در حال بارگذاری ...
  • گزارشی از وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در جنگ ۱۲ روزه / کدام صنایع افت و کدام صنایع رشد کردند ؟

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جنگ ۱۲ روزه ، بسیاری از هم‌وطنان و کسب‌وکارهای کشور را با چالش‌هایی جدی و پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو کرد . در این میان ، شرکت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ تلاش کردند با حفظ تداوم خدمات ، نقش مسئولانه‌ای در کنار مردم ایفا کنند .

    ترابرنت ، به‌عنوان بازیگر بازارگاه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ایران ، در این دوران پرالتهاب تمام توان خود را به‌کار گرفت تا با حفظ پایداری شبکه‌ حمل‌ونقل ، پشتیبانی لجستیکی از کسب‌وکارها و نیازهای ضروری مردم را ادامه دهد .

    در این مطلب ، با استناد به داده‌های مربوط به ۳۹۷ هزار اعلام بار جاده‌ای ثبت‌ شده در بازارگاه ترابرنت طی روزهای بحرانی جنگ ۱۲ روزه ، به بررسی وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در این دوران می‌پردازیم . تلاش شده‌ است با ارائه‌ آمار ، ابعاد مختلف تأثیرات جنگ بر صنعت و تجارت کشور به‌تصویر کشیده شود .

    سقوط آزاد در اعلام بارهای سبک

    آغاز ناگهانی جنگ در نیمه‌شب جمعه ۲۳ خرداد ، موجب کاهش ۲۲ درصدی اعلام بارهای وانت و نیسان طی ۱۲ روز بحران شد . این در حالی‌ است که پایان بهار هر سال ، زمان رونق بارهای سبک در کشور است؛ به‌طوری‌که در مدت مشابه سال گذشته ، بارهای وانت و نیسان در ترابرنت رشد ۲۰ درصدی داشتند .

    کاهش ۳۱ درصدی در خاور و کامیونت

    این گروه از ناوگان باری با کاهش ۳۱ درصدی در میزان اعلام بار مواجه شدند و مسیرهای متداول آن‌ها خالی‌تر از همیشه شد . در حالی‌ که در سال گذشته ، در همین بازه زمانی ، تغییر معناداری در این بخش مشاهده نشده بود ؛ موضوعی که بیانگر تأثیر ملموس شرایط جنگی بر بارهای این کلاس وزنی است .

    خودروهای یخچالی ؛ ناجیان زنجیره تأمین

    کمترین افت در بخش خودروهای یخچالی رخ داد و ناوگان یخچالی سنگین و نیمه‌سنگین توانستند بارهای خود را به‌سلامت به مقصد برسانند . با این حال ، در مدت مشابه سال گذشته ، حمل بارهای یخچالی ۳۳ درصد رشد داشته است . بنابراین ، ثبات نسبی حمل این دسته بارها در دوران جنگ به‌معنای مصونیت کامل از تأثیرات بحران نیست .

     

    وضعیت کالاها : از رکود صنعتی تا ثبات غذایی

     

    تولیدات و ملزومات صنعتی ؛ قربانی جنگ

    مواد نساجی ۲۴ درصد ، مصالح ساختمانی ۱۳ درصد ، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی ۳۶ درصد ، خاک معدنی ۲۵ درصد ، لوازم خودرو ۳۰ درصد و لوازم خانگی ۲۵ درصد کاهش در میزان اعلام بار را تجربه کردند ؛ آماری که نشان‌دهنده فشار مضاعف بر صنایع کشور در این دوره بحرانی است .

    مواد غذایی ؛ تنها بخش با ثبات

    عرضه مواد خوراکی ضروری با اندکی رشد، تقریباً بدون تغییر باقی ماند . به‌نظر می‌رسد در دل بحران ، امنیت غذایی مردم بیش از هر حوزه‌ای ثبات را تجربه کرده است .

    بررسی استانی : تهران در صدر سقوط

    تهران ، به‌عنوان پایتخت و محور اصلی بارهای ورودی و خروجی ، بیشترین تأثیر را از جنگ دریافت کرد :

    - کاهش ۲۱ درصدی در بارهای خروجی

    - کاهش ۴۱ درصدی در بارهای ورودی

    این بیشترین میزان افت در بین استان‌ها بود . پس از تهران ، استان‌های اصفهان ، هرمزگان ، فارس و البرز نیز از نخستین روزهای جنگ با کاهش جدی اعلام بار مواجه شدند .

    تاب‌آوری رانندگان در دوران جنگ

    در طول بحران ، ۳۶۶ هزار راننده در ترابرنت مشغول جست‌وجوی بار بودند ؛ عددی که تفاوت معناداری با یک ماه قبل از جنگ ندارد . این موضوع ، نشانه‌ تلاش رانندگان برای حفظ فعالیت خود در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است .

    در مجموع ، این رانندگان بیش از یک میلیون درخواست حمل را برای بارهای اعلام‌شده توسط بیش از ۲۳ هزار اعلام‌کننده بار در ترابرنت ثبت کردند . با این وجود ، به‌دلیل کاهش بارهای موجود ، میزان درخواست‌ها نسبت به قبل از بحران ۱۴ درصد کاهش یافت .

    مسئولیت اجتماعی در دل بحران

    رانندگان خودروهای باری ، در طول جنگ با شجاعت در کنار مردم ایستادند و تلاش کردند صنایع حیاتی کشور فعالیت خود را ادامه دهند .

    ترابرنت نیز پس از پایان بحران ، در اقدامی حمایتی و به‌منظور ادای مسئولیت اجتماعی ، تمام کمیسیون‌های کسرشده از رانندگان طی این ۱۲ روز را به حساب آن‌ها بازگرداند ؛ به پاس همراهی و فداکاری‌شان در خدمت به کشور .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از ثبت عملکرد قابل توجه بخش حمل‌ و نقل کالا در استان ، ...

    |

    یکی از دستاوردهای جانبی اما بسیار مهم FLOW ، بهینه‌سازی مسیرهاست که منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا می‌شود ؛ موضوعی که در روزهای آلوده ، دغدغه ملی محسوب می‌شود .

    |

    مهم‌ترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان ، صرفه جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، هم‌زمان با افزایش حساسیت جهانی نسبت به کاهش آلایندگی و کربن ، حوزه لجستیک سبز به یکی از محورهای اصلی توسعه زنجیره تأمین ...

    |

    مهم‌ترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان ، صرفه جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد .

    |

    نظرات کاربران