طولانی ترین تونل های ریلی ایران را بشناسید
تونلهای ریلی ایران نه تنها مسیرها را کوتاهتر میکنند ، بلکه نمادی از جسارت مهندسی در عبور از موانع طبیعی و توسعه پایدار حملونقل محسوب میشوند ؛ سازههایی که در سکوت دل زمین ، پیونددهنده اقتصاد ، امنیت و ارتباطات ملی هستند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، با گسترش شبکه حملونقل ریلی در ایران ، تونلها به بخش مهمی از زیرساختهای استراتژیک کشور تبدیل شدهاند . این سازههای عظیم ، نشاندهنده قدرت مهندسی ، برنامهریزی و توسعه در نقاط صعبالعبور هستند و نقش مهمی در پیوند شهرها و مناطق مختلف ایفا میکنند .
در سالهای اخیر ، توسعه راهآهن در ایران با نگاهی دقیق به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کشور ، منجر به ساخت تونلهای طولانی و پیچیدهای شده که بخش قابل توجهی از مسیرهای ریلی را در بر میگیرد . این تونلها نه تنها برای عبور از کوهها و مسیرهای سختگذر ساخته شدهاند ، بلکه نقش حیاتی در روانسازی حملونقل ، کاهش مصرف انرژی و افزایش ایمنی قطارها دارند . در صدر فهرست تونلهای ریلی ایران ، تونل زیرزمینی منطقه ۱۷ تهران با ۸ کیلومتر طول قرار دارد .
این تونل نهتنها طولانیترین تونل ریلی کشور به شمار میآید ، بلکه نمونهای ممتاز از بهکارگیری فناوری پیشرفته در قلب پایتخت است . این تونل که برای تسهیل ترافیک ریلی درونشهری طراحی شده ، جلوهای از رویکرد آیندهنگر به حملونقل پاک و پایدار در مناطق پرتردد شهری است .
پس از آن ، تونل شماره ۱۵ در استان هرمزگان ، در بلاک زادمحمود با طول ۳ کیلومتر قرار دارد که بخش مهمی از مسیرهای اضطراری این منطقه جنوبی را تشکیل میدهد .
در منطقه شمالی کشور ، تونل شماره ۵۵ در بلاک گدوک – دوگل با طول ۲۸۸۷ متر ، نمونهای از مهندسی دقیق در مسیرهای کوهستانی است که در کنار تونلهای دیگر مانند خماری در خراسان و جنرال در شرق ، مکمل مسیرهای حیاتی شبکه ریلی هستند.جالب آن که بخش زیادی از این تونلها در مسیرهایی قرار دارند که در گذشته عبور و مرور ریلی با مشکلات زیادی همراه بوده است .
مناطقی همچون زاگرس ، شمال ، شرق و خراسان با ساخت تونلهایی با طولهای بیش از ۲ کیلومتر ، توانستهاند بر محدودیتهای جغرافیایی غلبه کنند .
برای مثال ، تونل شاهی و شاهپور در مسیر تلهزنگ – تنگ ۵ ، با طولهایی بیش از ۲.۵ کیلومتر ، نماد توانمندی مهندسان ایرانی در ساخت مسیرهای ایمن در دل کوهستان هستند .
در کنار این تونلهای بزرگ ، مجموعهای از تونلهای میانی با طول ۱ تا ۲ کیلومتر نیز در استانهایی چون فارس ، لرستان ، آذربایجان و شمالغرب ساخته شدهاند که از جمله آنها میتوان به تونل ضحاک ، آران و تونل ۱۲۰ در مسیر بیشه اشاره کرد . این تونلها هر چند کوتاهتر هستند ، اما نقش کلیدی در اتصال خطوط ریلی دارند .
با این حال ، هنوز برخی مناطق کشور مانند جنوب ، غرب ، کرمان و بخشهایی از شمال شرق ، فاقد تونلهای ریلی هستند که این میتواند نشانهای از لزوم برنامهریزی بلندمدت برای توسعه متوازن شبکه ریلی در سطح کشور باشد .
تونلهای ریلی ایران نه تنها مسیرها را کوتاهتر میکنند ، بلکه نمادی از جسارت مهندسی در عبور از موانع طبیعی و توسعه پایدار حملونقل محسوب میشوند ؛ سازههایی که در سکوت دل زمین ، پیونددهنده اقتصاد ، امنیت و ارتباطات ملی هستند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم