در حال بارگذاری ...

حرکت چین به سوی ارتقا زیرساخت‌های شبکه ریلی پرسرعت

به گزارش پرتال حمل و نقل ، چین پس از دهه‌ها توسعه بی‌سابقه ، حالا به‌سمت ارتقا زیرساخت‌های شبکه ریلی پرسرعت خود حرکت می‌کند .

گسترش شبکه فعلی

تا پایان سال ۲۰۲۴ ، طول کل شبکه ریلی چین به حدود ۱۶۲٬۰۰۰ کیلومتر رسید که نزدیک به ۴۸٬۰۰۰ کیلومتر آن مربوط به خطوط پرسرعت است .

عملکرد رکوردشکن در مسافر و حمل‌ونقل بار

در سال ۲۰۲۴ ، این شبکه میزبان بیش از ۴ میلیارد سفر مسافری (۴٫۰۸ میلیارد ، رشد ۱۰٫۸٪) و حمل حدود ۳٫۹۹ میلیارد تن کالا (رشد ۱٫۹٪) بود .

ورود قطارهای نسل جدید (CR450)

نمونه‌های اولیه CR450 با قابلیت سرعت آزمایشی تا ۴۵۰ km/h معرفی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در مسیرهای تجاری تا سرعت ۴۰۰ km/h حرکت کنند ؛ این نشان‌دهنده تمرکز چین بر «سریع‌تر ، سبزتر و راحت‌تر» شدن سیستم ریلی است .

طرح‌ برای آینده : تا سال ۲۰۳۰

چین قصد دارد تا ۲۰۳۰ طول خطوط پرسرعت را به حدود ۶۰٬۰۰۰ کیلومتر (پس از رشد از ۴۸٬۰۰۰ km فعلی) و شبکه کل ریلی را به ۱۸۰٬۰۰۰ km برساند . این توسعه با هدف رساندن سفر میان شهرهای بزرگ به ۱–۳ ساعت دنبال می‌شود .

سرمایه‌گذاری و پروژه‌های جدید

در سال ۲۰۲۵، چین برنامه‌ریزی کرده حدود ۵۹۰ میلیارد یوآن (حدود ۸۲ میلیارد دلار) برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی اختصاص دهد و ۲٫۶۰۰ کیلومتر مسیر جدید احداث کند .

جمع‌بندی

در نتیجه ، چین از مرحله «گسترش سریع شبکه» وارد فاز «ارتقا فناوری و کیفیت زیرساخت‌ها» شده است. با تمرکز بر قطارهای فوق‌سریع ، زیرساخت نوین و اتصال بهینه شهرها و نقاط دوردست ، کشور قصد دارد در دهه آینده ، رهبر بی‌چون‌وچرای حمل‌ونقل ریلی سریع ، کارآمد و پایدار باقی بماند .

 

 

قطار پرسرعت

 

 

قطار پرسرعت

 

 

 

به قلم : آرش رئیسی نژاد

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




نظرات کاربران