در حال بارگذاری ...

عملیات اربعین امسال با رشد ۳ درصدی زائران ایرانی ، آزمونی بزرگ برای حمل‌ونقل کشور بود

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه برای بهبود زیرساخت‌ها ، افزایش ایمنی ، ساماندهی ناوگان و توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل با کشورهای همسایه گفت : عملیات اربعین با رشد ۳ درصدی زائران ایرانی ، رویدادی راهبردی با ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است .

فرزانه صادق درباره عملکرد این وزارتخانه در عملیات اربعین ۱۴۰۴ و اولویت‌های حمل‌ونقل اظهار کرد : شروع مسئولیت هم‌زمان با اربعین سال گذشته بود و از همان ابتدا با حضور در مرزهای مهران ، چزابه و شلمچه بررسی‌هایی انجام شد و اشکالاتی شناسایی گردید . البته زحمات زیادی کشیده شده بود و همه دست‌به‌دست هم داده بودند تا این رویداد جهانی شکل بگیرد .

ایمنی جاده‌ای ؛ اولویت نخست در مسیرهای منتهی به مرزها

صادق ادامه داد : یکی از بخش‌های مهم ، ایمنی مسیرها بود ؛ چرا که نزدیک به ۹۵ درصد از زائران از طریق جاده به کربلا می‌روند و از این میزان ، ۲۳ درصد از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند . در حوزه جاده‌ای ، روشنایی ، خط‌کشی ، گاردریل‌ها و پایش جاده‌ها در دستور کار قرار گرفت .

زیرساخت ، ناوگان ، نظارت ؛ سه ضلع کلیدی برای خدمت‌رسانی بهتر

وزیر راه و شهرسازی گفت : مسیرهای منتهی به مرزهایی چون مهران ، شلمچه ، چزابه ، تمرچین ، خسروی و بازرگان نیازمند تقویت زیرساخت بودند . همچنین ناترازی در حوزه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی وجود داشت . پایانه برکت و ساماندهی آن ، نظارت و کنترل عملکرد ناوگان به‌ویژه در ایام اوج سفر از برنامه‌های مهم بود و هشت مرکز مانیتورینگ در مرزها تجهیز شد تا پایش مداوم انجام شود .

الگوریتم‌سازی برای توزیع سفرها و مدیریت پیک‌ها

صادق تصریح کرد : با بررسی ۱۰ سال گذشته ، الگویی برای توزیع سفرها طراحی شد تا از ازدحام و اختلال در سفرهای عادی مردم جلوگیری شود . در گذشته گاهی لازم بود ناوگان از دیگر نقاط کشور برای مرزها بسیج شود که به سفرهای داخلی آسیب می‌زد ؛ اما امسال این مدت به ۳ تا ۴ روز کاهش یافت .

به گفته وزیر راه و شهرسازی، از پنجم تا بیست‌وچهارم صفر، با اطلاع‌رسانی و همکاری مردم ، سفرها به‌خوبی توزیع شد؛ در روزهای اوج نیز خدمات‌رسانی قطع نشد و مردم صبورانه همکاری کردند .

کمبود ۶ هزار دستگاه اتوبوس؛ راهکار دولت برای جبران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناترازی ناوگان حمل‌ونقل اعلام کرد : بیش از ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود وجود دارد که با حمایت معاون اول رئیس‌جمهور و همکاری وزارت صمت و نفت ، ناوگانی که در صنایع دیگر مشغول بودند در ایام اوج به ناوگان عمومی اضافه شدند . همچنین سفارش ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی ثبت شده است .

صادق با بیان اینکه امسال افزایش تعداد ناوگان محقق نشد ، اما تا پایان سال آینده ۱۳۰۰ دستگاه داخلی تحویل خواهد شد ، افزود : مجوز واردات ۲۰۰۰ اتوبوس نیز اخذ شده و تا پایان سال آینده حدود ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه به ناوگان افزوده می‌شود .

پیشرفت در حوزه ریلی؛ افزایش ۱۹ درصدی جابه‌جایی زائران

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حمل‌ونقل ریلی گفت : در حوزه ریلی ، با وجود محدودیت‌ها ، جابه‌جایی زائر ۱۹ درصد افزایش یافت . در شلمچه سکوی موقتی ایجاد شد تا فاصله زائر با مرز کاهش یابد . سرعت قطار خرمشهر – شلمچه از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید و زمان سفر کاهش پیدا کرد .

سفرهای هوایی؛ نرخ‌گذاری مصوب و کنترل شکایات

این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به شرایط خاص پس از جنگ ۱۲روزه و مشکلات صنعت هوایی ، گفت : در بازه ۱۰ روزه پایانی سفرها نرخ مصوب بلیت پرواز تعیین شد و نظارت توسط دادستانی، بازرسی کل کشور و بازرسی وزارتخانه انجام گرفت . با اینکه شکایاتی وجود داشت، اما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود .

وی افزود : همچنین ایران‌ایر مکلف شد تا سی‌ام ماه صفر ، خدمات خود را با نرخ مصوب ادامه دهد . در حوزه چارتری نیز سخت‌گیری‌هایی اعمال شد تا مشکلات کاهش یابد .

