمل‌ونقل نهایی آن سالانه ۱۱ میلیون تن بار را دارد ، در حالی که ظرفیت اسمی فعلی آن ۳ میلیون تن است . سال گذشته حدود ۷۶۰ هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شد و امسال تا مردادماه ، رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم . در حوزه صادرات نیز شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی بوده‌ایم . اکنون ترانزیت کالا از ترکیه به ترکمنستان و بالعکس از مسیر بندر کاسپین انجام می‌شود و این نشان‌دهنده جایگاه رو‌به‌رشد این بندر در منطقه است .

طاعتی مقدم در خصوص حادثه آتش‌سوزی اخیر در یکی از مجتمع‌های تجاری منطقه گفت : در این حادثه ، یک طبقه از مجتمع آسیب دید و حدود یک‌سوم از ۸۰۰ غرفه آن تخلیه شد . گزارش‌های آتش‌نشانی و بیمه آماده شده و این هفته نخستین پرداخت علی‌الحساب بیمه ایران برای ساختمان انجام خواهد شد . بازسازی مجتمع در دو مرحله انجام می‌شود ؛ ابتدا سقف و دو طبقه مجتمع و سپس طبقه سوم . منطقه آزاد انزلی برای حمایت از کسبه ، تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض کالا تا سقف ۱۰۰ هزار دلار ، معافیت مجوزها و اختصاص فضای موقت در سالن نمایشگاهی منطقه را در نظر گرفته است .

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت : با بانک‌ها نیز مذاکراتی انجام شده تا تسهیلات سرمایه در گردش به کسبه آسیب‌دیده پرداخت شود . برآورد اولیه از خسارت ساختمان حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و خسارت کالاها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که توسط کارشناسان بیمه و هیئت‌مدیره مجتمع در حال بررسی است .

وی در ادامه به موضوع خودروهای گذر موقت اشاره کرد و گفت : طرحی در منطقه آزاد انزلی آغاز شده که پلاک‌های آن مشابه پلاک‌های گذر ملی هستند ، اما فقط در محدوده منطقه آزاد انزلی مجاز به ترددند. این مجوزها پنج ساله بوده و تا دو دوره قابل تمدید هستند .

وی با اشاره به زیرساخت‌های انرژی منطقه گفت: «با توجه به اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ملی برق ، تفاهمی با شرکت توزیع برق انجام شده تا اصلاح شبکه صورت گیرد . یک مجموعه ۲۵ مگاواتی پیش‌تر در منطقه شکل گرفته بود که اکنون در حال بازنگری است. در شهرک‌های صنعتی منطقه ، امکان احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک وجود دارد و در صورت تأمین تضمین سوخت ، آمادگی کامل برای اجرای این پروژه‌ها داریم .

طاعتی مقدم گفت : سال گذشته نزدیک به ۱۳ میلیون نفر گردشگر وارد منطقه شدند ، اما زیرساخت‌های فاز تجارت و گردشگری پاسخگوی این حجم نیست . برای رفع مشکل ترافیک ، طرحی برای احداث پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۸۰۰۰ خودرو در دست اجراست که به‌زودی رونمایی خواهد شد . همچنین پروژه‌ای برای بهبود منظر شهری منطقه آغاز شده که در چند فاز به بهره‌برداری خواهد رسید . این پروژه به‌زودی رونمایی خواهد شد و نقش مهمی در ساماندهی تردد گردشگران ایفا خواهد کرد .

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین به پروژه‌های منظر شهری اشاره کرد و گفت : طرحی جامع برای بهبود منظر شهری منطقه آغاز شده که در چند فاز اجرا خواهد شد . هدف ما ارتقا کیفیت محیطی و افزایش رضایت‌مندی ساکنان و گردشگران است . منطقه آزاد انزلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندری ، ریلی ، هوایی و گردشگری ، می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود . ما با تمام توان در مسیر جذب سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقا خدمات حرکت می‌کنیم .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی بررسی مسائل ، چالش‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد انزلی به دعوت مجمع نمایندگان گیلان و با حضور رضا ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ پس از ۶ ماه وقفه ، نخستین محموله ترانزیتی کود اوره از ترکمنستان ، با عبور از مسیر دریایی و راه‌آهن شمال۲ ، از بندر ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به همراه اعضای هیأت عامل این سازمان ، همزمان با برگزاری اجلاس استانداران کشورهای حاشیه ...

|

منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت‌های بندری ، گمرکی ، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی ، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال – جنوب است . ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقش‌آفرینی کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به همراه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ، مهدی ...

|

نظرات کاربران