در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امور خارجه / بسته حمایتی صنعت هوانوردی بررسی شد

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در شورای‌عالی هواپیمایی کشوری بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امور خارجه به دلیل آسیب زدن به زیرساخت ها و صنعت حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد ضرر مالی برای شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد .

    نشست شورایعالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی اعضا و نمایندگان برگزار شد و در این نشست ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت صنعت هوانوردی و سپس گزارشی از تدوین بسته حمایتی از صنعت هوانوردی کشور ارائه شد .

    در این نشست فرزانه صادق خواستار انجام مطالعات تطبیقی درباره صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای دارای شرایط مشابه ایران به منظور شناسایی قوانین ، استانداردها ، روش‌های درآمدزایی ، اهداف و مدل‌های سودآوری شد. همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داد تا ساز و کار کاهش سن ناوگان هوایی را با در نظر گرفتن امتیازات و تسهیلات برای شرکت‌های هواپیمایی تنظیم کند .

    شکایت از رژیم صهیونیستی برای خسارت وارده به صنعت هوانوردی ایران

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : باید نسبت به دریافت غرامت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ، در مجامع بین المللی از طریق وزارت خارجه بابت آسیب زدن به زیرساخت‌ها و صنعت حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد ضرر مالی برای شرکت‌های هواپیمایی ، جهت جبران خسارت پیگیری‌ شود .

    وی در ادامه نسبت به برگزاری جلسه با سازمان‌های مربوطه در حوزه بیمه ، امور مالیاتی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی برای رسیدگی به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی با توجه به لغو فعالیت این شرکت‌ها در طول جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ، دستور داد تا اقدامات لازم انجام شود .

    در جریان ارائه گزارش آخرین وضعیت صنعت هوانوردی ، به تشریح نقش راهبردی صنعت هواپیمایی ، ارکان توسعه صنعت هوانوردی کشور، اهم چالش‌های صنعت هوانوردی و عملکرد پروازی در۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ پرداخته شد .

    میانگین سنی ناوگان هوایی ایران ۲۸ سال است

    بر اساس این گزارش مجموع تعداد ناوگان فعال ۱۷۴ فروند و مجموع تعداد ناوگان عملیاتی ۱۳۹ فروند و میانگین سنی ناوگان ۲۸ سال اعلام و مشخص شد در سال گذشته ، ۲۵ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۴۳۸ مسافر شامل ۱۸ میلیون و ۴۷ هزار و ۱۳۸ مسافر داخلی و ۷ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۰ مسافر خارجی جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در مجموع رشد ۸ درصدی ، در سفرهای داخلی رشد ۲ درصدی و در سفرهای خارجی رشد ۲۲ درصدی داشته است.

    سپس به اقدامات انجام شده در حوزه فرودگاهی از ابتدای دولت چهاردهم پرداخته شد که شامل آغاز ممیزی و صدور گواهینامه عملیاتی و زیرساخت فرودگاه‌های کشور ، طرح ریزی بهره برداری از فرودگاه‌های آبی جهت فعالیت هواپیماهای آب نشین در جزایر و مرزهای آبی جنوب و شمال کشور ، تدوین آئین نامه‌های مورد نیاز واگذاری مدیریت بهره برداری ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی در زمینه ارزیابی و نظارت بود .

    ایران با ۷۰ فرودگاه در رتبه ۹ جهان قرار دارد

    در این راستا اعلام شد که ایران با داشتن ۷۰ فرودگاه در رتبه ۹ جهان از نظر تعداد فرودگاه‌ها قرار دارد و بر اساس شاخص گردش و تن-کیلومتر بار و مسافر در سطح بین المللی رتبه ۵۷ و در سطح داخلی و جهانی رتبه ۴۷ را در اختیار دارد . از نظر تفکیک استان‌های کشور با توجه به حجم تردد سالانه در فرودگاه‌ها ؛ استان‌های تهران ، خراسان رضوی و کیش در گروه بسیار زیاد و استان‌های فارس و اصفهان در گروه پرتردد قرار می‌گیرند .

    در ادامه این گزارش به صنعت پشتیبان به عنوان دیگر رکن توسعه صنعت هوایی کشور پرداخته شد که همچون شبکه‌ای پنهان اما حیاتی ، پایداری ، ایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی را تضمین می‌کند . توسعه متوازن این زنجیره پشتیبانی ، شرط اصلی خودکفایی ، افزایش بهره‌وری و تاب‌آوری صنعت در برابر تحریم‌ها و شوک‌های خارجی است .

    مهم‌ترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه صنایع پشتیبان

    راه‌اندازی مرکز اقتصاد دانش‌بنیان و مقابله با تحریم صنعت هوانوردی ، تکمیل زنجیره دفاتر طراحی ، مراکز ساخت و مراکز تعمیرات با هدف تقویت زنجیره ارزش تامین قطعات صنعت ، راه‌اندازی کنسرسیوم برای شبکه‌سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دولتی و خصوصی ، حمایت از ایجاد نخستین مرکز بازیافت هواپیما ، ساماندهی فرایندهای تخصیص ارز و ترخیص کالاهای تخصصی هوایی ، اجرایی سازی توافقات بین‌المللی با کشور روسیه در زمینه صلاحیت پروازی ، همچنین کشورهای قطر و بلاروس در زمینه توسعه همکاری‌های هوانوردی غیر نظامی به عنوان اقدامات شاخص دولت چهاردهم در حوزه صنایع پشتیبان نیز تشریح شد .

    در حال حاضر ۲۳۸ مرکز تعمیرات و نگهداری (MRO)، ۳۳ دفتر طراحی و ۳۱ مرکز ساخت وضعیت فعلی صنایع پشتیبان صنعت هوانوردی را شامل می‌شود .

    اقدامات صنعت هوانوردی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

    در ادامه این چالش‌ها و اقدامات صنعت هوانوردی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز از سوی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد ، در این مدت کمیته هماهنگی‌های نظامی و غیرنظامی (CMC) تشکیل و ۳۰ جلسه کمیته CMC جهت مدیریت فضای هوایی کشور برگزار شد .

    طرح گسترش و جابه‌جایی ۷۱ فروند هواپیما در روز اول از فرودگاه‌های استان تهران ، همچنین طراحی و برنامه ریزی جهت بازگرداندن حجاج بیت الله الحرام توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر و فلای ناس عربستان از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود .

    پس از حمله و بسته شدن فضای کشور ، فروش بلیت داخلی و خارجی متوقف شد و بازپرداخت کامل بلیت‌های لغو شده ابلاغ و اطلاعیه‌های هوانوردی به صورت مقطعی و ۲۴ ساعته با هدف مدیریت بحران و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شدند .

    تمدید اعتبار مجوزها و گواهینامه‌های هوانوردی به مدت ۳ ماه جهت مدیریت فضای هوایی، بازگشت حداقل ۹۰ درصد از وجوه پرداختی در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه است .

    تدوین بسته حمایتی پیشنهادی صنعت هوانوردی

    گفتنی است ، در ادامه این نشست بسته حمایتی پیشنهادی صنعت هوانوردی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که شامل ۱۰ بند به منظور تقسیط و تسهیل شرایط پرداخت بدهی‌های ایرلاین‌ها و موسسات هوانوردی به دستگاه‌های ذی ربط ، بخشودگی و معافیت‌ها و نیز اعطای تسهیلات به همراه تنفس برای آن‌ها بود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ابوذر قربان شیرودی با حکم وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیاست توسعه کسب و کار هوایی منطقه‌ای ، به منظور راهبرد خوداتکایی شبکه حمل‌ونقل هوایی، با هدف تحقق توسعه متوازن ، افزایش ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مانعی برای ...

    |

    با وجود فرودگاه در برخی استان‌ها و نبود ناوگان کوچک و کم‌ظرفیت ، می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در هر استان ، شاهد رونق اقتصادی و توسعه پایدار صنعت هوایی در آن مناطق بود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، افزایش نرخ ارز و تغییر سیاست‌های تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی ، بازار بلیت هواپیما را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده ...

    |

    نظرات کاربران