زیرساخت‌ها ؛ از ۶۰ کیلومتر آسفالت تا افزایش ظرفیت پایانه‌ها

صادق در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت‌ها اشاره کرد و توضیح داد : در جاده‌ها ، حدود ۶۰ کیلومتر دوبانده‌سازی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرز انجام شد . همچنین پایانه مسافری شهید رئیسی در حال آماده‌سازی است تا برای سال آینده آماده تکمیل شود .

قطار شلمچه – بصره ؛ اتصال استراتژیک تا پایان سال آینده

وزیر راه و شهرسازی درباره قطار شلمچه – بصره و وضعیت پیشرفت این پروژه اظهار کرد : در بخش ایرانی این پروژه ، مین‌روبی کامل شده و پیشرفت فیزیکی پل بین‌المللی بسیار خوب است . تلاش می‌شود ریل‌گذاری هم‌زمان با تکمیل پل انجام شود ؛ چرا که این پروژه تأثیر زیادی بر تجارت و جابه‌جایی زائر خواهد داشت .

ظرفیت فرودگاه‌ها و برنامه طرح‌های پیشران

صادق با بیان اینکه در بخش زیرساخت فرودگاهی مشکلی گزارش نشده است ؛ گفت : در ناوگان هوایی ، هندلینگ و سایر بخش‌های خدماتی به مسافران کمبودهایی وجود دارد .

وی افزود : در قانون برنامه هفتم توسعه ، تجهیز ناوگان به‌عنوان طرح پیشران تصویب شده که شامل افزایش ناوگان و ارتقای کیفیت خدمات می‌شود .

هیچ چالشی برای سال آینده حذف نخواهد شد ، اما آماده‌تریم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که کدام چالش‌ها در سال آینده وجود نخواهد داشت ، گفت : نمی‌توان گفت چالشی ۱۰۰ درصد رفع خواهد شد ؛ چرا که زائران حسینی عاشقانه و غیرقابل پیش‌بینی حرکت می‌کنند . اما برای کاهش مشکلات در حوزه ناوگان ، پایانه‌ها ، زیرساخت و ایمنی ، برنامه‌ریزی جدی انجام شده است . حدود ۲۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل نیز به دست آمده که عدد مهمی است .

صادق همچنین از معاون اول رئیس‌جمهور ، وزیر کشور ، دبیر ستاد اربعین ، تمام دستگاه‌های عضو کمیته حمل‌ونقل و سوخت ، وزارت صمت ، وزارت نفت ، شرکت‌های خصوصی، مالکان ناوگان، کادر پروازی ، لکوموتیوران‌ها و به‌ویژه رانندگان و مردم صبور قدردانی کرد .

دیپلماسی حمل‌ونقل؛ راهبرد توسعه پایدار کشور

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به سفر اخیر به ارمنستان توضیح داد: توسعه تعامل با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم بوده و هدف اصلی ، اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و تقویت ترانزیت منطقه‌ای است . در همین زمینه توافق شد دسترسی ارمنستان به آب‌های آزاد از طریق جنوب ایران فراهم شود .

وی افزود : پروژه پل دوم نوردوز ، تسهیل عوارض ، ساماندهی گمرک و توسعه لجستیک از دیگر محورهای توافق بود .

همکاری منطقه‌ای ؛ تضمین بار از قزاقستان و توسعه در چابهار

صادق از توافقات با ترکمنستان ، قزاقستان ، آذربایجان ، پاکستان و عراق از جمله تضمین حمل بار با قزاقستان و توسعه سایت لجستیکی در جنوب ایران خبر داد .

وی در ادامه درباره پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان نیز گفت : این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش می‌شود تا پایان سال مسیر ریلی چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد تا این کریدور راهبردی ، به‌عنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن ، نقشی مؤثر در توسعه تجارت و ترانزیت منطقه‌ای ایفا کند .

وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه راه‌آهن رشت - آستارا نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت : در طول سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر رشت – آستارا تملک شده و اکنون برنامه‌ریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی پیگیری می‌شود . این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل می‌کند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقه‌ای خواهد بود .

وی همچنین از پیشرفت‌های چشمگیر طرح راه‌آهن رشت–آستارا به‌عنوان حلقه گمشده کریدور بین‌المللی شمال – جنوب خبر داد و افزود : ۳۰ کیلومتر از اراضی تملک شده در اختیار طرف روسیه برای انجام مطالعات فنی قرار گرفته است .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی از امضا توافقنامه را‌ه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه ماه آینده خبر داد .

|

این طرح تنها یک پروژه استانی نیست ، بلکه نقشی ملی و بین‌المللی در توسعه حمل‌ونقل باری و مسافری ایفا خواهد کرد . برای تحقق آن باید کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی ، صنایع پتروشیمی و مجموعه وزارت نفت تشکیل شود تا منابع مالی پشتیبان هرچه سریع‌تر تأمین شود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت – آستارا حلقه حیاتی کریدور شمال – جنوب و تقویت جایگاه ترانزیتی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : برنامه‌ریزی شده تا پایان سال آینده ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان کشور اضافه شود . همچنین ...

|

این اتصال ریلی موجب افزایش سرعت جابه‌جایی بار نسبت به ناوگان جاده‌ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش اتلاف زمان در تحویل کالا و کاهش سوانح رانندگی و خسارات ناشی از خرابی روسازی جاده‌ها می‌شود .

|

نظرات کاربران