در حال بارگذاری ...

رفع محدودیت زیرساختی کشور در بنادر خشک ؛ برگ برنده‌ای برای عبور از بحران

یکی از چالش‌های اساسی ، محدودیت زیرساختی کشور در بنادر خشک نظیر اصفهان و کرمان است . این بنادر می‌توانند در شرایط بحرانی ، بار ترافیکی بنادر دریایی را کاهش دهند ، اما در حال حاضر از ظرفیت کافی برای تخلیه به‌موقع کالاهای اساسی برخوردار نیستند . همچنین حملات نظامی و جنگی می‌تواند تا ۵۰ درصد فرآیند ارسال کالا را با مشکل مواجه کند . نبود آمادگی زیرساختی برای چنین شرایطی ، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی به شمار می‌رود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک گفت : با تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال وقوع بحران‌های فراگیر مانند جنگ یا تحریم‌های شدیدتر ، امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان دیگری به توانمندی لجستیکی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل وابسته شده است . در این میان ، حمل کالاهای اساسی به‌عنوان خط مقدم تأمین معیشت مردم ، با چالش‌های متعددی از جمله ضعف زیرساخت‌ها ، ناوگان فرسوده ، تهدیدات امنیتی و ناکارآمدی سیاست‌های پشتیبان مواجه است . بررسی دقیق این مشکلات و ارائه راهکارهای اجرایی برای تقویت ظرفیت حمل‌ونقل داخلی و منطقه‌ای ، ضرورتی راهبردی برای عبور ایمن از بحران‌های پیش روست .

محمد عیقرلو گفت : در شرایط فوق‌العاده نظیر جنگ یا بحران‌های گسترده ، تأمین پایدار کالاهای اساسی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور تبدیل می‌شود . بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در زمینه لجستیک و حمل‌ونقل ، با چندین گلوگاه مهم مواجه است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند زنجیره تأمین را با اختلال جدی مواجه کند .

محدودیت زیرساختی و تهدیدات امنیتی

دبیر فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ادامه داد : یکی از چالش‌های اساسی ، محدودیت زیرساختی کشور در بنادر خشک نظیر اصفهان و کرمان است . این بنادر می‌توانند در شرایط بحرانی ، بار ترافیکی بنادر دریایی را کاهش دهند ، اما در حال حاضر از ظرفیت کافی برای تخلیه به‌موقع کالاهای اساسی برخوردار نیستند . همچنین حملات نظامی و جنگی می‌تواند تا ۵۰ درصد فرآیند ارسال کالا را با مشکل مواجه کند . نبود آمادگی زیرساختی برای چنین شرایطی ، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی به شمار می‌رود .

نقش حیاتی حمل‌ونقل جاده‌ای در زمان جنگ

عیقرلو با اشاره به این‌که در مواقع بحران ، حمل‌ونقل جاده‌ای نقش شریان اصلی در توزیع کالاهای اساسی را ایفا می‌کند ، گفت : این بخش به دلیل انعطاف‌پذیری عملیاتی بالا ، توانایی توزیع سریع به مناطق دورافتاده و آسیب‌دیده حتی در صورت تخریب بخشی از زیرساخت‌ها را دارد .

از سوی دیگر ، بیش از ۹۰ درصد حمل جاده‌ای در کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ؛ رانندگان و مالکان کامیون‌ها در خط مقدم این زنجیره قرار دارند . در صورت افزایش ظرفیت این ناوگان تا ۴۰ درصد ، می‌توان توزیع کالا را با سرعت بیشتری انجام داد . این ناوگان توانایی تحویل کالا به مراکز بحران‌زده را در کمتر از ۷۲ ساعت دارد .

لزوم فرماندهی اقتصادی در بحران

وی ادامه داد : در شرایط جنگی یا بحران‌های فراگیر ، فرماندهی واحد در حوزه اقتصاد ضرورتی انکارناپذیر است . پیشنهاد تشکیل یک «قرارگاه اقتصادی» برای مدیریت هماهنگ لجستیک ، حمل‌ونقل ، تأمین کالا و امنیت غذایی ، ازجمله اقدامات کلیدی در این زمینه خواهد بود .

کریدورهای منطقه‌ای و کاهش ریسک زنجیره تأمین

عیقرلو درباره نقش کریدورها در کاهش ریسک زنجیره تأمین خاطرنشان کرد : در کنار ارتقا زیرساخت داخلی ، همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند در زمان بحران ، شکاف‌های لجستیک را پوشش دهد . کریدور شمال – جنوب که ایران ، روسیه و هند را متصل می‌کند ، نمونه‌ای موفق از این همکاری‌ها است که توانسته زمان حمل اروپا به هند را تا ۴۰ درصد کاهش دهد .

همچنین توافق‌های دوجانبه با کشورهایی نظیر قزاقستان و برزیل می‌تواند وابستگی ایران به یک مسیر وارداتی را کاهش دهد ، به‌ ویژه اگر بنادر شمالی مانند امیرآباد ارتقا یابند . همچنین توسعه راه‌آهن به استان‌های شمالی و ایجاد پارک‌های لجستیکی مشترک با کشورهای همسایه ، می‌تواند انبارش و توزیع کالاهای اساسی را تسهیل بخشد ؛ الگویی که در بنادر خشک اروپا مانند بارسلونا نیز اجرا شده و تا ۳۰ درصد زمان ترانزیت را کاهش داده است .

وی در پایان درباره افزایش نرخ کرایه حمل جاده‌ای و پیامدهای آن اظهار کرد : افزایش ۲۴ درصدی نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای در کنار رشد ۴۰ درصدی قیمت لاستیک ، اگر چه به‌منظور جبران هزینه‌های عملیاتی اجرا شده ، اما اثرات چندگانه‌ای به همراه داشته است . از یک‌سو ، درآمد رانندگان تا ۲۰ درصد بهبود یافته که انگیزه آن‌ها را برای حضور در مسیرهای پرخطر افزایش داده است . از سوی دیگر ، هزینه حمل هر تُن گندم از بندرعباس به تهران تا ۳۰ درصد افزایش یافته که این موضوع می‌تواند بر قیمت نهایی نان و فشار معیشتی خانوارها تأثیرگذار باشد . همچنین عدم تطبیق این افزایش با پرداخت به‌موقع حق بیمه ، رانندگان را در معرض ریسک‌های مختلف قرار می‌دهد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

توسعه منطقه و اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی ، نیازمند بهره‌گیری از سرمایه‌های مردمی و توان بخش خصوصی است تا روند پیشرفت پروژه‌ها شتاب گیرد .

|

فرودگاه با پروازهایش سنجیده می‌شود و رونق هر فرودگاه اساساً با پرواز است و بر این اساس درآمدهای غیر هوانوردی وابستگی مستقیم رونق پروازی دارد .

|

یکی از دستاوردهای جانبی اما بسیار مهم FLOW ، بهینه‌سازی مسیرهاست که منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا می‌شود ؛ موضوعی که در روزهای آلوده ، دغدغه ملی محسوب می‌شود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با تشریح دستاوردهای دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم اعلام کرد : ایران در نقطه تقاطع مهم‌ترین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ از رشد ۵۰ درصدی صادرات کالا از این راه آهن خبر داد و گفت : حجم مبادلات ریلی در این حوزه طی هفت ماه ...

|

نظرات کاربران