کاهش ۵۰ درصدی تعداد ناوگان اتوبوس کشور در دهههای اخیر
قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدماترسانی شده است . با توجه به شرایط حساس کشور ، آمادهایم اصلاح قانون مدیریت حملونقل و سوخت را هرچه سریعتر در دستور کار قرار دهیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قیمت ۲۵ میلیاردی اتوبوس گفت : این رقم صرفه اقتصادی ندارد و باعث شده طی دهه اخیر بسیاری از اتوبوسها بهدلیل نبود توجیه مالی از چرخه خدماترسانی خارج شوند .
مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حملونقل ، اظهار کرد : چه در حوزه تولید داخل و چه واردات ، باید تأمین اتوبوس و کشندهها با جدیت پیگیری شود . متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت در بخش خودروهای تجاری هستیم که این امر بهدلیل انحصار و نبود حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی است .
کاهش ۵۰ درصدی ناوگان اتوبوس کشور در دهههای اخیر
وی افزود : برخی خودروسازان داخلی با وجود عدم حمایت ، در حال تولید خودروهای با کیفیت هستند . در صورت حمایت مشابه با خودروسازی سبک ، قطعاً عملکرد موفقتری خواهند داشت . در دهه گذشته تعداد کارتهای هوشمند فعال ناوگان اتوبوس از ۱۴ هزار و ۵۰۰ به ۷ هزار و ۵۰۰ کاهش یافته است که دلیل آن فرسودگی و نبود صرفه اقتصادی است .
اتوبوس ۲۵ میلیاردی صرفه اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد : قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدماترسانی شده است . با توجه به شرایط حساس کشور ، آمادهایم اصلاح قانون مدیریت حملونقل و سوخت را هرچه سریعتر در دستور کار قرار دهیم .
وی افزود : تأمین مالی نوسازی ناوگان ، چه در بخش کشنده و چه اتوبوس ، از طریق منابع مختلف مدنظر قرار گرفته که ضمن صرفهجویی در مصرف سوخت ، در کمتر از پنج سال بازگشت سرمایه خواهد داشت . متأسفانه تاکنون منابع این بخش تأمین نشده است .
یوسفی درباره واردات اتوبوس اظهار کرد : در مواد ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده در بخش حملونقل عمومی داده شده است . واردات باید آزاد و بدون انحصار باشد تا هم کیفیت افزایش یابد و هم قیمت کاهش پیدا کند .
وی افزود : در هفته گذشته جلساتی با وزارت صمت ، وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای ذیربط برگزار شده است تا آئیننامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین و اجرا شود . این اجازه باید به اشخاص حقیقی ، شرکتهای حملونقلی و تعاونیها داده شود تا در مسیر رقابتپذیری گام برداریم .
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد : نوسازی و تجهیز ناوگان حملونقل بار و مسافر ، نباید هزینه تلقی شود ، بلکه سرمایهگذاری در کاهش تلفات جادهای، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت است . باید فعل خواستن را در این مسیر صرف کرد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم