در حال بارگذاری ...
  • طولانی‌ ترین تونل‌ های ریلی ایران را بشناسید

    تونل‌های ریلی ایران نه تنها مسیرها را کوتاه‌تر می‌کنند ، بلکه نمادی از جسارت مهندسی در عبور از موانع طبیعی و توسعه پایدار حمل‌ونقل محسوب می‌شوند ؛ سازه‌هایی که در سکوت دل زمین ، پیونددهنده اقتصاد ، امنیت و ارتباطات ملی هستند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با گسترش شبکه حمل‌ونقل ریلی در ایران ، تونل‌ها به بخش مهمی از زیرساخت‌های استراتژیک کشور تبدیل شده‌اند . این سازه‌های عظیم ، نشان‌دهنده قدرت مهندسی ، برنامه‌ریزی و توسعه در نقاط صعب‌العبور هستند و نقش مهمی در پیوند شهرها و مناطق مختلف ایفا می‌کنند .

    در سال‌های اخیر ، توسعه راه‌آهن در ایران با نگاهی دقیق به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کشور ، منجر به ساخت تونل‌های طولانی و پیچیده‌ای شده که بخش قابل توجهی از مسیرهای ریلی را در بر می‌گیرد . این تونل‌ها نه تنها برای عبور از کوه‌ها و مسیرهای سخت‌گذر ساخته شده‌اند ، بلکه نقش حیاتی در روان‌سازی حمل‌ونقل ، کاهش مصرف انرژی و افزایش ایمنی قطارها دارند . در صدر فهرست تونل‌های ریلی ایران ، تونل زیرزمینی منطقه ۱۷ تهران با ۸ کیلومتر طول قرار دارد .

    این تونل نه‌تنها طولانی‌ترین تونل ریلی کشور به شمار می‌آید ، بلکه نمونه‌ای ممتاز از به‌کارگیری فناوری پیشرفته در قلب پایتخت است . این تونل که برای تسهیل ترافیک ریلی درون‌شهری طراحی شده ، جلوه‌ای از رویکرد آینده‌نگر به حمل‌ونقل پاک و پایدار در مناطق پرتردد شهری است .

    پس از آن ، تونل شماره ۱۵ در استان هرمزگان ، در بلاک زادمحمود با طول ۳ کیلومتر قرار دارد که بخش مهمی از مسیرهای اضطراری این منطقه جنوبی را تشکیل می‌دهد .

    در منطقه شمالی کشور ، تونل شماره ۵۵ در بلاک گدوک – دوگل با طول ۲۸۸۷ متر ، نمونه‌ای از مهندسی دقیق در مسیرهای کوهستانی است که در کنار تونل‌های دیگر مانند خماری در خراسان و جنرال در شرق ، مکمل مسیرهای حیاتی شبکه ریلی هستند.جالب آن که بخش زیادی از این تونل‌ها در مسیرهایی قرار دارند که در گذشته عبور و مرور ریلی با مشکلات زیادی همراه بوده است .

     

     

    تونل ریلی

     

     

     

    مناطقی همچون زاگرس ، شمال ، شرق و خراسان با ساخت تونل‌هایی با طول‌های بیش از ۲ کیلومتر ، توانسته‌اند بر محدودیت‌های جغرافیایی غلبه کنند .

    برای مثال ، تونل شاهی و شاهپور در مسیر تله‌زنگ – تنگ ۵ ، با طول‌هایی بیش از ۲.۵ کیلومتر ، نماد توانمندی مهندسان ایرانی در ساخت مسیرهای ایمن در دل کوهستان هستند .

    در کنار این تونل‌های بزرگ ، مجموعه‌ای از تونل‌های میانی با طول ۱ تا ۲ کیلومتر نیز در استان‌هایی چون فارس ، لرستان ، آذربایجان و شمال‌غرب ساخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تونل ضحاک ، آران و تونل ۱۲۰ در مسیر بیشه اشاره کرد . این تونل‌ها هر چند کوتاه‌تر هستند ، اما نقش کلیدی در اتصال خطوط ریلی دارند .

    با این حال ، هنوز برخی مناطق کشور مانند جنوب ، غرب ، کرمان و بخش‌هایی از شمال شرق ، فاقد تونل‌های ریلی هستند که این می‌تواند نشانه‌ای از لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه متوازن شبکه ریلی در سطح کشور باشد .

    تونل‌های ریلی ایران نه تنها مسیرها را کوتاه‌تر می‌کنند ، بلکه نمادی از جسارت مهندسی در عبور از موانع طبیعی و توسعه پایدار حمل‌ونقل محسوب می‌شوند ؛ سازه‌هایی که در سکوت دل زمین ، پیونددهنده اقتصاد ، امنیت و ارتباطات ملی هستند .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس جمهور از اتصال شبکه حمل‌ونقل ریلی ایران و عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری‌های فیمابین یاد کرد و گفت ...

    |

    نظرات کاربران