در حال بارگذاری ...

صنعت هوانوردی در سال ۲۰۲۴ / عملکرد ما و رقبای منطقه ای با نگاهی به عملکرد ده ساله کشور

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم محمدرضا عبدالرحیمی ، در سال گذشته صنعت هوانوردی دنیا اعزام و پذیرش بیش از ۹.۵ میلیارد نفر مسافر و ارسال و پذیرش بیش از ۱۲۴ میلیون تن بار با افزایش حدود ۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را با ۱۰۰ میلیون فروند نشست وبرخاست هواپیما در سطح پروازهای بین المللی و داخلی فرودگاه ها فراهم آورده است .

در این میان سه فرودگاه بین المللی دبی ، استانبول جدید و دوحه ازمحیط رقابتی کشورمان با عملکرد خیره کننده اعزام و پذیرش مسافر به ترتیب ۳.۹۰ میلیون نفر ، ۸۰ میلیون نفر و ۷.۵۲ میلیون نفر در بین ده فرودگاه اول دنیا قرارگرفته اند .

فرودگاه بین المللی دبی در رتبه اول اعزام و‌پذیرش مسافر در پروازهای بین المللی ، استانبول در جایگاه هفتم اعزام و پذیرش مسافر در مجموع پروازهای بین المللی و داخلی و فرودگاه دوحه در جایگاه دهم اعزام و‌ پذیرش مسافر در پروازهای بین المللی و با بیش از ۶.۲ میلیون تن ارسال و پذیرش باردر رتبه هشتم این شاخص فرودگاه های دنیا قرار گرفته اند .

در این میان عملکرد ۶۵ فرودگاه با فعالیت های حمل و نقل هوایی بازرگانی کشورمان درسال گذشته در مجموع به ۴۸.۶۷۳.۴۷۷ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۶.۸۳۴.۵۹۰ نفر در پروازهای داخلی و ۱۱.۸۳۸.۸۸۷ نفر در پروازهای خارجی با مجموع ۴۱۰۶۱۵ فروند نشست و برخاست هواپیما اعزام و پذیرش شده اند .

بر این اساس ضمن اینکه مجموع عملکرد ۶۵ فرودگاه کشور از عملکرد تک فرودگاه های برتر منطقه فاصله قابل توجهی دارد ، عملکرد فرودگاه بین المللی امام ره نیز در سال گذشته حدود یک دوازدهم فرودگاه دبی وکمتر از یک دهم فرودگاه جدید استانبول ، یک هفتم فرودگاه دوحه ، یک ششم فرودگاه جده ، یک پنجم فرودگاه آنتالیا ، یک-پنجم فرودگاه ریاض ، یک چهارم فرودگاه ابوظبی ، یک دوم فرودگاه های شارجه وکویت و به میزان قابل توجهی کمتر از فرودگاه های آنکارا ، دمام عربستان ، ازمیر ترکیه ، مدینه عربستان ، منامه ی بحرین و امان اردن بوده است .

بررسی عملکرد ده ساله کشورهای منطقه نشان می دهد رشد تجمعی عملکرد این صنعت در قطر ۷۵ درصد ، مصر ۷۴ درصد ، ترکیه ۶۸ درصد ، عربستان سعودی ۴۷ درصد و امارات متحده عربی ۳۴ درصد بوده است .

متاسفانه بررسی عملکرد ده سال گذشته صنعت حمل و نقل هوایی در کشورمان حاکی از رشد منفی عملکرد سال ۱۴۰۳ نسبت به عملکرد ده سال قبل خود در سال ۱۳۹۴  با منفی ۱ درصد و نسبت به سالهای ۱۳۹۵ ، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز به ترتیب بیش از ۱ ، ۱۸ ، ۲۶ ، ۶ و ۱.۳ درصد منفی می باشد .

در این نوشتار ضمن بررسی عملکرد جهانی صنعت هوانوردی به همراه عملکرد کشورهای محیط رقابتی کشورمان در سال ۲۰۲۴ ، به بررسی و تحلیل عملکرد کشورمان و مقایسه آن با کشورهای منطقه ، عملکرد ده ساله کشورمان و تطبیق با میزان رشد تجمعی کشورهای منطقه اقدام شده است .

در ادامه ضمن تبیین اهمیت صنعت حمل و نقل هوایی و ضرورت اهتمام ملی برای توسعه آن ، با عنایت به ظرفیت ها و مزیت های کشورمان برای ارتقا و توجه به این صنعت ، برخی از چالش ها و موانع مطرح و در نهایت از منظرنگارنده به بایدهای پیش رو پرداخته شده است .

برای مطالعه متن کامل مقاله به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه و فایل مربوطه را دانلود نمایید .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به سهم قابل توجه وزارت راه و شهرسازی که حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را عهده دار می باشد ضرورت دارد نقش صنایع ...

|

با وجود فرودگاه در برخی استان‌ها و نبود ناوگان کوچک و کم‌ظرفیت ، می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در هر استان ، شاهد رونق اقتصادی و توسعه پایدار صنعت هوایی در آن مناطق بود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مجمع عمومی نوبت دوم انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی ایران با دستور کار انتخاب هیأت مدیره جدید و تجدید فعالیت انجمن در سالن ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ایمنی ، اولویت اصلی صنعت هوانوردی است ؛ مفهومی که در پرتو آن ، هر پرواز از زمین برمی‌خیزد و با آرامش به مقصد می‌نشیند . ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی شایعه لغو پرواز برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران پس از فعال شدن مکانیسم ماشه را ...

|

نظرات کاربران