امضای تفاهمنامه میان راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی برای دستیابی به سهم ۲۵ درصدی حمل بار ریلی در بنادر

با وجود اینکه در برنامه های توسعه کشور ، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده اما این میزان طی دهه های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است . لازمه رسیدن به تکلیف درنظر گرفته شده برای راهآهن در برنامه های توسعه ، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه های مختلف است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راهآهن درباره سهم بار ریلی از بنادر کشور گفت : خوشبختانه رسیدن به ظرفیت ۲۵ درصدی از بار موجود در بنادر در مجلس مصوب شده است که با امضای تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی ، امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم .
دومین نشست صمیمی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، به منظور بررسی مشکلات حمل بار و دستیابی به راهکارهای مناسب، سه شنبه ۳ تیرماه در ساختمان مرکزی شهدای راه آهن برگزار شد .
در این نشست که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و عضو هیئت مدیره و معاون سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مدیرعامل راه آهن ضمن قدردانی از حمایت های انجام شده از بخش ریلی گفت : با وجود اینکه در برنامه های توسعه کشور ، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده اما این میزان طی دهه های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است . لازمه رسیدن به تکلیف درنظر گرفته شده برای راهآهن در برنامه های توسعه ، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه های مختلف است .
ذاکری همچنین درباره سهم بار ریلی از بنادر کشور گفت : خوشبختانه رسیدن به ظرفیت ۲۵ درصدی از بار موجود در بنادر در مجلس مصوب شده است که با امضای تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی ، امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم راه آهن از بار موجود در بنادری همچون امیرآباد و کاسپین قابل قبول نیست تصریح کرد : وجود الزامات قانونی برای صاحبان دولتی بار میتواند منجر به افزایش سهم راه آهن از کل بار کشور شود . استفاده از ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف کشور ، اصلاح فرایندها و پرهیز از نگاه جزیرهای و بخشی ، از دیگر مواردی است که میتواند در افزایش سهم ریلی بار کشور موثر باشد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عبور راه آهن از بحران کمبود ناوگان در سال گذشته ، افزود : اکنون تعداد لکوموتیوهای آماده به کار از ۴۸۹ دستگاه در مرداد و شهریور سال گذشته، به ۵۵۵ دستگاه رسیده است و در حال حاضر نیز در صدد اخذ چند مجوز از دولت به منظور تامین ناوگان ریلی هستیم .
وی با بیان اینکه تا رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل ریلی بار کل کشور ، فاصله زیادی داریم گفت : هدفگذاری راه آهن در سال جاری حمل ۵۴ میلیون تن بار داخلی و بین المللی است که امیدواریم با انسجام تیمی و فراهم کردن مقدمات به این برنامه دست یابیم .
مصرف ۴ تا ۷ برابری سوخت در حمل جاده ای نسبت به راه آهن
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای ۴ تا ۷ برابر حمل و نقل ریلی است گفت : این در حالی است که با انتقال بار از جاده به روی ریل ، صرفه جویی قابل توجهی رخ می دهد .
محمدرضا رضایی ، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بندر ذخیره گاه نیست بلکه محل عبور کالاست گفت : بار باید به سرعت از بنادر کشور به پس کرانه ها و بنادر خشک مانند مطهری و آپرین منتقل و تخلیه شود و شبکه کامیونی حمل بار نیز دو سربار شود تا راندمان جابجایی حمل بار افزایش یابد .
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد فعالین حوزه حمل و نقل کشور بویژه کارکنان شرکت راه آهن گفت : وجود فرماندهی واحد در بنادر ضروری است تا کالاهایی که به کشور وارد میشود بلادرنگ ترخیص و حمل شود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم