در حال بارگذاری ...

رشت – آستارا قلب تپنده کریدور شمال – جنوب

کریدور شمال – جنوب ، یکی از مهم‌ترین راه‌های ترانزیتی بین‌المللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس ، ایران ، دریای خزر ، قفقاز ، روسیه و اروپا را برقرار می‌کند . این کریدور با کاهش قابل‌توجه زمان و هزینه انتقال کالا ، به افزایش رقابت‌پذیری حمل‌ونقل ایران در سطح جهانی کمک می‌کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در سفر رئیس‌جمهور به شهرستان مرزی آستارا ، پروژه راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت معرفی شد .

پزشکیان با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیکی مسیر ریلی رشت - آستارا ، تکمیل آن را حلقه نهایی کریدور شمال – جنوب دانست که می‌تواند ایران را به اوراسیا و کشورهای روسیه ، فنلاند و شرق اروپا متصل کند و نقش کلیدی در ترانزیت کالا ایفا نماید . او تأکید کرد که این خط ریلی جایگزینی جدی برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز و خطوط ترانزیتی ترکیه خواهد بود و توسعه صادرات و تجارت خارجی کشور را شتاب می‌بخشد .

پزشکیان همچنین بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مرزی آستارا ، از جمله بندر و پایانه ریلی مشترک با جمهوری آذربایجان ، تأکید کرد و گفت : تکمیل زیرساخت‌های این منطقه می‌تواند مشکلات تردد کامیون‌های ترانزیتی را حل کند و زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در گیلان باشد . به گفته مسئولان ، این پروژه نه تنها یک مسیر حمل‌ونقل بلکه پلی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش سهم ایران از ترانزیت جهانی خواهد بود .

کریدور شمال – جنوب ، یکی از مهم‌ترین راه‌های ترانزیتی بین‌المللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس ، ایران ، دریای خزر ، قفقاز ، روسیه و اروپا را برقرار می‌کند . این کریدور با کاهش قابل‌توجه زمان و هزینه انتقال کالا ، به افزایش رقابت‌پذیری حمل‌ونقل ایران در سطح جهانی کمک می‌کند .

کریدور بین‌المللی و ۷۲۰۰ کیلومتری شمال - جنوب (INSTC) در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران بود . کریدور بین‌المللی شمال - جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی) ، شاخه میانی (دریای‌خزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است .

در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال - جنوب ، حلقه مفقوده خط ریلی رشت - آستارا وجود دارد . این خط ریلی امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر ، دریای خلیج فارس و کشورهای قفقاز را فراهم می‌کند که هدف‌گذاری این خط ریلی جابه‌جایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود .

خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم می‌کند ،‌ قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که رایزنی‌های مالی آن در حال انجام است.مهدی باقری ، کارشناس حمل‌ونقل اندیشکده هِتِکس (HETEX) ، عنوان کرد که خط ریلی رشت - آستارا مزایای زیادی برای ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز دارد .

این طرح با کریدور ترانزیتی جنوب - غرب (از خلیج فارس به دریای سیاه) هم‌پوشانی دارد و می‌تواند به دلیل حجم بالای تقاضای حمل‌ونقل در مناطق غربی روسیه ، تعداد کشورهای واسطه را به یک کشور کاهش دهد و مسیری کوتاه‌تر به سمت اروپا نسبت به دو شاخه میانی (دریای خزر) و شرقی (آسیای مرکزی) فراهم کند .

باقری ادامه داد : احداث خط ریلی رشت - آستارا ضروری است اما در کنار آن نباید از فرصت‌های دریای‌خزر غافل بشویم .

وی تصریح کرد : با ارتباط مستقیم دریایی با روسیه ، واسطه‌ای بین دو کشور وجود ندارد ، مسیر جایگزینی برای مسیر آذربایجان به وقت ضرورت در دسترس می‌باشد و ظرفیت‌های قابل‌توجه کشورمان در کشتیرانی و تجارت دریا‌ی‌خزر احیا می‌شود .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت – آستارا حلقه حیاتی کریدور شمال – جنوب و تقویت جایگاه ترانزیتی ...

|

این پروژه ابتدا با اعتبار ۳۴۵ میلیاردتومانی آغاز شد اما با توجه به حجم بالای تملک و نیاز به تأمین مالی بیشتر ، ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن افزوده شد . پروژه راه‌آهن رشت – آستارا به‌عنوان بخش نهایی حلقه اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و از آنجا به اروپا ، نه‌تنها برای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مذاکرات ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور گمرکی ساده‌ شده در مرز نوردوز – آگاراک ، وارد فاز عملیاتی شده و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با تشریح دستاوردهای دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم اعلام کرد : ایران در نقطه تقاطع مهم‌ترین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پروژه راه‌آهن رشت – آستارا که یکی از حلقه‌های اصلی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب محسوب می‌شود ، طی سال‌های ...

|

نظرات کاربران