در حال بارگذاری ...
  • گلایه کشتیرانی‌ها از اصرار سازمان بنادر و دریانوردی بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا

    تناقض رفتاری سازمان بنادر عجیب است ؛ چرا که در سایر صورتحساب‌ها مانند انبارداری و بیمه محلی ، صورتحساب به همان فردی صادر می‌شود که در بارنامه به عنوان صاحب کالا معرفی شده اما در مورد هزینه THC ، این واقعیت نادیده گرفته می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اعضای انجمن کشتیرانی معتقدند اصرار سازمان بنادر بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا ، نه فقط منجر به تضاد قانونی و اجرایی شده ، بلکه فشار غیرمنصفانه‌ای بر شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی وارد کرده که باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود .

    اختلاف طولانی‌مدت بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان تامین اجتماعی بر سر نحوه دریافت و شناسایی هزینه خدمات THC ، موجب سردرگمی و فشار مضاعف بر شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی شده است .

    مجید ورشوساز ، رئیس هیات‌ مدیره انجمن کشتیرانی ایران در تشریح ابعاد این چالش گفت : بیش از ۱۵ سال است که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با این موضوع درگیر است ؛ مساله‌ای که با وجود سادگی ، به‌ دلیل عدم پذیرش مسئولیت از سوی دو نهاد دولتی و نیمه‌دولتی ، پیچیده و مزمن شده است . پیشنهاد ما این است که هزینه THC به‌ جای دریافت توسط نمایندگی‌های کشتیرانی ، مستقیما از سوی سازمان بنادر اخذ شود تا هم شفاف‌سازی صورت گیرد و هم حساب‌های شرکت‌ها متورم نشود. با این روش ، دیگر سازمان تامین اجتماعی به دنبال اخذ ۵ درصد سهم خود از شرکت‌های نمایندگی نخواهد بود .

    وی تاکید کرد : این مدل در کشورهای همسایه مانند بنادر دبی از دو سال پیش اجرا شده و هزینه THC مستقیما از سوی سازمان بنادر از صاحب کالا دریافت می‌شود . ما نیز بارها این پیشنهاد را ارائه داده‌ایم اما پاسخی از سوی سازمان‌ها دریافت نکرده‌ایم .

    تعارض قانونی در شناسایی صاحب کالا

    همچنین محمد نیک‌پی ، عضو هیات‌ مدیره انجمن کشتیرانی نیز با اشاره به تفسیر نادرست ماده ۱۴ قانون تصریح کرد : در این ماده به‌ صراحت آمده که صاحب کالا می‌تواند شخصیت حقیقی ، حقوقی ، متصدی حمل ، دارنده قبض انبار یا شخصی باشد که سند به نام او صادر شده است . اما سازمان بنادر تنها متصدی حمل را به عنوان صاحب کالا می‌شناسد که این خلاف قانون و عرف بین‌الملل است .

    نیک‌پی با بیان اینکه سامانه‌های الکترونیکی سازمان بنادر ، گمرک ایران و سایر دستگاه‌های ناظر نیز صاحب کالا را همان شخص مندرج در بارنامه معرفی می‌کنند ، اظهار داشت : تناقض رفتاری سازمان بنادر عجیب است ؛ چرا که در سایر صورتحساب‌ها مانند انبارداری و بیمه محلی ، صورتحساب به همان فردی صادر می‌شود که در بارنامه به عنوان صاحب کالا معرفی شده اما در مورد هزینه THC ، این واقعیت نادیده گرفته می‌شود .

    وی افزود : اصرار سازمان بنادر بر عدم شناسایی واقعی صاحب کالا ، نه فقط منجر به تضاد قانونی و اجرایی شده ، بلکه فشار غیرمنصفانه‌ای بر شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی وارد کرده که باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در نشست هم‌اندیشی سعید رسولی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، با نمایندگان انجمن بنادر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء و توسعه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، آیین افتتاحیه سی و چهارمین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی در لندن با حضور هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح اهمیت حضور ایران در سی‌وچهارمین اجلاس مجمع سازمان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دومین روز سمینار تخصصی راهنمایان دریایی جنوب و جنوب شرق کشور در بندر شهید باهنر در شهر بندر عباس برگزار شد .

    |

    نظرات کاربران