حرکت چین به سوی ارتقا زیرساختهای شبکه ریلی پرسرعت
به گزارش پرتال حمل و نقل ، چین پس از دههها توسعه بیسابقه ، حالا بهسمت ارتقا زیرساختهای شبکه ریلی پرسرعت خود حرکت میکند .
گسترش شبکه فعلی
تا پایان سال ۲۰۲۴ ، طول کل شبکه ریلی چین به حدود ۱۶۲٬۰۰۰ کیلومتر رسید که نزدیک به ۴۸٬۰۰۰ کیلومتر آن مربوط به خطوط پرسرعت است .
عملکرد رکوردشکن در مسافر و حملونقل بار
در سال ۲۰۲۴ ، این شبکه میزبان بیش از ۴ میلیارد سفر مسافری (۴٫۰۸ میلیارد ، رشد ۱۰٫۸٪) و حمل حدود ۳٫۹۹ میلیارد تن کالا (رشد ۱٫۹٪) بود .
ورود قطارهای نسل جدید (CR450)
نمونههای اولیه CR450 با قابلیت سرعت آزمایشی تا ۴۵۰ km/h معرفی شدهاند و پیشبینی میشود در مسیرهای تجاری تا سرعت ۴۰۰ km/h حرکت کنند ؛ این نشاندهنده تمرکز چین بر «سریعتر ، سبزتر و راحتتر» شدن سیستم ریلی است .
طرح برای آینده : تا سال ۲۰۳۰
چین قصد دارد تا ۲۰۳۰ طول خطوط پرسرعت را به حدود ۶۰٬۰۰۰ کیلومتر (پس از رشد از ۴۸٬۰۰۰ km فعلی) و شبکه کل ریلی را به ۱۸۰٬۰۰۰ km برساند . این توسعه با هدف رساندن سفر میان شهرهای بزرگ به ۱–۳ ساعت دنبال میشود .
سرمایهگذاری و پروژههای جدید
در سال ۲۰۲۵، چین برنامهریزی کرده حدود ۵۹۰ میلیارد یوآن (حدود ۸۲ میلیارد دلار) برای سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی اختصاص دهد و ۲٫۶۰۰ کیلومتر مسیر جدید احداث کند .
جمعبندی
در نتیجه ، چین از مرحله «گسترش سریع شبکه» وارد فاز «ارتقا فناوری و کیفیت زیرساختها» شده است. با تمرکز بر قطارهای فوقسریع ، زیرساخت نوین و اتصال بهینه شهرها و نقاط دوردست ، کشور قصد دارد در دهه آینده ، رهبر بیچونوچرای حملونقل ریلی سریع ، کارآمد و پایدار باقی بماند .
به قلم : آرش رئیسی نژاد
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم