تشریح آخرین وضعیت پروژه کمربندی یاسوج
از آذرماه سال گذشته ، با تزریق اعتبار و برنامهریزی مناسب ، در کمتر از ۶ تا ۷ ماه توانستیم ۵ کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم که نشاندهنده تغییر رویکرد و اولویتبندیهای جدید در مجموعه راه و شهرسازی و دولت وفاق ملی است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پروژه کمربندی یاسوج را تشریح کرد .
علی پارسایی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه کمربندی یاسوج گفت : از ۱۲ کیلومتر قرارداد این پروژه ، ۳ کیلومتر باقی مانده بود که به دلیل مشکلات تملک اراضی ، سالها دستنخورده مانده بود . برآورد اولیه برای تملک این بخش ، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود ، اما با طراحی جدید ، مسیر به گونهای بازنگری شد که نیازی به تملک جدید نداشته باشد .
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد : اکنون این ۳ کیلومتر با بودجه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان به مناقصه رفته و امیدواریم شرکتهای توانمند در آن شرکت کنند . به دلیل استفاده از حریم جادهای که پیشتر تملک شده ، اجرای این بخش بسیار سریعتر و کمهزینهتر خواهد بود . پروژه کمربندی یاسوج از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و قرار بود باند دوم آن اجرا شود. تا پایان سال ۱۴۰۳ ، از ۱۵ کیلومتر مسیر ، تنها ۱۲ کیلومتر به مناقصه رفته و ۷ کیلومتر آسفالت شده بود .
پارسایی با اشاره به اینکه طی ۱۵ تا ۱۶ سال ، با وجود چند پیمانکار و قرارداد ، تنها نیمی از مسیر تکمیل شده بود افزود : از آذرماه سال گذشته ، با تزریق اعتبار و برنامهریزی مناسب ، در کمتر از ۶ تا ۷ ماه توانستیم ۵ کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم که نشاندهنده تغییر رویکرد و اولویتبندیهای جدید در مجموعه راه و شهرسازی و دولت وفاق ملی است .
این مسئول با تأکید بر اهمیت رفع نقاط حادثهخیز تصریح کرد : برخی پروژهها فرسایشی شدهاند و باعث بروز تصادفات زیادی میشوند .
پارسایی افزود : کمربندی یاسوج که حدود ۱۲ درصد از آمار ورودیهای استان را به خود اختصاص میداد ، از این مشکلات رنج میبرد . ما با اولویتبندی ، لایه اول آسفالت را اجرا کردیم و اکنون لایه دوم نیز در یک لاین به پایان رسیده است. همچنین نصب نیوجرسیها برای ارتقای ایمنی انجام شد .
وی با اشاره له اینکه این پروژه به دلیل معارضات ملکی ، یکی از چالشبرانگیزترین پروژهها بود ، گفت : زمینهای اطراف کمربندی ارزش بالایی داشت و تملک آنها برای دولت دشوار بود . سال گذشته با تخصیص ۵۰ میلیارد تومان ، بخش عمده مطالبات معارضین پرداخت شد و در مواردی که معارضات شدید بود، با برگزاری جلسات متعدد و همکاری مردم ، مشکلات حل شد و روند آسفالتریزی ادامه یافت .
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود : در بخش باقیمانده مسیر ، از زندان یاسوج تا پس از پادگان امام جعفر (ع)، ادامه طرح به زمینهای زراعی و باغات مردم برخورد میکرد و اجرای آن به روش قبلی ، حداقل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای تملک اراضی نیاز داشت .
پارسایی افزود : با توجه به محدودیتهای مالی ، اجرای این طرح امکانپذیر نبود . در صورت چهارخطهنشدن این محور ، احتمال افزایش حوادث رانندگی وجود داشت ، بنابراین با معاون وزیر جلسهای برگزار کردیم و طرح جایگزینی ارائه دادیم . مطالعات جدید از تعطیلات نوروز آغاز و پس از تکمیل به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ارسال شد. با تصویب وزارتخانه ، مجوز مناقصه صادر شد و اکنون این ۳ کیلومتر در سامانه مناقصات قرار دارد .
به گفته پارسایی ، طراحی جدید به گونهای انجام شده که بدون نیاز به تملک جدید ، از حریم موجود جاده استفاده میشود و این موضوع باعث تسریع و کاهش هزینه اجرای پروژه خواهد شد . با توجه به افزایش جمعیت اطراف کمربندی ، طراحی چند روگذر و مسیر دسترسی ، از جمله پل زردک ، در دستور کار قرار گرفت . این موارد نیز در قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومانی گنجانده شده و هماکنون در حال اجراست .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم