در حال بارگذاری ...
  • مرکز کنترل عملیات ایران‌ایر ؛ از استقلال تا فعالیت در زیر سایه معاونت پرواز

    مرکز کنترل عملیات (OCC) ، که با زحمات بسیار و تفکر سیستمی شکل گرفته و به‌ درستی به عنوان قلب هماهنگی عملیاتی ایرلاین در جایگاه مستقل و زیر نظر مستقیم مدیرعامل تعریف شده بود ، اکنون با یک تصمیم واپس‌گرایانه به زیرمجموعه معاونت عملیات پرواز بازگردانده می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم محمد معمار ، موفقیت هر نوع استراتژی و برنامه توسعه در صنعت هوانوردی ، بیش از آنکه به ساختارها و سیستم‌ها وابسته باشد ، به قدرت کاریزماتیک مدیر ارشد هر بخش یا شرکت بستگی دارد .

    نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما در تجربه‌های جهانی بارها اثبات شده ، این است که مسئولیت اصلی چنین رهبری ، صرفاً دستیابی به نتایج سازمانی یا مدیریت امور جاری نیست ، بلکه در توانمندسازی و رشد مدیران میانی و کارکنان تعریف می‌شود .

    اگر رهبری بتواند عشق ، انگیزه و معنا را در دل پیروان خود زنده کند ، آنان خود با تعهدی درونی و هماهنگی عمیق ، مسئولیت‌ها را به دوش می‌کشند و ساختارهایی تاب‌آور و انعطاف‌پذیر برای مواجهه با آینده‌ای پرابهام خلق می‌کنند .

    در چنین منظری از رهبری ، تصمیم‌های سازمانی نه فقط باید از منظر سلسله‌مراتب اداری سنجیده شوند ، بلکه باید با اصول بنیادین مدیریت سیستم‌های پیچیده ، تجربه جهانی و اقتضائات حرفه‌ای سنجیده شوند . اما متأسفانه امروز در شرکت هواپیمایی ایران‌ایر شاهد تصمیمی هستیم که خلاف این منطق و رویکرد است .

    مرکز کنترل عملیات (OCC) ، که با زحمات بسیار و تفکر سیستمی شکل گرفته و به‌ درستی به عنوان قلب هماهنگی عملیاتی ایرلاین در جایگاه مستقل و زیر نظر مستقیم مدیرعامل تعریف شده بود ، اکنون با یک تصمیم واپس‌گرایانه به زیرمجموعه معاونت عملیات پرواز بازگردانده می‌شود .

    این در حالی‌ست که در تمامی ایرلاین‌های حرفه‌ای دنیا ، OCC مرکز اعصاب سازمان ، محل تصمیم‌گیری لحظه‌ای و هماهنگی فوری میان بخش‌های کلیدی است . بیش از ۸۰ درصد امور جاری و حیاتی یک شرکت هواپیمایی ، از طریق OCC مدیریت می‌شود و جایگاه آن باید مستقل از واحدهای اجرایی باشد تا بتواند نقش میان‌بخشی خود را به‌درستی ایفا کند .

    ما به‌عنوان بخشی از بدنه فعال و متخصص صنعت هوانوردی ایران و به‌ویژه خانواده ایران‌ایر ، با تمام احترام و دلسوزی ، خواستار بازنگری فوری و اصولی در این تصمیم هستیم . چنین تغییراتی نه‌تنها دستاوردهای سال‌های گذشته را نابود می‌کند ، بلکه راه آینده را نیز تیره و مبهم می‌سازد . اکنون زمان آن است که به‌جای عقب‌گرد به مدل‌های قدیمی ، بر مبنای عقلانیت سیستمی ، تجربه جهانی و اعتماد به نسل توانمند داخلی ، مسیر توسعه واقعی را دنبال کنیم .

    ما هنوز امیدواریم که صدای خرد جمعی شنیده شود و این نهال تازه‌برآمده را، پیش از آنکه ریشه‌اش بخشکد ، از تیشه این تصمیم نجات دهیم .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به سهم قابل توجه وزارت راه و شهرسازی که حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را عهده دار می باشد ضرورت دارد نقش صنایع ...

    |

    با وجود فرودگاه در برخی استان‌ها و نبود ناوگان کوچک و کم‌ظرفیت ، می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در هر استان ، شاهد رونق اقتصادی و توسعه پایدار صنعت هوایی در آن مناطق بود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مجمع عمومی نوبت دوم انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی ایران با دستور کار انتخاب هیأت مدیره جدید و تجدید فعالیت انجمن در سالن ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ایمنی ، اولویت اصلی صنعت هوانوردی است ؛ مفهومی که در پرتو آن ، هر پرواز از زمین برمی‌خیزد و با آرامش به مقصد می‌نشیند . ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی شایعه لغو پرواز برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران پس از فعال شدن مکانیسم ماشه را ...

    |

    نظرات کاربران