گزارشی از وضعیت حملونقل جادهای کالا در جنگ ۱۲ روزه / کدام صنایع افت و کدام صنایع رشد کردند ؟
به گزارش پرتال حمل و نقل ، جنگ ۱۲ روزه ، بسیاری از هموطنان و کسبوکارهای کشور را با چالشهایی جدی و پیشبینینشده روبهرو کرد . در این میان ، شرکتها و پلتفرمهای بزرگ تلاش کردند با حفظ تداوم خدمات ، نقش مسئولانهای در کنار مردم ایفا کنند .
ترابرنت ، بهعنوان بازیگر بازارگاه حملونقل جادهای کالا در ایران ، در این دوران پرالتهاب تمام توان خود را بهکار گرفت تا با حفظ پایداری شبکه حملونقل ، پشتیبانی لجستیکی از کسبوکارها و نیازهای ضروری مردم را ادامه دهد .
در این مطلب ، با استناد به دادههای مربوط به ۳۹۷ هزار اعلام بار جادهای ثبت شده در بازارگاه ترابرنت طی روزهای بحرانی جنگ ۱۲ روزه ، به بررسی وضعیت حملونقل جادهای کشور در این دوران میپردازیم . تلاش شده است با ارائه آمار ، ابعاد مختلف تأثیرات جنگ بر صنعت و تجارت کشور بهتصویر کشیده شود .
سقوط آزاد در اعلام بارهای سبک
آغاز ناگهانی جنگ در نیمهشب جمعه ۲۳ خرداد ، موجب کاهش ۲۲ درصدی اعلام بارهای وانت و نیسان طی ۱۲ روز بحران شد . این در حالی است که پایان بهار هر سال ، زمان رونق بارهای سبک در کشور است؛ بهطوریکه در مدت مشابه سال گذشته ، بارهای وانت و نیسان در ترابرنت رشد ۲۰ درصدی داشتند .
کاهش ۳۱ درصدی در خاور و کامیونت
این گروه از ناوگان باری با کاهش ۳۱ درصدی در میزان اعلام بار مواجه شدند و مسیرهای متداول آنها خالیتر از همیشه شد . در حالی که در سال گذشته ، در همین بازه زمانی ، تغییر معناداری در این بخش مشاهده نشده بود ؛ موضوعی که بیانگر تأثیر ملموس شرایط جنگی بر بارهای این کلاس وزنی است .
خودروهای یخچالی ؛ ناجیان زنجیره تأمین
کمترین افت در بخش خودروهای یخچالی رخ داد و ناوگان یخچالی سنگین و نیمهسنگین توانستند بارهای خود را بهسلامت به مقصد برسانند . با این حال ، در مدت مشابه سال گذشته ، حمل بارهای یخچالی ۳۳ درصد رشد داشته است . بنابراین ، ثبات نسبی حمل این دسته بارها در دوران جنگ بهمعنای مصونیت کامل از تأثیرات بحران نیست .
وضعیت کالاها : از رکود صنعتی تا ثبات غذایی
تولیدات و ملزومات صنعتی ؛ قربانی جنگ
مواد نساجی ۲۴ درصد ، مصالح ساختمانی ۱۳ درصد ، دستگاهها و تجهیزات صنعتی ۳۶ درصد ، خاک معدنی ۲۵ درصد ، لوازم خودرو ۳۰ درصد و لوازم خانگی ۲۵ درصد کاهش در میزان اعلام بار را تجربه کردند ؛ آماری که نشاندهنده فشار مضاعف بر صنایع کشور در این دوره بحرانی است .
مواد غذایی ؛ تنها بخش با ثبات
عرضه مواد خوراکی ضروری با اندکی رشد، تقریباً بدون تغییر باقی ماند . بهنظر میرسد در دل بحران ، امنیت غذایی مردم بیش از هر حوزهای ثبات را تجربه کرده است .
بررسی استانی : تهران در صدر سقوط
تهران ، بهعنوان پایتخت و محور اصلی بارهای ورودی و خروجی ، بیشترین تأثیر را از جنگ دریافت کرد :
- کاهش ۲۱ درصدی در بارهای خروجی
- کاهش ۴۱ درصدی در بارهای ورودی
این بیشترین میزان افت در بین استانها بود . پس از تهران ، استانهای اصفهان ، هرمزگان ، فارس و البرز نیز از نخستین روزهای جنگ با کاهش جدی اعلام بار مواجه شدند .
تابآوری رانندگان در دوران جنگ
در طول بحران ، ۳۶۶ هزار راننده در ترابرنت مشغول جستوجوی بار بودند ؛ عددی که تفاوت معناداری با یک ماه قبل از جنگ ندارد . این موضوع ، نشانه تلاش رانندگان برای حفظ فعالیت خود در صنعت حملونقل جادهای کشور است .
در مجموع ، این رانندگان بیش از یک میلیون درخواست حمل را برای بارهای اعلامشده توسط بیش از ۲۳ هزار اعلامکننده بار در ترابرنت ثبت کردند . با این وجود ، بهدلیل کاهش بارهای موجود ، میزان درخواستها نسبت به قبل از بحران ۱۴ درصد کاهش یافت .
مسئولیت اجتماعی در دل بحران
رانندگان خودروهای باری ، در طول جنگ با شجاعت در کنار مردم ایستادند و تلاش کردند صنایع حیاتی کشور فعالیت خود را ادامه دهند .
ترابرنت نیز پس از پایان بحران ، در اقدامی حمایتی و بهمنظور ادای مسئولیت اجتماعی ، تمام کمیسیونهای کسرشده از رانندگان طی این ۱۲ روز را به حساب آنها بازگرداند ؛ به پاس همراهی و فداکاریشان در خدمت به کشور .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم