گلایه کشتیرانیها از اصرار سازمان بنادر و دریانوردی بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا
تناقض رفتاری سازمان بنادر عجیب است ؛ چرا که در سایر صورتحسابها مانند انبارداری و بیمه محلی ، صورتحساب به همان فردی صادر میشود که در بارنامه به عنوان صاحب کالا معرفی شده اما در مورد هزینه THC ، این واقعیت نادیده گرفته میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، اعضای انجمن کشتیرانی معتقدند اصرار سازمان بنادر بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا ، نه فقط منجر به تضاد قانونی و اجرایی شده ، بلکه فشار غیرمنصفانهای بر شرکتهای نمایندگی کشتیرانی وارد کرده که باید هر چه سریعتر اصلاح شود .
اختلاف طولانیمدت بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان تامین اجتماعی بر سر نحوه دریافت و شناسایی هزینه خدمات THC ، موجب سردرگمی و فشار مضاعف بر شرکتهای نمایندگی کشتیرانی شده است .
مجید ورشوساز ، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی ایران در تشریح ابعاد این چالش گفت : بیش از ۱۵ سال است که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با این موضوع درگیر است ؛ مسالهای که با وجود سادگی ، به دلیل عدم پذیرش مسئولیت از سوی دو نهاد دولتی و نیمهدولتی ، پیچیده و مزمن شده است . پیشنهاد ما این است که هزینه THC به جای دریافت توسط نمایندگیهای کشتیرانی ، مستقیما از سوی سازمان بنادر اخذ شود تا هم شفافسازی صورت گیرد و هم حسابهای شرکتها متورم نشود. با این روش ، دیگر سازمان تامین اجتماعی به دنبال اخذ ۵ درصد سهم خود از شرکتهای نمایندگی نخواهد بود .
وی تاکید کرد : این مدل در کشورهای همسایه مانند بنادر دبی از دو سال پیش اجرا شده و هزینه THC مستقیما از سوی سازمان بنادر از صاحب کالا دریافت میشود . ما نیز بارها این پیشنهاد را ارائه دادهایم اما پاسخی از سوی سازمانها دریافت نکردهایم .
تعارض قانونی در شناسایی صاحب کالا
همچنین محمد نیکپی ، عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی نیز با اشاره به تفسیر نادرست ماده ۱۴ قانون تصریح کرد : در این ماده به صراحت آمده که صاحب کالا میتواند شخصیت حقیقی ، حقوقی ، متصدی حمل ، دارنده قبض انبار یا شخصی باشد که سند به نام او صادر شده است . اما سازمان بنادر تنها متصدی حمل را به عنوان صاحب کالا میشناسد که این خلاف قانون و عرف بینالملل است .
نیکپی با بیان اینکه سامانههای الکترونیکی سازمان بنادر ، گمرک ایران و سایر دستگاههای ناظر نیز صاحب کالا را همان شخص مندرج در بارنامه معرفی میکنند ، اظهار داشت : تناقض رفتاری سازمان بنادر عجیب است ؛ چرا که در سایر صورتحسابها مانند انبارداری و بیمه محلی ، صورتحساب به همان فردی صادر میشود که در بارنامه به عنوان صاحب کالا معرفی شده اما در مورد هزینه THC ، این واقعیت نادیده گرفته میشود .
وی افزود : اصرار سازمان بنادر بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا ، نه فقط منجر به تضاد قانونی و اجرایی شده ، بلکه فشار غیرمنصفانهای بر شرکتهای نمایندگی کشتیرانی وارد کرده که باید هرچه سریعتر اصلاح شود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم