در حال بارگذاری ...
  • موشک‌های ایرانی جدال کریدورها را به نفع ایران چرخاندند

    حالا ، ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و توسعه کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب ، خودش را به عنوان مسیر امن و اقتصادی برای تجارت بین‌المللی مطرح کرده و عملاً اثبات می‌کند که هیچ اقتصاد پایداری در غرب آسیا بدون نقش‌آفرینی تهران شکل نمی‌گیرد . بدین ترتیب ایران با هوشمندی می‌تواند امنیت اقتصادی خود را حداقل برای ۵۰ سال آینده تضمین کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حملات موشکی ایران به بندر حیفا نه‌تنها زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را فلج کرد ، بلکه کریدور آیمک را که قرار بود اسرائیل را به هاب ترانزیت منطقه و نفوذی آمریکا تبدیل کند ، به کابوس تل‌آویو بدل ساخت .

    در یک چرخش بزرگ ژئوپلیتیکی ، ایران با حملات موشکی دقیق به بندر حیفا ، رؤیای نتانیاهو برای تبدیل اسرائیل به شاهراه ترانزیتی آسیا ، اروپا و آفریقا را نقش بر آب کرد .

    کریدور آیمک (IMEC) که قرار بود با حمایت آمریکا و عبور از کشورهای عربی ، هند را به حیفا و سپس به اروپا متصل کند ، حالا با ویرانی و قطع برق و فعالیت‌های کشتیرانی در حیفا ، عملاً متوقف شده است .

    بندر حیفا ، به عنوان بزرگ‌ترین بندر اسرائیل و قلب تپنده تجارت و انرژی این رژیم ، هدف اصلی موشک‌های اخیر ایران قرار گرفت ؛ حملاتی که باعث قطع برق ، آتش‌سوزی در نیروگاه و تعطیلی فعالیت‌های کشتیرانی شد و حتی غول حمل‌ونقل دریایی مرسک اعلام کرد فعالیتش را در این بندر متوقف می‌کند .

    این ضربه سنگین نه‌تنها واردات و صادرات اسرائیل را مختل کرده ، بلکه اقتصاد خارجی این رژیم را هم به شدت تحت تأثیر قرار داده است . در شرایطی که وزارت دارایی اسرائیل با بدهی سنگین و کسری بودجه بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کند ، منابع مالی اضطراری این رژیم هم در جنگ غزه مصرف شده و برای مدیریت بحران جدید با ایران، هیچ پشتوانه‌ای باقی نمانده است .

    حالا ، ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و توسعه کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب ، خودش را به عنوان مسیر امن و اقتصادی برای تجارت بین‌المللی مطرح کرده و عملاً اثبات می‌کند که هیچ اقتصاد پایداری در غرب آسیا بدون نقش‌آفرینی تهران شکل نمی‌گیرد . بدین ترتیب ایران با هوشمندی می‌تواند امنیت اقتصادی خود را حداقل برای ۵۰ سال آینده تضمین کند .

    کریم نائیئی ، کارشناس ترانزیت و کریدورها ، عنوان کرد که پایان پروژه آیمک تنها با موشک و قدرت نظامی ایران رقم نخورده ؛ بلکه تهران با تقویت مسیرهای ترانزیتی و نمایش قدرت اقتصادی ، جایگاهش را در منطقه تثبیت کرده و رژیم صهیونیستی را از رؤیای تبدیل‌شدن به دروازه ارتباطی آسیا و اروپا محروم ساخته است. حالا معادلات ترانزیت منطقه به وضوح به نفع ایران تغییر خواهد کرد و اسرائیل در شوک بی‌سابقه‌ای فرو رفته می‌رود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، کریدور اقتصادی هند - خاورمیانه - اروپا (IMEC) به عنوان یک ابتکار مهم برای مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) مطرح شده است. هر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با احداث خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا در مرز ایران و ترکیه ، جایگاه ایران در کریدور بین‌المللی شرق–غرب ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با آغاز جنگ ایران و اسرائیل و ناامن شدن بندر حیفا ، شریان حیاتی تجارت دریایی اسرائیل به‌ شدت آسیب دیده است ؛ آسیبی که ...

    |

    باراندازان در قتل عام مردم غزه همدست نخواهند شد . هدف ما جلوگیری از تبدیل شدن پیرائوس به محل دیگری برای جنگ‌ غرب علیه غیرنظامیان است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بعد از به تعلیق درآمدن خدمات دریایی کشتیرانی مرسک در بندر حیفا اسرائیل ، با آتش‌بس میان ایران و رژیم صهیونیستی ، این ...

    |

    نظرات کاربران