در حال بارگذاری ...
  • ایران و طرح کمربند و راه ؛ عقب‌ماندگی‌ای که کریدورهای رقیب را فعال کرد

    ایران هنوز هم ظرفیت بازگشت به جایگاه اصلی خود در این پروژه عظیم را دارد ؛ اما این امر نیازمند یک استراتژی ملی منسجم ، سرمایه‌گذاری فوری در زیرساخت‌ها و توافقات بلندمدت با چین و همسایگان است . در غیر این‌صورت ، فرصت تاریخی اتصال شرق و غرب از مسیر ایران برای همیشه از دست خواهد رفت .

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم حسین قاهری رییس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین ، ایران سال‌ها به‌عنوان شاهراه طبیعی اتصال چین به اروپا شناخته می‌شد ؛ اما کندی تصمیم‌گیری ، نبود استراتژی ترانزیتی و عقب‌ماندگی در توسعه زیرساخت‌ها باعث شد کریدورهای جایگزین در منطقه فعال شوند و بخش بزرگی از سهم ترانزیت بین‌المللی از دست برود .

    کوتاه‌ترین مسیر ، اما ناکارآمد

    بر اساس برآورد کارشناسان ، مسیر ایران می‌توانست زمان حمل‌ونقل کالا بین چین و اروپا را تا ۱۰ روز کاهش دهد .

    کارشناسان معتقدند ؛ ما موقعیتی داریم که هیچ کشور دیگری در منطقه ندارد ؛ اما نبود راه‌آهن سراسری کارآمد و گره‌های لجستیکی مدرن ، باعث شد این مزیت عملاً بلااستفاده بماند .

    کریدور میانی ، رقیب جدی‌تر از پیش

    با سرمایه‌گذاری مشترک چین ، ترکیه و جمهوری آذربایجان ، کریدور موسوم به «میانی» توانسته بخشی از بار ترانزیت ۵۰ میلیارد دلاری شرق-غرب را جذب کند. این مسیر اکنون روزانه قطارهای باری متعددی را به اروپا می‌فرستد ، در حالی که ظرفیت ایران بلااستفاده مانده است .

    پاکستان پیشی گرفت

    توسعه بندر گوادر در چارچوب CPEC باعث شده چین مسیر دریایی-زمینی پاکستان را جایگزینی برای جنوب ایران بداند .

    یک مقام پیشین سازمان بنادر ایران می‌گوید : فرصتی که برای چابهار وجود داشت ، با عدم سرمایه‌گذاری و تأخیرهای مکرر از بین رفت . امروز گوادر بخش مهمی از طرح کمربند و راه را در اختیار گرفته است .

    سیاست‌گذاری نامطمئن ، مانع جذب سرمایه

    عدم ثبات تعرفه‌ها ، فقدان پنجره واحد ترانزیت و نبود توافقات منطقه‌ای باعث شده شرکت‌های چینی مسیرهای کم‌ریسک‌تر را انتخاب کنند . طبق آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل ، سهم ایران از ترانزیت آسیای مرکزی به اروپا طی سه سال گذشته از ۱۲ درصد به کمتر از ۴ درصد کاهش یافته است .

    تهدید ژئوپلیتیک برای آینده

    تحلیلگران هشدار می‌دهند که در صورت تثبیت مسیرهای جایگزین ، ایران نقش استراتژیک خود در ابتکار کمربند و راه را از دست خواهد داد . این امر می‌تواند توان چانه‌زنی ایران در مذاکرات اقتصادی و حتی سیاسی با چین را به‌شدت کاهش دهد .

    ایران هنوز هم ظرفیت بازگشت به جایگاه اصلی خود در این پروژه عظیم را دارد ؛ اما این امر نیازمند یک استراتژی ملی منسجم ، سرمایه‌گذاری فوری در زیرساخت‌ها و توافقات بلندمدت با چین و همسایگان است . در غیر این‌صورت ، فرصت تاریخی اتصال شرق و غرب از مسیر ایران برای همیشه از دست خواهد رفت .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر پایانه بار بندر امام خمینی (ره) از ثبت ۴۶۶ هزار سفر از این پایانه در هشت‌ ماهه سپری شده از سال جاری و افزایش ۲۲ درصدی در ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حجم پروژه‌های زیرساختی «راه ابریشم» از سال ۲۰۱۸ تاکنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است . با این وصف به این ترتیب به نظر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان ، از جابجایی بیش از ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۷۷۵ تن کالا در استان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با نزدیک‌تر شدن همکاری‌های ریلی ایران ، پاکستان ، ترکیه و چین ، قاره آسیا در آستانه شکل‌گیری یک ابرکریدور تاریخی قرار ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره حمل‌ونقل کالای اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی از صدور پروانه فعالیت برای ۹ شرکت ...

    |

    نظرات کاربران