ضرورت مدیریت واحد مرزی برای اجرای دقیق مصوبات اجلاس ششم
تمام تلاش ما ، مدیران و مسئولان پایانه مرزی دوغارون این است که با یک نگاه کلی و مدیریت واحد در مرز تعداد ترددها را روزانه به ۲ هزار دستگاه ورودی و خروجی برسانیم و مسئولان مستقر در مرز هم تاکید کردند که تا هر ساعتی از شب که لازم باشد برای ارائه خدمات به منظور ایجاد تسهیلات در ترددها حضور خواهند داشت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، به منظور پیگیری مصوبات ششمین اجلاس اقتصادی و توافقنامهای که بین استاندار خراسان رضوی و والی هرات در هفته گذشته به امضا رسیده بود ، هیئتی از سوی ایران متشکل از نماینده انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسانرضوی ، مدیر پایانه مرزی دوغارون ، مدیرکل گمرک و مرزبانی پایانه مرزی دوغارون و کارشناس کنسولگری ایران در هرات و نیز هیئتی از سوی افغانستان متشکل از نماینده والی هرات ، رییس اتحادیه حملونقل بینالمللی ترانسپورتی هرات و مسئول ترانسپورت اسلام قلعه ضمن بازدیدی از پایانه مرزی دوغارون در نشستی به بررسی چگونگی روند اجرای مصوبات پرداختند .
جواد نوریان از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی که به عنوان نماینده انجمن در این بازدید حضور داشت ، اظهار کرد : یکی از مصوبات توافقنامه بین استاندار خراسان رضوی و والی هرات ورود و خروج روزانه حداقل ۲ هزار دستگاه کامیون از پایانه مرزی دوغارون و مرز اسلام قلعه بوده است که در هفته گذشته عملیاتی نگردید . از طرفی رانندگان ناوگان ایرانی معترض هستند که علیرغم اینکه خالی هستند به چه علت باید توقفات طولانی برای ورود به کشور داشته باشند ؟
نوریان افزود : به نظر میرسد همانگونه که پیش از این نیز مطرح شد موضوع بخشینگری هر یک از عوامل مستقر در مرز دلیل اصلی کندی ترددها است ، به عبارتی متاسفانه یک دید کلی و اقتصادی و یک مدیریت واحد مرزی در مرز حکمفرما نیست تا همگی تحت رهبری واحد به تسهیل در ورود و خروج ناوگان تجاری کمک کنند .
وی با اشاره به اینکه بازدید هیئت دو کشور از نقطه صفر مرزی آغاز شد و طرفین به بررسی موانع و مشکلات از نقطه صفر مرزی به پسکرانه پرداختند ، گفت : در این بازدید مشکلات و معضلات مرزبانی در بازدیدهای امنیتی و انتطامی ، مشکلات و معضلات رانندگان به هنگام ورود به کشور شامل مشکلات گذرنامه و ثبت اسناد گمرکی و نیز سامانههای گمرکی مورد بررسی قرار گرفت .
نماینده انجمن خاطرنشان کرد : از توافقاتی که در نشست دو هیئت صورت گرفت معرفی ۲ نماینده از بخش انجمنهای شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی و هرات و ۲ نماینده حاکمیتی از دو کشور برای استقرار روزانه در مرز بود تا بتوانند بر روند ورود و خروج ناوگان نظارت داشته باشند و مشکلات را بدون اغماض به مسئولان اعلام کنند .
وی در ادامه بیان کرد : در این جلسه طرف افغانستانی قول داد که از تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۴ روزانه ۱۰۰۰ دستگاه کامیون ضمن تسهیل روند اداری و امنیتی وارد ایران شوند که اگر این اتفاق بیفتد ظرف یک هفته مرز خالی میشود . البته یکی از گلایههای طرف افغانستانی این است که ایران پذیرش ندارد که قرار شد مدیرکل گمرک و مدیر پایانه مرزی دوغارون با ایجاد تمهیداتی در پذیرش ناوگان تجاری دو کشور مساعدت و همکاری لازم را داشته باشند . اگر چه امروز هنوز آمار رسمی از ورود ناوگان تجاری دو کشور ارائه نشده است اما گزارشها حاکی از تسریع روند ترددها دارد که امیدواریم این روند ادامه یابد و به فراموشی سپرده نشود .
نوریان تاکید کرد : قرار است در دو هفته آینده نیز جلسهای برای پیگیری و بررسی مسائل با حضور نمایندگان ایرانی و افغانستانی در اسلام قلعه برگزار شود تا مشکلات در این سو و آن سوی مرز احصا گردد .
توافق بر سر ۲۰۰۰ دستگاه بود اما نوشته شد ۱۲۰۰ دستگاه !!!
وی اذعان کرد : نماینده والی هرات از درج رقم ۱۲۰۰ دستگاه به جای ۲ هزار دستگاه ورودی و خروجی از پایانه مرزی دوغارون و اسلام قلعه در توافق نامه امضا شده بین دو کشور ، گلایهمند بود که البته مشخص نیست که علت این اشتباه چه بوده زیرا رقم ۱۲۰۰ دستگاه مربوط به توافق نامه اجلاس پنجم اقتصادی بین دو استان بوده است .
این عضو انجمن با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تعداد ورودی و خروجی از پایانه مرزی دوغارون روزانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه بوده است ، افزود : تمام تلاش ما ، مدیران و مسئولان پایانه مرزی دوغارون این است که با یک نگاه کلی و مدیریت واحد در مرز تعداد ترددها را روزانه به ۲ هزار دستگاه ورودی و خروجی برسانیم و مسئولان مستقر در مرز هم تاکید کردند که تا هر ساعتی از شب که لازم باشد برای ارائه خدمات به منظور ایجاد تسهیلات در ترددها حضور خواهند داشت .
وی با تاکید بر اینکه در این جلسه مشکلات ساختاری و زیر ساختی پایانه مرزی دوغارون که موجب کندی تردد و معطلی رانندگان در ورود و خروج می شود مورد بررسی تبادل نظر قرار گرفت ، افزود : علیرغم اینکه ۳ لاین خروجی در مرز دوغارون وجود دارد اما به دلیل جانمایی اشتباه کانکسهای مرزبانی دو طرف این ۳ لاین در خروج به یک لاین تقلیل مییابد که این امر موجب تاخیر و کندی زیاد در خروج ناوگان میشود . همچنین مشکلات زیرساختهای جادهای در مرز مانعی برای ترددها محسوب میشود که امیدواریم با توافق دو طرف این موانع برطرف گردد .
نوریان در ادامه یادآور شد : ما در این گفتگوها تاکید کردیم تا برای تمرکز و تحقق هدف روزانه ۲ هزار دستگاه ورودی و خروجی از پایانههای مرزی دو کشور ، مسائل جزیی نادیده گرفته شود زیرا تسهیل و تسریع در ترددها برای هر دو کشور منافع اقتصادی فراوانی در پی دارد و مورد تایید مقامات بالای دو استان و کشور است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم