بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار - زاهدان / تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اتمام پروژه تا پایان سال جاری
پروژه راهآهن چابهار - زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، آخرین وضعیت اجرای پروژه راهآهن چابهار - زاهدان که با اجرای آن ، اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی محقق میشود ، با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا مورد بررسی قرار گرفت .
نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار - زاهدان با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار و میزان پیشرفت این پروژه و چالشهای پیش روی اجرای آن بررسی شد .
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تاکید بر ضرورت اتمام راهآهن چابهار - زاهدان تا پایان سال جاری ، راهکارهایی برای تامین مالی پروژه و رفع برخی چالشهای آن ، مطرح کرد .
فرزانه صادق در ادامه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه ملی را انتخابی درست دانست و گفت : با توجه به شرایط کشور از روشهای مختلف برای تامین بودجه این پروژه مهم اقدام خواهیم کرد . باید عزم خود را برای اتمام پروژه تا پایان سال جزم کنیم .
گفتنی است بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران ، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است .
پروژه راهآهن چابهار - زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد .
احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر ، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود .
ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن ، خط ریلی چابهار - نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر ، ۸۲ درصد پیشرفت دارد . بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر - ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر - خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است .
از اهداف این پروژه میتوان به امکان اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی ، دسترسی مردم چابهار ، نیکشهر ، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور ، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیر عامل اشاره کرد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم