افزایش بیسابقه ۵۸ درصدی نرخ حمل کانتینر از آسیا به آمریکا
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در پی افزایش هزینه اضافی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار از سوی مالکان و اپراتورها از اول ماه ژوئن نرخ حمل کانتینر براساس شاخص Drewry از آسیا به آمریکا بیش از ۵۸ درصد و از آسیا به اروپا حدود ۳۰ درصد افزایش یافت .
نرخهای لحظهای کانتینر در هفته منتهی به ۵ ژوئن با جهش چشمگیری مواجه شدند ، چرا که صنعت کشتیرانی شاهد مجموعهای از افزایش نرخهای عمومی (GRI) از اول ژوئن بود .
براساس این گزارش ، نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر شانگهای-لسآنجلس براساس شاخص WCI نشان داد که نرخهای لحظهای از اول تا پنجم ژوئن نسبت به هفته قبل ، با افزایش ۵۷ درصدی به ۵۸۷۶ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است ؛ این افزایش با رقم ۵۸ درصدی ثبت شده در شاخص شانگهای (SCFI) برای همین مسیر همخوانی دارد .
در همین حال ، نرخ حمل در مسیر شانگهای-نیویورک براساس شاخص WCI نسبت به هفته قبل ۳۹ درصد افزایش یافته و به ۷۱۶۴ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است .
براساس این گزارش ، تجارت دریایی در مسیرهای رفت و برگشت با افزایش تقاضا و کمبود ظرفیت مواجه شده است . در این رابطه ، پیت منتو از شرکت DSV به طعنه گفت : در حال حاضر جایی برای سوار شدن به کشتی وجود ندارد ، زیرا همه صاحبان کالا در صف ایستادهاند تا کشتیها را پُر کنند .
وی خاطرنشان کرد که بسیاری از واردکنندگان آمریکایی تصمیم گرفتهاند از فرصت پیشآمده درباره تعرفهها بهرهمند شوند ، چراکه هزینه ارسال کانتینرها هنوز کمتر از هزینه تعرفههاست . هرچند آنها مجبور شدهاند نرخ اضافی (GRI) بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی ، از اول ژوئن به بعد پرداخت کنند .
به گفته تحلیلگران ، علاوه بر این ، مهلت کاهش تعرفهها برای اکثر کشورها قرار است در هفته دوم جولای پایان یابد و در صورت بازگشت تعرفههای دوره دوم آوریل از سوی دولت ترامپ ، تقاضا ممکن است به شدت کاهش یابد .
تحلیلگر مؤسسه DREWRY با اشاره به برهم خوردن عرضه و تقاضا در حال حاضر ، انتظار دارد تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی دوباره ضعیف شود و این امر احتمالاً باعث کاهش مجدد نرخهای لحظهای در نیمه دوم امسال خواهد شد . البته نوسانات و زمان تغییرات نرخ به نتایج چالشهای حقوقی مربوط به تعرفههای ترامپ و تغییرات ظرفیت در پی اعمال مجازاتهای ایالات متحده بر کشتیهای چینی بستگی دارد که هنوز نامشخص است .
در ادامه گزارش آمده است که نرخهای لحظهای در مسیرهای آسیا-اروپا نیز بالاترین افزایش هفتگی خود در ماههای اخیر را در پایان روز پنجم ژوئن نشان دادند . نرخ حمل در مسیر شانگهای-روتردام هفته گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۸۴۵ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید ، در حالی که نرخ در مسیر شانگهای-جنوا ۳۸ درصد بالا رفته و به ۴۰۶۸ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است .
خبرنگاران سایت لوداستار (Loadstar) تردید خاصی در میان فورواردرهای مسیر آسیا-اروپا نسبت به تثبیت این افزایش نرخها مشاهده کردهاند . یکی از فورواردرها به لوداستار گفت : « افزایش ۳۰ درصدی در یک هفته کاملاً درست است و احتمالاً نشاندهندۀ موفقیت افزایش هزینههای اضافی است که از اول ژوئن اعمال شدهاند . »
بر این اساس ، با نزدیک شدن به فصل اوج معاملات آسیا-اروپا ، حملکنندگان به دنبال افزایش بیشتر قیمتها هستند . خط کشتیرانی MSC هزینه اضافی ۳۹۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر آسیا-شمال اروپا اعلام کرده است که حدود ۱۰۰۰ دلار بیشتر از سایر خطوط کشتیرانی است . همچنین ، این خط نرخ ۵۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به بنادر مدیترانه را در نظر گرفته است که هر دو نرخ از ۱۵ ژوئن اجرایی خواهند شد .
در پایان گزارش آمده است که خط کشتیرانی CMA CGM از ۱۶ ژانویه ، اضافه بهای ۲۵۰ دلاری برای هر کانتینر در فصل اوج بار برای تمامی محمولههای آسیا-اروپا در نظر گرفته است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم