اتصال جهرم به راهآهن سراسری ؛ گامی مهم در مسیر توسعه جنوب کشور
مسیر ریلی شیراز – بوشهر بهعنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب ، با بهرهگیری از آنتن اتصال جهرم ، نقش قابلتوجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، در جریان بازدید از پروژه احداث قطعه دوم اتصال جهرم به خط آهن شیراز – بوشهر ، این طرح را یکی از پروژههای کلیدی در جهت توسعه پایدار منطقه جنوب کشور عنوان کرد .
هوشنگ بازوند در این بازدید که با همراهی دکتر محمدرضا رضاییکوچی ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام شد ، اظهار داشت : اجرای این مسیر ریلی نهتنها موجب تسهیل در دسترسی استان فارس به شبکه ریلی سراسری میشود ، بلکه میتواند مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور را نیز متحول کند .
وی با اشاره به جایگاه راهبردی این محور در نقشه حملونقل ملی گفت : مسیر ریلی شیراز – بوشهر بهعنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب ، با بهرهگیری از آنتن اتصال جهرم ، نقش قابلتوجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه طول کل این طرح به ۵۴۶ کیلومتر میرسد ، ادامه داد : ۴۲۴ کیلومتر از این مسیر شامل راهآهن اصلی شیراز – بوشهر است که در قالب ۱۷ قطعه در دست اجرا قرار دارد و ۱۲۲ کیلومتر دیگر نیز مسیر اتصال جهرم به این محور است که در قالب سه قطعه عملیاتی تعریف شده است . بخش عمده این پروژه ، یعنی ۳۰۹ کیلومتر در محدوده استان فارس و ۱۱۵ کیلومتر دیگر در استان بوشهر قرار دارد .
بازوند افزود : در فاز نخست ، ظرفیت حمل بار این مسیر سالانه ۵.۲ میلیون تن و تعداد مسافران ۱.۵ میلیون نفر برآورد شده که پیشبینی میشود طی ۲۰ سال آینده این اعداد به ۹ میلیون تن بار و ۲.۷ میلیون نفر مسافر افزایش یابد . همچنین با احتساب خطوط ایستگاهی ، مجموع طول روسازی پروژه به ۶۵۰ کیلومتر خواهد رسید .
وی در پایان ، با اشاره به اهمیت تسریع در روند اخذ مجوزهای نهایی ، بهویژه در قطعه بوشهر – عسلویه ، گفت : با بهرهبرداری کامل از این مسیر ، شاهد شکلگیری یکی از مسیرهای ریلی مؤثر در ترانزیت کالاهای بندری ، محصولات پتروشیمی و تولیدات کشاورزی خواهیم بود ؛ مسیری که میتواند نقشآفرینی جنوب کشور در اقتصاد ملی را بهطور چشمگیری افزایش دهد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم